Gemeente Schouwen-Duiveland
16 december 2009
Schouwen-Duiveland start als eerste Zeeuwse gemeente met een pilot City
Marketing
De provincie Zeeland en de gemeente Schouwen-Duiveland starten
gezamenlijk de eerste Zeeuwse pilot "City Marketing". De pilot levert
de gemeente Schouwen-Duiveland een aantal scenario's voor een
strategische marketingvisie, waar de gemeenteraad vervolgens een keuze
uit kan maken. De gekozen marketingvisie wordt vervolgens omgezet in
een operationeel marketingplan, waarin precies komt te staan welke
activiteiten de gemeente moet doen om de marketing van het eiland te
versterken. Ook levert de pilot nog een evenementenvisie voor de
gemeente Schouwen-Duiveland op.
City Marketing voor Schouwen-Duiveland = Eiland Marketing
De afgelopen jaren is City Marketing steeds meer in de belangstelling
komen te staan.
Veel gemeenten zien het belang in van een goede marketing en promotie.
Het instrument City Marketing biedt goede kansen om te komen tot een
gemeentebrede aanpak van de marketing van een gemeente. De provincie
Zeeland ziet ook het belang van City Marketing en wil de Zeeuwse
gemeenten graag ondersteunen bij het opstellen en uitvoeren van
marketingplannen. Als eerste gemeente is de keuze gevallen op de
gemeente Schouwen-Duiveland. De gemeente Schouwen-Duiveland is al
langere tijd bezig om te bekijken hoe voor Schouwen-Duiveland een
goede marketing en promotie kan plaatsvinden. Ook vanuit de
ondernemers is de roep voor een eenduidige en goede marketing van
Schouwen-Duiveland groot, zo bleek nog recentelijk tijdens de
bijeenkomsten voor de evaluatie van het Actieprogramma
"Schouwen-Duiveland kiest voor toerisme". Ondernemers gaven aan dat
City Marketing een goed instrument zou kunnen zijn, maar dat voor
Schouwen-Duiveland eigenlijk sprake moet zijn van 'Eiland Marketing'.
De gemeente pakt deze handschoen nu op.
Voorbeeldfunctie naar andere gemeenten en provinciaal promotiebeleid
Voor de provincie zijn de ambities van de gemeente Schouwen Duiveland
op het gebied van City Marketing herkenbaar; daarom wil de provincie
de gemeente hierin actief ondersteunen. Hiermee ontstaat ook een
voorbeeldfunctie naar andere gemeenten. De inzet is om met de City
Marketing van Schouwen-Duiveland waar mogelijk aan te sluiten bij het
provinciale promotiebeleid. Dit beleid is er op gericht om Zeeuwse
bewoners, bezoekers en bedrijven te mobiliseren om met z'n allen samen
meer van de echte Zeeuwse identiteit te laten zien. Die identiteit is
vastgelegd in het DNA-boek van Zeeland (te downloaden via
zeeland.nl/promotie). De Provincie Zeeland wil graag dat iedere
gemeente vanuit haar eigen kracht en identiteit gaat inhaken op het
Zeeuwse DNA. Omdat de 'identiteit' van een regio - in tegenstelling
tot het 'imago' - altijd 'echt waar' is, heeft de provincie een
WaarMerk "Zeeland, echt waar" ontwikkeld.
Strategisch visietraject voor de lange termijn
Naast een goede marketing, bestaat al lange tijd behoefte om voor de
gemeente Schouwen-Duiveland te komen tot een strategische visie voor
de lange termijn. Verschillende maatschappelijke- en
ondernemersorganisaties hebben aangegeven, dat het noodzakelijk is dat
het gemeentebestuur tot een toekomstvisie komt. Wat voor gemeente wil
Schouwen-Duiveland op de lange termijn zijn? De gemeente wil graag de
opbrengst van de pilot Eiland Marketing als input benutten voor het
formuleren van een lange termijnvisie.
De eerste fase van deze pilot zal daarom na oplevering begin 2010, een
belangrijke input vormen voor een strategische lange termijnvisie van
de gemeenteraad. Het verzamelde materiaal en het verkregen
maatschappelijke draagvlak wil de gemeente als bouwstenen inbrengen
bij het formuleren van deze strategische lange termijnvisie door de
nieuwe gemeenteraad. Deel 1 van de pilot biedt zo dus een hoop
gegevens, denkbeelden, inspiratie en motivatie om dit onderdeel van de
strategische visie op de lange termijn van de gemeente te voeden.
Nadat de gemeenteraad een strategische visie en de daarbij behorende
marketing- en merkstrategie heeft bepaald, wordt dit alles vertaald in
een operationeel marketingplan. Dit betreft deel 2 van deze pilot en
wordt eind 2010 afgerond.
De pilot City Marketing gaat uit van:
* In samenwerking met ondernemers, burgers, gemeentebestuur en
overige partijen opstellen van scenario's voor een breed gedragen
strategisch marketingplan;
* Nadat gekozen is welk strategisch marketingscenario het beste is
en de gemeenteraad een lange termijnvisie heeft vastgesteld, wordt
een operationeel marketingplan opgesteld voor de gemeente
Schouwen-Duiveland;
* Het opstellen van een evenementenvisie passend bij de gekozen
positionering;
* Delen van ervaringen met Zeeuwse gemeenten. Hiervoor worden twee
Masterclasses georganiseerd door de provincie en de gemeente
Schouwen-Duiveland;
* Versterking van het kennisniveau en draagvlak voor de marketing
van Schouwen-Duiveland bij interne èn externe partijen.
Burgemeester Rabelink van de gemeente Schouwen-Duiveland:
"De gemeente Schouwen-Duiveland heeft een hoog ambitieniveau als het
gaat om duurzaam leven en duurzaam toerisme. Dit blijkt bijvoorbeeld
uit het door ons verkregen "Quality Coast Keurmerk" en onze deelname
aan de pilot voor het ECOXXI keurmerk. Bij deze ambities past ook een
goede marketing en promotie. Ik heb eerder kennis kunnen nemen van wat
City Marketing inhoudt en denk dat dit een goed marketinginstrument
voor de gemeente Schouwen-Duiveland zou kunnen zijn. Echter, voor onze
gemeente moeten we meer spreken over 'Eiland Marketing', dan City
Marketing. Het gaat niet alleen om bijvoorbeeld de prachtige
monumentenstad Zierikzee, maar om het gehele eiland. Ook onze
ondernemers en maatschappelijke organisaties hechten hier veel belang
aan. Dit benadrukt ook dat het niet alleen gaat over recreëren, maar
ook over wonen en werken. Een brede marketingaanpak, met ondernemers,
burgers en maatschappelijke organisaties, is daarom belangrijk. Het
grote voordeel van deze pilot is ook dat we de resultaten van de
marketing-inventarisatie meteen kunnen gebruiken voor het lange
termijn visietraject dat we in 2010 met de gemeenteraad willen
doorlopen."
Reactie van de Gedeputeerde Van Waveren van recreatie en toerisme:
"Ik ben verheugd over de goede samenwerking tussen de provincie en de
gemeente Schouwen-Duiveland om de marketing van Schouwen-Duiveland
verder te versterken. Ik vind het sterk dat deze pilot gekoppeld is
aan het provinciale promotiebeleid dat uitgaat van de kracht en
identiteit van Zeeland en dus ook van iedere gemeente. Het is goed dat
gekeken wordt hoe de City Marketing van Schouwen-Duiveland en de
promotie van Zeeland elkaar kunnen versterken. Kwaliteit en
diversiteit zijn daarbij provinciale sleutelbegrippen. Er vindt heel
veel promotie plaats vanuit Zeeland, alleen erg versnipperd. Daardoor
is niet altijd duidelijk dat dat àllemaal Zeeland is. Met het Zeeuwse
DNA kunnen we meer in samenhang laten zien wat Zeeland allemaal te
bieden heeft"