Ingezonden persbericht
Datum 15 december 2009
144635.10u
Keten-DBCs en huisartsenbekostiging
Geachte voorzitter,
In uw brief van 8 december jl vraagt u mij om opheldering over het feit dat de
huisartsenbekostiging weliswaar nog niet in 2010 wordt aangepast, maar wel in
2011. U bent van mening dat deze wijzigingen op gespannen voet staan met uw
wens om de evaluatieperiode van 3 jaar te benutten om de invoering van de
ketenzorg opnieuw te beoordelen en u vraagt of de overgangstermijn nu één,
twee of drie jaar duurt. Ik wil daarop als volgt reageren.
De evaluatiecommissie die nu wordt ingesteld, zal in ieder geval de komende drie
jaar nauwlettend de ontwikkeling rondom de ketenzorg volgen. Dit betekent dat
na drie jaar, op basis van de adviezen van de commissie, zal worden bezien of de
ingezette beleidslijn vruchtbaar is en voor de relevante veldpartijen voldoende
gedegen is om hun zorgverlening verder op uit te bouwen.
Ik ondersteun uw gedachte dat tot die tijd het in ieder geval mogelijk moet zijn
om voor de afzonderlijke beroepsgroepen terug te kunnen vallen op de bestaande
tarieven. Mijns inziens kan dit ook, omdat bijvoorbeeld de `gewone' zitting van de
fysiotherapeut of het uurtarief van de dietist gehandhaafd zullen blijven.
Ook huisartsen moeten naar mijn mening terug kunnen vallen op de bestaande
bekostiging, indien zij besluiten de zorg voor chronisch zieken niet via de keten-
DBCs te willen declareren. De praktijkondersteuner (POH) moet dus inderdaad ook
op een andere manier dan alleen via de keten-DBCs gecontracteerd kunnen
worden. Dit te meer omdat de praktijkondersteuner ook zorg voor patiënten levert
die niet chronisch ziek zijn.
Ook de vier huidige verrichtingen die zijn gerelateerd aan de chronische
aandoeningen en die via de zogenaamde 13 codes van de module Modernisering
en Innovatie (M&I) kunnen worden gedeclareerd, moeten nog kunnen worden
gedeclareerd in de toekomst. Het gaat onder andere over de "longfunctiemeting"
en "diabetes instellen op insuline" en diabetesbegeleiding.
De wijzigingen die ik voornemens ben te treffen in de huisartsenbekostiging
hebben daarom het uitgangspunt dat de zorg ook zonder keten DBCs moet
kunnen worden gedeclareerd. De POH kan daarom vanaf 2011 gewoon via de Pagina 1 van 2
Module M&I worden gecontracteerd. Dit is mijns inziens juist een belangrijke Ons kenmerk
vooruitgang. Immers, op dit moment is het volgens de bestaande beleidsregels
slechts mogelijk om één praktijkondersteuner te contracteren op drie huisartsen.
Bovendien kent de huidige bekostiging van een praktijkondersteuner een
maximumtarief per verzekerde en een maximum consulttarief. De bekostiging van
de praktijkondersteuner kent dus zijn beperkingen. In de nieuwe systematiek
geldt een vrij tarief per verzekerde die via de M&I kan worden gecontracteerd.
Verzekeraars en huisartsen kunnen zelf bepalen voor welk tarief de
praktijkondersteuner dus wordt gecontracteerd. Er zijn ook geen beperkingen in
de hoeveelheid praktijkondersteuners die kunnen worden gecontracteerd.
Vanaf 2011 wordt de praktijkondersteuner dus of via de ketens of via de M&I of
via beide systematieken gecontracteerd. Het is aan de veldpartijen zelf dit nader
in te vullen op basis van de individuele praktijksituatie.
Verder zullen vanaf 2011 een aantal 13 codes in de M&I worden omgezet naar de
14 codes. Dit zijn echter niet de verrichtingen die niet direct betrekking hebben op
de chronische zorgverlening. De reden dat ik deze verrichtingen, zoals
bijvoorbeeld ECG en audiometrie, wil omzetten van een 13 code in de M&I naar
een 14 code, is vanwege het feit dat ik van mening ben dat deze verrichtingen
geen juiste prikkel hebben volgens de huidige systematiek. Diagnostische
verrichtingen worden idealiter niet via een verrichtingen tarief gehonoreerd. Via
de 14 code kan op basis van een bedrag per verzekerde per jaar een afspraak
worden gemaakt over deze diagnostische verrichtingen.
De vier verrichtingen die gerelateerd zijn aan de ingevoerde ketenzorg, kunnen
gewoon via de 13 codes van de module M&I worden gedeclareerd.1 Die zal ik dus
handhaven.
Ik hoop u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
1 De 13 codes binnen de module M&I zijn een bedrag per verrichting. De 14 codes binnen de Pagina 2 van 2
M&I zijn een bedrag per verzekerde.
---- --