Een op de zes oversteekplaatsen in Europa scoort onder de maat
Den Haag, 14 december 2009
Ruim 1 op de 6 onderzochte voetgangersoversteekplaatsen in Europa
scoort een onvoldoende. Dit is een slechter resultaat dan in 2008. Toen
scoorde 1 op de 8 oversteekplaatsen onder de maat. Dat blijkt uit een
inventarisatie van de ANWB en haar zusterclubs naar de veiligheid van
oversteekplaatsen in 31 Europese steden.
Ruim 60% van de onderzochte voetgangersoversteekplaatsen daarentegen
haalden wel een positief resultaat. Veertien oversteekplaatsen eindigden
bovenaan met een zeer goede beoordeling.
Gemiddeld genomen blijkt Rotterdam de beste oversteekplaatsen te
hebben. Alle tien onderzochte oversteekplaatsen scoorden goed. In andere
Europese steden troffen onderzoekers ook oversteekplaatsen die soms
beter, maar vaak ook minder scoorden. Rotterdam haalde hierdoor de
hoogste eindscore onder de steden en is de beste stad uit de test
geworden.
Een oversteekplaats in Bratislava (Slowakije) behaalde een zeer goede
beoordeling en komt als beste oversteekplaats uit de test. Deze
verdiende de maximale score in alle categorieën. De onderzoekers waren
met name te spreken over het uitstekende ontwerp en de perfecte staat
van onderhoud. Door een combinatie van de goede wegmarkeringen,
duidelijke borden en goede verlichting scoorde deze oversteekplaats,
zowel overdag als 's nachts, zeer goed. De toegankelijkheid was
optimaal. Zo waren er verlaagde stoepranden en was er over de gehele
oversteekplaats reliëf aangebracht voor blinden en slechtzienden.
Op de laatste plaats eindigde een oversteekplaats in Milaan. Deze is
gesitueerd bij de uitgang van een populair stadspark nabij Via Palestro.
De oversteekmogelijkheid scoorde ondermaats in alle categorieën. Vooral
met de zichtbaarheid en de toegankelijkheid was veel mis. Het slechte
resultaat kwam ook door de aanwezigheid van geparkeerde voertuigen net
voor en op de oversteekplaats. Tijdens het onderzoek werden de
onderzoekers zelfs verrast door een bestuurder die zijn auto precies op
het zebrapad parkeerde.
Uit de inventarisatie blijkt dat de regels rond
voetgangersoversteekplaatsen per land verschillen. Zo heeft in Italië
een voetganger pas voorrang als hij op het zebrapad staat, terwijl hij
in Nederland al voorrang krijgt als hij aangeeft over te willen steken.
Dit kan voor reizigers verwarrende situaties opleveren. De ANWB en haar
zusterclubs zijn voorstander van Europese richtlijnen voor de inrichting
van oversteekplaatsen.
Logische verkeersmaatregelen, weginrichting en een goede voorlichting
aan de weggebruiker leiden tot grotere verkeersonveiligheid. De ANWB
vraagt daar aandacht voor bij de wegbeheerders. Belijning van wegen,
bewegwijzering, aanleg van rotondes en verkeersdrempels,
verkeerslichten, inrichting van 30km zones, brommers op de rijbaan,
kindvriendelijke verkeersoplossingen en de naleving van de richtlijnen
bij de inrichting van de wegen zijn geregeld terugkerende onderwerpen
bij de ANWB.
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB