FloraHolland


KOA Herkeur en herkeurkosten per 1 januari 2010

FLORAHOLLAND (15 december 2009) - Al meer dan vijftig procent van alle bloemen wordt gekocht via KOA. De regeling rondom KOA Herkeur is dan ook aangepast in het nieuwe Veilingreglement per 1 januari 2010. Hierover bent u al geïnformeerd in de diverse media.

Vanaf 1 januari a.s. kunnen kopers hun via KOA ingekocht product voor herkeur ook aanbieden op een andere vestiging dan de vestiging van aankoop.
Bij een terechte KOA-herkeur kan de koper een korting krijgen of het product teruggeven. De eventuele transportkosten voor retourzending van de producten komen dan voor rekening van de betrokken aanvoerder(s).

In deze KOA herkeurregeling gelden de volgende voorwaarden. De klacht over kwaliteit of sortering wordt door de keurmeester in behandeling genomen, mits de aanvraag voor KOA herkeur is ingediend: o schriftelijk voorzien van een ingevuld herkeurformulier. Dit herkeurformulier is ook beschikbaar op www.floraholland.com onder Inkopen > Kwaliteit.
o vóór 16.00 uur op de dag van aankoop bij de keurmeester van de vestiging waar het product zich bevindt.

Afwijkingen tengevolge van transport en/of opslag na aankoop kunnen niet of tegen strikte voorwaarden ter herkeur worden aangeboden. De herkeuraanvraag wordt altijd door een gekwalificeerde keurmeester beoordeeld op basis van de geldende productspecificaties en wel/niet geaccepteerd. Is de klacht toegewezen dan beslist de keurmeester uiteindelijk of er prijskorting wordt gevraagd of dat het product retour moet. In dat laatste geval heeft de aanvoerder drie opties: het product laten (over)veilen op de vestiging waar het zich bevindt, het product op eigen kosten ophalen of het product laten storten volgens de geldende regels.

Herkeurkosten
Bij een toewijzing van een herkeur brengt FloraHolland de aanvoerder de gemaakte correctiekosten van 15 euro per partij in rekening. Ook wordt deze correctie in de BI van de aanvoerder verwerkt. Omgekeerd, indien de keurmeester bij de Herkeur constateert dat er geen afwijkingen zijn in kwaliteit en sortering van het geleverde product en de klacht wordt afgewezen, dan brengt FloraHolland een vergoeding voor de behandelingskosten in rekening bij de koper. Deze vergoeding is gelijk aan de hiervoor genoemde vergoeding voor de correctiekosten.

In het nieuwe veilingreglement staat de complete regelgeving voor herkeur (art. 15) beschreven. Vanaf 1 januari 2010 staan het nieuwe veilingreglement en overige voorwaarden op www.floraholland.com onder algemene voorwaarden.