Recessie maakt niet minder gul

Amsterdam, 14 december 2009

Donaties aan goede doelen lijden niet onder de recessie. Krantenbezorgers halen zelfs meer fooi op. Consumenten kunnen cadeautjes kopen met gemiddeld voor 30 euro aan ongebruikte cadeaubonnen.

December staat voor veel Nederlanders in het teken van geven. Niet alleen verwennen de meeste consumenten deze maand familie en vrienden met cadeaus voor sinterklaas of kerst, ook de krantenbezorger en de collectant komen langs de deuren. Gaat de knip minder ver open in dit minder goede economische jaar? De ING Vraag van Vandaag ging vorige week elke dag over een aspect van geven. Per dag waren er gemiddeld 68.800 respondenten (tussen 45.900 en 82.700).

Minder kranten, meer fooi voor bezorgers

Het aantal krantenabonnees daalt en het is een moeilijk economisch jaar. Dat belooft dus weinig goeds voor de krantenbezorgers die de deur langsgaan met hun kerst- en nieuwjaarswensen. Inderdaad blijken minder mensen een fooi te geven. Vorig jaar gaf 83% van de respondenten geld, dit jaar slechts 81%. Positief voor de bezorgers is dat de mensen die fooi geven, guller zijn geworden. De gevers tippen gemiddeld ruim 2 euro - dat is 4% meer dan vorig jaar. Uiteindelijk halen de krantenbezorgers daardoor 2,5% meer op dan vorig jaar, waarmee ze de inflatie (1,0%) ruimschoots verslaan.

Minder grote gevers

De recessie lijkt beperkt effect te hebben op donaties aan goede doelen. De gemiddelde donatie is namelijk niet erg veranderd ten opzichte van mei 2007, ver voordat de kredietcrisis en de recessie losbarstten. Net als tweeënhalf jaar geleden doneren de respondenten op de ING Vraag van Vandaag gemiddeld ongeveer 180 euro per jaar. Wel is het aantal respondenten dat meer dan 500 euro per jaar geeft gedaald van 12% naar 11%.

Sinterklaas grootste gever

De meeste huishoudens vieren sinterklaas, Kerst of beide met cadeautjes. De Sint wint het van de Kerstman als het om cadeautjes geven gaat, maar het is een nipte overwinning. Bij 27% van de respondenten komt de Goedheiligman met cadeaus langs, bij 26% de Kerstman. Ruim een op de vijf (22%) respondenten krijgt beiden over de vloer met cadeaus. Kennelijk kunnen beide gulle gevers goed samen door een deur. Een kwart (25%) viert geen van beide feesten met cadeaus. Overigens blijkt cadeaus geven leuker dan ze te krijgen. Drie op de tien (29%) respondenten vindt cadeaus geven het leukst, een op de negen (11%) het krijgen. De helft (53%) vindt beide even leuk en 7% heeft geen mening.

Verborgen geld

Voor het betalen van de cadeaus kunnen cadeaubonnen van pas komen. Acht op de tien (79%) respondenten heeft die thuis nog in de la liggen. Een op de zes (16%) respondenten heeft ter waarde van 25 tot 50 euro aan bonnen en een op de vijf (19%) voor 50 euro of meer. De respondenten met tegoedbonnen schatten in gemiddeld voor 30 euro aan boekenbonnen, Irischeques en dergelijke achter de hand te hebben. In de dure decembermaand komt het waarschijnlijk niet slecht uit om die bonnen in te zetten - zeker als de houdbaarheid aan het einde van het jaar verloopt.

Ruim 20 kaartjes met kerst

December is ook de maand van de kerstkaarten. Slechts twee op de tien (19%) respondenten doet niet aan kerstkaarten. Een op de acht (12%) brengt 1 tot 10 keer zijn beste wensen per post over. Een op de zes (16%) verstuurt 10 tot 20 kerstkaarten. De helft (53%) van de respondenten verstuurt er minimaal 20. Een kaartje versturen is een kleine moeite en kent beperkte kosten. Er valt hier dus niet veel op te besparen en bovendien zou dat scheve gezichten kunnen opleveren. Bijna iedereen kan dus wel een kerstkaart in de brievenbus verwachten.