Trouw en De Betere Wereld winnen Rank a Brand Media Award


Rank a Brand Media Award: de award voor het meest transparante en duurzame mediabedrijf in Nederland

AMSTERDAM, 20091214 -- Dagblad Trouw en mediaplatform De Betere Wereld zijn winnaars van de Rank a Brand Media Award 2009 (www.rankabrand.nl). Vrijdagmiddag ontvingen Martijn Rademakers namens Trouw en hoofdredacteur Almar Fernhout namens De Betere Wereld de awards uit handen van Rank a Brand oprichter Niels Oskam.

Trouw heeft de onderscheiding te danken aan het feit dat het dagblad het beste beleid met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) laat zien. De krant gooide hoge ogen met de toezegging om met ingang van 1 januari 2010 te drukken op FSC-gecertificeerd papier, gemaakt van duurzaam gekapt hout. Daarnaast is Trouw zuinig met energie, gebruikt het een `groene' server en wordt op de redactie Fair Trade koffie gedronken.

De Betere Wereld, een mediaplatform over verantwoorde lifestyle, vult wekelijks een pagina in dagblad De Pers en distribueert onder andere via natuurvoedingswinkels een eigen krant. "Vanaf dag 1 maken we bewuste keuzes", zegt hoofdredacteur Almar Fernhout. "Van FSC-papier tot een extreem efficiënte distributie. De Betere Wereld laat zien dat het groen kan, ook als kleine krant."

De Rank a Brand Media Award is in het leven geroepen om aandacht te vragen voor het werk van Rank a Brand. Op deze website kunnen consumenten vergelijken hoe transparant, groen en fair hun favoriete merken zijn. Om op die manier meer verantwoorde koopkeuzes te kunnen maken. De site geeft informatie over ruim 350 merken in de sectoren kleding, elektronica, telecom, travel en sinds kort ook media.
Rank a Brand onderzocht meer dan zestig mediamerken en vond bij slechts iets meer dan twintig procent informatie over verantwoord ondernemen. Onder de kranten en bladen scoren verder Kampioen, Salt Magazine, Green.2, Elsevier en de Consumentengids redelijk. Bij de TV-zenders gaan de RTL-zenders en LLiNK aan kop, hoewel ook zij matig scoren. De meeste mediabedrijven bleven ver achter omdat zij geen beleid voor verantwoord ondernemen online publiceren.
Kranten en tijdschriften maken vooralsnog bijna geen gebruik van papier dat voldoet aan de eisen van het FSC-keurmerk. Volgens FSC-woordvoerder Arjan Alkema valt er dus nog een wereld te winnen: "Het is nu nog een handjevol, maar we zien graag dat binnen drie jaar alle Nederlandse kranten en tijdschriften op FSC-papier gedrukt worden. Deze Media Award is een prikkel voor alle uitgeverijen."

www.rankabrand.nl