Ingezonden persbericht


Nuon winnaar van Web Performance Scan naar energieleveranciers

Nederlandse Energie Maatschappij stijgt naar tweede plaats

Nuon is de winnaar van de tweede Web Performance Scan naar energieleveranciers. Nuon eindigde zes maanden eerder bij hetzelfde onderzoek op de tweede plaats, en neemt nu de koppositie over van Greenchoice, dat naar de zesde plaats is gezakt. Opvallendste stijger is de Nederlandse Energie Maatschappij, dat ditmaal de tweede positie bezet. Tijdens het onderzoek van WUA! werden 34 verschillende websites bezocht, wat resulteerde in 221 individuele beoordelingen.

Nuon wint met duidelijke website
Net als bij de eerste meting van het onderzoek, blijkt een Web Performance Score van 6,0 genoeg voor de winst in de energiebranche. Nuon eindigde zes maanden eerder met een 5,9 op de tweede plaats, maar laat deze keer alle concurrentie achter zich. Hoewel de leverancier er wat imago en vertrouwen betreft enigszins op achteruit is gegaan, maken de stijgingen op de deelaspecten vormgeving en informatiewaarde dit verlies meer dan goed. Respondenten noemen de website 'duidelijk en overzichtelijk', en hoeven niet naar de benodigde informatie te zoeken: 'Bij de producten krijg ik gelijk een goed beeld van de specifieke voordelen.' Uiteindelijk zou 15% van de deelnemers energie van Nuon af willen nemen.

Sterke stijging Nederlandse Energie Maatschappij
De Nederlandse Energie Maatschappij stijgt van een zevende naar de tweede plaats op de door WUA! opgestelde ranglijst. Op vrijwel alle deelaspecten wordt hoger gescoord dan bij de eerste meting. De leverancier wint aan vertrouwen, en de gebruiksvriendelijkheid van de website wordt geprezen: 'De navigatie is simpel, en alles is makkelijk te vinden', aldus een respondent. De verbeterde waarderingen leiden tot een indrukwekkende conversie: maar liefst 20% van de respondenten kiest uiteindelijk voor de Nederlandse Energie Maatschappij, waarmee ze wat voorkeur betreft zelfs op de eerste plaats eindigt.

Greenchoice van de troon gestoten
Greenchoice doet het met een Web Performance Score van 5,4 slechter dan bij de eerste meting, en ziet zichzelf dan ook dalen naar de zesde plaats. Greenchoice.nl wordt minder goed gevonden, en scoort significant lager op gebieden als vormgeving en informatiewaarde. Op de meeste deelaspecten zijn de scores nog steeds ruim voldoende, maar in een markt waar de onderlinge verschillen klein zijn, is het niet meer genoeg voor een toppositie. In het eindresultaat is het effect direct merkbaar: haalde Greenchoice bij het vorige onderzoek nog 25% van de respondenten over, nu wijst 5% van de deelnemers de leverancier aan als favoriet.

Web Performance Scan

Voor het onderzoek nodigde WUA! veertig respondenten uit, allen tussen de 20 en 48 jaar oud. Ze kregen de opdracht om voor een eenpersoonshuishouden met gemiddeld energieverbruik op zoek te gaan naar een geschikte energieleverancier. De deelnemers mochten vervolgens zelf bepalen welke elementen doorslaggevend waren in het bepalen van de voorkeur. Aan de hand van het zoekgedrag en de genoteerde indrukken berekende WUA! de cijfers voor de verscheidene deelaspecten, om zo ten slotte bij de Web Performance Scores te komen.

Over WUA!

WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: november 2009
Respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud
Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO+
Ervaring: Oriënteren regelmatig op het internet DVD panel discussie: 1 uur

Noot voor de redactie (