Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Een op de zes oversteekplaatsen in Europa scoort onder de maat

Den Haag, 14 december 2009

Ruim 1 op de 6 onderzochte voetgangersoversteekplaatsen in Europa scoort een onvoldoende. Dit is een slechter resultaat dan in 2008. Toen scoorde 1 op de 8 oversteekplaatsen onder de maat. Dat blijkt uit een inventarisatie van de ANWB en haar zusterclubs naar de veiligheid van oversteekplaatsen in 31 Europese steden.

Ruim 60% van de onderzochte voetgangersoversteekplaatsen daarentegen haalden wel een positief resultaat. Veertien oversteekplaatsen eindigden bovenaan met een zeer goede beoordeling.

Gemiddeld genomen blijkt Rotterdam de beste oversteekplaatsen te hebben. Alle tien onderzochte oversteekplaatsen scoorden goed. In andere Europese steden troffen onderzoekers ook oversteekplaatsen die soms beter, maar vaak ook minder scoorden. Rotterdam haalde hierdoor de hoogste eindscore onder de steden en is de beste stad uit de test geworden.

Een oversteekplaats in Bratislava (Slowakije) behaalde een zeer goede beoordeling en komt als beste oversteekplaats uit de test. Deze verdiende de maximale score in alle categorieën. De onderzoekers waren met name te spreken over het uitstekende ontwerp en de perfecte staat van onderhoud. Door een combinatie van de goede wegmarkeringen, duidelijke borden en goede verlichting scoorde deze oversteekplaats, zowel overdag als 's nachts, zeer goed. De toegankelijkheid was optimaal. Zo waren er verlaagde stoepranden en was er over de gehele oversteekplaats reliëf aangebracht voor blinden en slechtzienden.

Op de laatste plaats eindigde een oversteekplaats in Milaan. Deze is gesitueerd bij de uitgang van een populair stadspark nabij Via Palestro. De oversteekmogelijkheid scoorde ondermaats in alle categorieën. Vooral met de zichtbaarheid en de toegankelijkheid was veel mis. Het slechte resultaat kwam ook door de aanwezigheid van geparkeerde voertuigen net voor en op de oversteekplaats. Tijdens het onderzoek werden de onderzoekers zelfs verrast door een bestuurder die zijn auto precies op het zebrapad parkeerde.

Uit de inventarisatie blijkt dat de regels rond
voetgangersoversteekplaatsen per land verschillen. Zo heeft in Italië een voetganger pas voorrang als hij op het zebrapad staat, terwijl hij in Nederland al voorrang krijgt als hij aangeeft over te willen steken. Dit kan voor reizigers verwarrende situaties opleveren. De ANWB en haar zusterclubs zijn voorstander van Europese richtlijnen voor de inrichting van oversteekplaatsen.

Logische verkeersmaatregelen, weginrichting en een goede voorlichting aan de weggebruiker leiden tot grotere verkeersonveiligheid. De ANWB vraagt daar aandacht voor bij de wegbeheerders. Belijning van wegen, bewegwijzering, aanleg van rotondes en verkeersdrempels, verkeerslichten, inrichting van 30km zones, brommers op de rijbaan, kindvriendelijke verkeersoplossingen en de naleving van de richtlijnen bij de inrichting van de wegen zijn geregeld terugkerende onderwerpen bij de ANWB.




Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB