Radboud Universiteit Nijmegen


Dissertatieprijs voor sociaal psychologe Madelijn Strick

Datum bericht: 14 december 2009

Sociaal psychologe Madelijn Strick van de Radboud Universiteit Nijmegen is door haar Nederlandse vakgenoten geëerd met de dissertatieprijs 2009. Haar proefschrift werd op het landelijk congres van sociaal psychologen op 11 december uitverkoren als het beste op hun vakgebied in 2009. Strick promoveerde in mei op onderzoek naar de invloed van onbewuste emoties bij het kijken naar reclame.

In haar proefschrift beschrijft ze hoe humor in reclame de aandacht voor de grap vasthoudt, maar dat mensen het merk vergeten. Ze koppelen de emotie wel onbewust aan het merk of het product dat ze in een humoristische omgeving hebben gezien. Als ze daarna de keuze hebben uit verschillende producten, kiest het merendeel voor het âhumormerkâ.

De Dutch Association for Social Psychology (ASPO) hield op 10 en 11 december haar jaarcongres in Nijmegen. Aan het eind van het congres werd de ASPO-dissertatieprijs uitgereikt. Uit de vijfentwintig inzendingen werd het proefschrift van Madelijn Strick als beste uitverkoren. Naast de eer, leverde dat een cheque van 500 euro op. Â