Provincie Limburg

Nieuws en persberichten

Crisis schiet gaten in begroting Limburgse gemeenten De economische crisis heeft als gevolg dat de Limburgse gemeenten hun begroting 2010 alleen met drastische ombuigingen sluitend hebben kunnen maken. Desondanks laten de jaren daarna forse en toenemende tekorten zien. Met verdere rijksbezuinigingen na 2011 in het vooruitzicht staan de Limburgse gemeenten de komende jaren nog voor zware keuzen. Dat blijkt uit het besluit van Gedeputeerde Staten over het toezicht op de gemeentefinanciën.

Margraten en Onderbanken zijn er niet in geslaagd om hun begroting 2010 of meerjarenraming sluitend te krijgen. Gedeputeerde Staten hebben daarom besloten deze gemeenten mede vanwege toekomstige financiële dreigingen - onder preventief toezicht* te plaatsen.

De begroting 2010 van de drie nieuw samengestelde gemeenten - Horst aan de Maas, Peel en Maas en Venlo - wordt pas begin 2010 vastgesteld. Deze gemeenten zijn daarom in verband met een termijnoverschrijding ook onder preventief toezicht gesteld.
Voor Bergen, Gennep en Mook en Middelaar evenals voor Eijsden en Margraten lopen nog herindelingsvoorstellen. Daarom geldt voor deze gemeenten ook in 2010 een bijzondere vorm van preventief toezicht op basis van de Wet Arhi (Wet Algemene regels herindeling). De overige 25 Limburgse gemeenten hebben in 2010 repressief toezicht*.

De Provincie Limburg voert bij het financieel toezicht sinds 2005 een pilot uit. Onderdeel van de pilot is dat de Provincie een gemeente één keer in de vier jaar uitgebreid onderzoekt. Op basis daarvan besluiten Gedeputeerde Staten of de gemeente voor vier jaar repressief toezicht kan krijgen. 32 Limburgse gemeenten hebben intussen te horen gekregen dat zij vier jaar repressief toezicht krijgen. Door herindelingen en het verstrijken van de vier jaar was na de beoordeling van de begroting 2010 voor zestien gemeenten de vraag aan de orde of hun meerjarige uitspraak - die nog tot ten minste 2011 liep - kon worden gehandhaafd. In vier gevallen hebben Gedeputeerde Staten besloten het meerjarig repressief toezicht in te trekken. Dat zijn Onderbanken, Kerkrade, Schinnen en Sittard-Geleen. Onderbanken stond al met haar begroting 2010 onder preventief toezicht.

Gedeputeerde financiën Noël Lebens is niet verrast: De zeven vette jaren zijn voor de gemeenten nu voorbij. We zijn aan de zeven magere begonnen. Daarvan zien we nu de eerste effecten. Na 2010, maar zeker na 2011 worden de financiële problemen alleen maar groter. Er zijn momenteel twee gemeenten die vanwege hun financiën onder preventief toezicht staan. Dat valt mij nog mee. Ik zal via ons toezicht alles in het werk stellen om gemeenten te helpen de financiële problemen op te lossen, maar ik houd er rekening mee dat dit niet bij alle op korte termijn lukt. Dat betekent dat het aantal gemeenten dat onder preventief toezicht komt vanaf 2011 verder kan oplopen.

De Limburgse gemeenten zien in hun begroting 2010 al duidelijk de gevolgen van de economische crisis. De algemene uitkering - de belangrijkste inkomstenpost - is bevroren. Ook andere inkomsten, zoals bouwleges, specifieke uitkeringen en winsten uit grondexploitaties, vallen tegen. Tegelijkertijd nemen bepaalde uitgaven toe, zoals voor de bijstand, de thuiszorg en de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Bij het opstellen van de begroting 2010 werden veel gemeenten geconfronteerd met een tekort onder de streep.

De jaren na 2010 zien er nog donkerder uit. De negatieve trends houden aan en verergeren zelfs. Daarbij is er voor de jaren na 2011 sprake van grote onzekerheid. Tot en met 2011 liggen er afspraken over de algemene uitkering. Na 2011 zullen rijksbezuinigingen de algemene uitkering verder onder druk zetten. Omvang en het tempo zijn nog ongewis.

Dit is het landelijke beeld. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) voorzag dat vele gemeenten in deze situatie onder preventief toezicht zouden worden geplaatst. Daarom heeft de VNG met de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties afgesproken dat gemeenten ook repressief toezicht krijgen wanneer alleen de begroting 2010 sluitend is of alleen 2013, het laatste jaar van de meerjarenraming. De eis dat beide jaren sluitend moeten zijn om repressief toezicht te krijgen, is daarmee dit jaar vervallen.

Veel gemeenten hebben al bezuinigd om de begroting 2010 sluitend te krijgen. De structurele lasten in 2010 worden daardoor met structurele baten gedekt. In veel gevallen zijn voor het sluitend krijgen van de begroting over de jaren 2011-2013 nog ingrijpender ombuigingsmaatregelen nodig. Met de raadverkiezingen van maart 2010 in het vooruitzicht hebben veel gemeenten besloten de keuzen die daarvoor nodig zijn, aan de nieuwe colleges en raden over te laten.

Gedeputeerde Staten vinden het begrijpelijk dat veel gemeenten momenteel nog eens goed naar hun takenpakket kijken om na te gaan wat wettelijk taken zijn, en op welke punten zij een eigen afweging kunnen maken. Dat biedt het noodzakelijke inzicht wanneer er besluiten moeten worden genomen met betrekking tot ombuigingen.


* Preventief / repressief toezicht
Repressief toezicht is volgens de Gemeentewet de regel en houdt in dat de Provincie bij de uitvoering van de begroting en begrotingswijzigingen geen rol meer heeft. Preventief toezicht is de uitzondering. In die situatie moeten de begroting en begrotingswijzigingen eerst door de Provincie als toezichthouder worden goedgekeurd alvorens de gemeente deze mag gaan uitvoeren.

15-12-2009 13:46