Een Belgisch adviesbureau ondersteunde de raadsenquête Noord/Zuidlijn

15/12/2009 10:09

Policy Research Corporation

Onwerkbare contracten, onvoldoende risicoreserveringen, onvoldoende controles door het ambtelijke apparaat en een niet goed uit- en toegerust projectbureau. De enquêtecommissie Noord/Zuidlijn van de gemeenteraad Amsterdam concludeert dat nog vóór de start van de bouw van de Noord/Zuidlijn een onbeheersbare projectorganisatie is ontstaan. Vervolgens stapelen gedurende de bouw de technische-, financiële- en organisatorische fouten elkaar op. Resultaat is een metrolijn met een overschrijding van het projectbudget met ruim ¤ 1 miljard en die met een vertraging van acht jaar wordt afgeleverd (2017). Hoe is het zo ver gekomen en hoe kan dit in de toekomst vermeden worden? De enquêtecommissie Noord/Zuidlijn presenteert vandaag de antwoorden in haar eindrapport. Het Belgische adviesbureau Policy Research Corporation ondersteunde het onderzoek.

Al bij de eerste besluitvorming in de jaren negentig worden de kosten en de risico's van de Noord/Zuidlijn grotendeels bepaald door de keuze voor een geboorde tunnel onder de binnenstad door. Hoewel 65% van de opgekomen stemgerechtigden zich in een referendum tegen de aanleg van de Noord/Zuidlijn uitspreekt, leggen politici wegens het niet halen van een hoge opkomstdrempel de referendumuitslag naast zich neer. De uitkomsten van het referendum wijzen weliswaar op vele kritische geluiden, maar de risico's van het gekozen tracé en de bouwmethode worden niet heroverwogen. Gevolg is dat in 2002 gestart wordt met de aanleg van een project dat qua complexiteit en ingrijpendheid voor stad en omgeving te vergelijken is met de Antwerpse Oosterweelverbinding.

Met het ondersteunen van de enquêtecommissie Noord/Zuidlijn is Policy Research niet aan haar proefstuk toe. In 2007 ondersteunde Policy Research ook al de enquêtecommissie die de ontwikkelingen rond de bouw van de Museumparkgarage in Rotterdam onderzocht en in 2005 evalueerde Policy Research de resultaten van de Megabanenmarkt in opdracht van de Amsterdamse gemeenteraad. Policy Research bekleedt hierdoor een unieke positie in de Nederlandse markt wat betreft de ondersteuning van enquêtecommissies. Een enquêtecommissie is zoals een parlementaire enquête maar dan op het niveau van een gemeente.

Policy Research Corporation is een onafhankelijk, wereldwijd actief adviesbureau en creatieve denktank in het topsegment van de markt met kantoren in Antwerpen en Rotterdam. Policy Research heeft uitgebreide ervaring in het leveren van concrete oplossingen voor beleidsvraagstukken, strategische en organisatorische problemen en conflicten. Policy Research werkt zowel voor bedrijven, nationale, supranationale (Europese Commissie) en lagere overheden. Policy Research heeft reeds vele Nederlandse ministeries, provincies en gemeenten bijgestaan bij het helpen evalueren, formuleren, onderbouwen en implementeren van nieuw beleid. Zo werd in 1994 voor het ministerie van Verkeer en Waterstaat het tot op vandaag succesvolle nieuwe scheepvaartbeleid ontwikkeld. Dit Nederlandse beleid is overgenomen door vele andere lidstaten, zoals België en Duitsland, nadat het door de Europese Commissie als voorbeeld is gesteld. Deze lidstaten, alsook de Europese Commissie, zijn bijgestaan door Policy Research. Ook aan het huidige Vlaamse filmbeleid, liggen projecten van Policy Research aan de grondslag. Policy Research adviseert ook bedrijven bij de (her)formulering van strategie en organisatie en ondersteunt de implementatie.

Het rapport is online beschikbaar via:

http://www.amsterdam.nl/gemeente/gemeenteraad/enquetecommissie/enquetecommissie_0

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel