Ingezonden persbericht


Datum 15 december 2009
144635.10u

Keten-DBCs en huisartsenbekostiging

Geachte voorzitter,

In uw brief van 8 december jl vraagt u mij om opheldering over het feit dat de huisartsenbekostiging weliswaar nog niet in 2010 wordt aangepast, maar wel in 2011. U bent van mening dat deze wijzigingen op gespannen voet staan met uw wens om de evaluatieperiode van 3 jaar te benutten om de invoering van de ketenzorg opnieuw te beoordelen en u vraagt of de overgangstermijn nu één, twee of drie jaar duurt. Ik wil daarop als volgt reageren.

De evaluatiecommissie die nu wordt ingesteld, zal in ieder geval de komende drie jaar nauwlettend de ontwikkeling rondom de ketenzorg volgen. Dit betekent dat na drie jaar, op basis van de adviezen van de commissie, zal worden bezien of de ingezette beleidslijn vruchtbaar is en voor de relevante veldpartijen voldoende gedegen is om hun zorgverlening verder op uit te bouwen.

Ik ondersteun uw gedachte dat tot die tijd het in ieder geval mogelijk moet zijn om voor de afzonderlijke beroepsgroepen terug te kunnen vallen op de bestaande tarieven. Mijns inziens kan dit ook, omdat bijvoorbeeld de `gewone' zitting van de fysiotherapeut of het uurtarief van de dietist gehandhaafd zullen blijven.

Ook huisartsen moeten naar mijn mening terug kunnen vallen op de bestaande bekostiging, indien zij besluiten de zorg voor chronisch zieken niet via de keten- DBCs te willen declareren. De praktijkondersteuner (POH) moet dus inderdaad ook op een andere manier dan alleen via de keten-DBCs gecontracteerd kunnen worden. Dit te meer omdat de praktijkondersteuner ook zorg voor patiënten levert die niet chronisch ziek zijn.

Ook de vier huidige verrichtingen die zijn gerelateerd aan de chronische aandoeningen en die via de zogenaamde 13 codes van de module Modernisering en Innovatie (M&I) kunnen worden gedeclareerd, moeten nog kunnen worden gedeclareerd in de toekomst. Het gaat onder andere over de "longfunctiemeting" en "diabetes instellen op insuline" en diabetesbegeleiding.

De wijzigingen die ik voornemens ben te treffen in de huisartsenbekostiging hebben daarom het uitgangspunt dat de zorg ook zonder keten DBCs moet kunnen worden gedeclareerd. De POH kan daarom vanaf 2011 gewoon via de Pagina 1 van 2





Module M&I worden gecontracteerd. Dit is mijns inziens juist een belangrijke Ons kenmerk vooruitgang. Immers, op dit moment is het volgens de bestaande beleidsregels slechts mogelijk om één praktijkondersteuner te contracteren op drie huisartsen. Bovendien kent de huidige bekostiging van een praktijkondersteuner een maximumtarief per verzekerde en een maximum consulttarief. De bekostiging van de praktijkondersteuner kent dus zijn beperkingen. In de nieuwe systematiek geldt een vrij tarief per verzekerde die via de M&I kan worden gecontracteerd. Verzekeraars en huisartsen kunnen zelf bepalen voor welk tarief de praktijkondersteuner dus wordt gecontracteerd. Er zijn ook geen beperkingen in de hoeveelheid praktijkondersteuners die kunnen worden gecontracteerd. Vanaf 2011 wordt de praktijkondersteuner dus of via de ketens of via de M&I of via beide systematieken gecontracteerd. Het is aan de veldpartijen zelf dit nader in te vullen op basis van de individuele praktijksituatie.

Verder zullen vanaf 2011 een aantal 13 codes in de M&I worden omgezet naar de 14 codes. Dit zijn echter niet de verrichtingen die niet direct betrekking hebben op de chronische zorgverlening. De reden dat ik deze verrichtingen, zoals bijvoorbeeld ECG en audiometrie, wil omzetten van een 13 code in de M&I naar een 14 code, is vanwege het feit dat ik van mening ben dat deze verrichtingen geen juiste prikkel hebben volgens de huidige systematiek. Diagnostische verrichtingen worden idealiter niet via een verrichtingen tarief gehonoreerd. Via de 14 code kan op basis van een bedrag per verzekerde per jaar een afspraak worden gemaakt over deze diagnostische verrichtingen.

De vier verrichtingen die gerelateerd zijn aan de ingevoerde ketenzorg, kunnen gewoon via de 13 codes van de module M&I worden gedeclareerd.1 Die zal ik dus handhaven.

Ik hoop u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.

Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink


1 De 13 codes binnen de module M&I zijn een bedrag per verrichting. De 14 codes binnen de Pagina 2 van 2 M&I zijn een bedrag per verzekerde.






---- --