CDA

De Rouwe: Keurmerk voor verkeersveilige woonwijk

Het CDA wil dat de verkeersveiligheid in de woonwijken verbeterd wordt. In veel woonwijken wordt te hard gereden. Vaak is daarom de maximum snelheid van vijftig naar dertig kilometer per uur omlaag gebracht. Het aantal verkeersslachtoffers in 30-kilometerzones is de laatste jaren echter sterk toegenomen. Vorig jaar verongelukten 26 mensen, nog eens 696 belandden in het ziekenhuis. Tweede Kamerlid De Rouwe wil daarom dat de strafmaat voor verkeersovertredingen omhoog gaat en dat er een keurmerk komt voor verkeersveilige woonwijken. Alleen het plaatsen van borden is onvoldoende om automobilisten te verleiden langzamer te rijden. Bij veel van de 30-kilometerzones is het namelijk makkelijk en zelfs uitnodigend om harder te rijden. Vaak worden er geen versmallingen of drempels aangelegd die het harde rijden beteugelen. âIk heb de indruk dat die 30-kilometerborden zomaar zijn neergezet. Mensen worden daardoor op het verkeerde been gezetâ aldus CDA Tweede Kamerlid Sander de Rouwe. âWegen moeten dus ook zo ingericht worden dat mensen het snappen, dan heb je daar ook niet meer een woud aan verkeersborden voor nodigâ.

Het CDA wil ook duidelijk grenzen stellen aan verkeershufters. Daarom moet volgens CDAâer De Rouwe de strafmaat voor verkeersovertredingen omhoog en moet er een keurmerk voor verkeersveilige woonwijken komen. De Rouwe vraagt deze week van het Kabinet om op korte termijn met verkeersorganisaties en gemeenten in overleg te gaan om te komen tot een keurmerk voor veilige woonwijken. âVoor een veilig huis hebben we het politie keurmerk, maar in je woonwijk moet je vervolgens maar hopen dat het verkeersveilig isâ. Het CDA wil dat gemeenten geholpen worden bij het ontwikkelen van een landelijk keurmerk. âZo weet je als burger direct waar je aan toe bent en kun je samen met de gemeente optrekken om je wijk weer veilig op de kaart te zettenâ aldus De Rouwe.