Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Onderzoek Fast50 wint internationale prijs
Hoe word je een innovatief bedrijf?

Amsterdam, 14 december 2009 - Fleur Lamers (24) heeft in Boedapest de 'José Maria Veciana Best Paper Award' gewonnen. De prijs ontving zij voor vernieuwend onderzoek naar innovatiepatronen bij snel groeiende bedrijven in de Nederlandse ICT-sector, hiervoor werden Fast50-bedrijven geselecteerd.

Het was tijdens de drieëntwintigste internationale ondernemerschapsconferentie RENT (Research in entrepreneurship and small business) dat zij, samen met Klaasjan Visscher en Dries Faems, de prijs in ontvangst nam. Lamers is voormalig studente Business Administration aan de Universiteit Twente, inmiddels is zij account manager Travel bij affiliate marketing netwerk M4N. Via deze route kwam ze met de Fast50-bedrijven in contact, M4N geniet namelijk al enkele jaren een vermelding in deze lijst.

Lamers, Visscher en Faems wonnen met hun paper van 152 deelnemers. Lamers startte dit onderzoek in het kader van haar afstudeeropdracht voor de Master 'Business Administration' binnen de track 'Innovation and Entrepreneurship'. Visscher en Faems: 'We waren onder de indruk van de verzamelde data en besloten om samen met Fleur de belangrijkste bevindingen van het onderzoek verder uit te werken tot een academische paper.'

Het onderzoek toont aan dat snelle groeiers niet kunnen worden getypeerd als homogene groep, waarbij groei en innovatie zich volgens een standaardpatroon ontwikkelen. Bij bedrijven waar constante innovatie een belangrijke rol speelt worden structuren gezocht die dit stimuleren, partnerships aangegaan om kennis te vergaren en medewerkers vrijgemaakt die zich hierop kunnen richten.

Andere organisaties willen zich na de snelle groeistuip in de beginfase stabiliseren en zich focussen op het bestaande product. Thomas Joosten, algemeen directeur van M4N, herkent zich daarin: 'Na een periode van innovatie wilden wij stabilisatie en het product, een affiliate marketing netwerk, zo goed mogelijk in de markt zetten. Het doel was ons te onderscheiden in de verfijning en uit te blinken in het leveren van een goed uitgewerkt en doorontwikkeld product.'

De voornaamste conclusie uit het onderzoek is dat de mate waarin innovatieactiviteiten zich ontwikkelen binnen snel groeiende bedrijven, voornamelijk afhangt van:


1. De mate en vorm van collaboratieve initiatieven die inspireren tot innovatie. Denk hierbij aan opensourcenetwerken, investeringen en de oprichting van nieuwe spin-offs;


2. De mate waarin bedrijven bereid zijn in resources te investeren, en de noodzaak die zij zien in het doen van deze investeringen heeft een sterke invloed op de innovatiepatronen binnen bedrijven;


3. Keuzes met betrekking tot de organisatiestructuur, en de manier waarop innovatie georganiseerd en uitgevoerd wordt.

De paper is te downloaden op http://blog.m4n.nl

Over M4N
M4N heeft als missie om het zoeken, vinden en kopen van producten op internet gemakkelijker te maken. M4N bereikt dit door een netwerk van website eigenaren, affiliates genoemd, te koppelen aan aanbieders van producten op internet. Het bedrijf ziet de affiliates als distributiekanaal: zij maken informatie (commercieel en niet commercieel) namelijk toegankelijk voor specifieke doelgroepen en linken naar de juiste plekken op de vaak uitgebreide websites van adverteerders. Met M4N kunnen zowel affiliates als adverteerders beter op het online koopproces afstemmen door middel van goede statistieken en promotiemateriaal. Voor meer informatie, zie: Affiliate netwerk voor adverteerders en exploitanten.