Minister speelt met vuur: straks te weinig spuitgasten bij brand

15/12/2009 06:48

Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers

Minister Ter Horst wil aan gemeenten en veiligheidsregio's het recht verlenen het aantal brandweerlieden op de 1ste brandweerauto's te verlagen en opkomsttijden bij brand en hulpverlening te verhogen. Levensgevaarlijk voor de burger als de 1ste brandweerauto met te weinig brandweerlieden en bovendien nog eens later aankomt. De vakorganisaties voorspellen een grote willekeur bij spoedeisende brandweerhulp voor de burgers en het bedrijfsleven. Bovendien een verspilling van 10-tallen miljoenen euro's. Een grote stap terug terwijl er de laatste jaren juist zoveel verbeterd is voor de veiligheid van de burgers en de brandweerlieden.

De gezamenlijk brandweervakorganisaties zijn boos nu de minister de mogelijkheid biedt om met veel te weinig brandweerlieden bij een zwaar ongeval of brand aan te komen. Bij brand is dan een veilige redding met minder dan 6 brandweerlieden onmogelijk en wachten op een tweede brandweervoertuig is, -zeker na het politiedrama in Pernis waarbij 4 agenten tijdens een moordpoging op de stoep stonden te wachten op versterking-, onaanvaardbaar. De burgers verwachten adequaat optreden. Brandweerlieden, gedreven door beroepseer en passie voor hun vak, zullen zichzelf in gevaar brengen door toch met te weinig mensen te gaan redden en de brand te lijf te gaan; met alle gevolgen van dien.

Daarnaast biedt de minister de veiligheidsregio's ook de mogelijkheid af te wijken van de wettelijk vastgestelde opkomsttijden. Afhankelijk van de veiligheidsregio arriveert de brandweerwagen dan eerder of juist later bij woningbranden en hulpverleningen. Dat lijkt tegenstrijdig want de minister wil juist landelijke uniformiteit regelen in het Besluit Veiligheidsregio's. De slogan dat 'elke seconde telt' lijkt zo rijp voor de geschiedenisboeken.

Het is volgens de wet- en regelgeving, het één of het ander. Met minder mensen op een 1ste brandweervoertuig betekent meer kazernes en/of meer brandweervoertuigen. Bij later aankomen betekent dit ook nog eens meer brandpreventieve maatregelen voor de burgers en het bedrijfsleven. Je kunt niet van twee walletjes eten. Later én met minder brandweerlieden aankomen, betekent niet alleen meer preventie op kosten van de burger en het bedrijfsleven maar ook nog eens extra veiligheidsmaatregelen voor de brandweerlieden zelf. Immers zij gaan later de brand in om te redden en moeten daardoor meer risico's lopen. Om al deze onnodige veiligheidsrisico's aanvaardbaar te houden, moet veel extra geld geïnvesteerd worden. Zo niet, dan gaat de kans op nog meer doden onder burgers en brandweerlieden omhoog en zullen, -naar verwachting van de vakorganisaties-, de schadebedragen (voor het bedrijfsleven) verder stijgen. Tot slot leiden al die lokale en regionale experimenten tot verspilling in een tijd dat elke overheidseuro drie keer moet worden omgedraaid.

De gezamenlijke vakorganisaties binnen de brandweersector hebben een beter en goedkoper plan ingediend bij de leden van de Tweede Kamer. Geen uitzonderingen in de wet, geen versnippering van allerlei lokale en regionale experimenten en geen geldverspilling maar één landelijk plan voor voertuigbezetting, kazernedichtheid en opkomsttijden. Zoals dat in de ambulancesector allang het geval is. Daar beheert het RIVM het landelijke dekkingsplan voor ambulancespreiding en aanrijtijden.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl