Gemeente Schouwen-Duiveland


16 december 2009

Schouwen-Duiveland start als eerste Zeeuwse gemeente met een pilot City Marketing

De provincie Zeeland en de gemeente Schouwen-Duiveland starten gezamenlijk de eerste Zeeuwse pilot "City Marketing". De pilot levert de gemeente Schouwen-Duiveland een aantal scenario's voor een strategische marketingvisie, waar de gemeenteraad vervolgens een keuze uit kan maken. De gekozen marketingvisie wordt vervolgens omgezet in een operationeel marketingplan, waarin precies komt te staan welke activiteiten de gemeente moet doen om de marketing van het eiland te versterken. Ook levert de pilot nog een evenementenvisie voor de gemeente Schouwen-Duiveland op.

City Marketing voor Schouwen-Duiveland = Eiland Marketing

De afgelopen jaren is City Marketing steeds meer in de belangstelling komen te staan.

Veel gemeenten zien het belang in van een goede marketing en promotie. Het instrument City Marketing biedt goede kansen om te komen tot een gemeentebrede aanpak van de marketing van een gemeente. De provincie Zeeland ziet ook het belang van City Marketing en wil de Zeeuwse gemeenten graag ondersteunen bij het opstellen en uitvoeren van marketingplannen. Als eerste gemeente is de keuze gevallen op de gemeente Schouwen-Duiveland. De gemeente Schouwen-Duiveland is al langere tijd bezig om te bekijken hoe voor Schouwen-Duiveland een goede marketing en promotie kan plaatsvinden. Ook vanuit de ondernemers is de roep voor een eenduidige en goede marketing van Schouwen-Duiveland groot, zo bleek nog recentelijk tijdens de bijeenkomsten voor de evaluatie van het Actieprogramma "Schouwen-Duiveland kiest voor toerisme". Ondernemers gaven aan dat City Marketing een goed instrument zou kunnen zijn, maar dat voor Schouwen-Duiveland eigenlijk sprake moet zijn van 'Eiland Marketing'. De gemeente pakt deze handschoen nu op.

Voorbeeldfunctie naar andere gemeenten en provinciaal promotiebeleid

Voor de provincie zijn de ambities van de gemeente Schouwen Duiveland op het gebied van City Marketing herkenbaar; daarom wil de provincie de gemeente hierin actief ondersteunen. Hiermee ontstaat ook een voorbeeldfunctie naar andere gemeenten. De inzet is om met de City Marketing van Schouwen-Duiveland waar mogelijk aan te sluiten bij het provinciale promotiebeleid. Dit beleid is er op gericht om Zeeuwse bewoners, bezoekers en bedrijven te mobiliseren om met z'n allen samen meer van de echte Zeeuwse identiteit te laten zien. Die identiteit is vastgelegd in het DNA-boek van Zeeland (te downloaden via zeeland.nl/promotie). De Provincie Zeeland wil graag dat iedere gemeente vanuit haar eigen kracht en identiteit gaat inhaken op het Zeeuwse DNA. Omdat de 'identiteit' van een regio - in tegenstelling tot het 'imago' - altijd 'echt waar' is, heeft de provincie een WaarMerk "Zeeland, echt waar" ontwikkeld.

Strategisch visietraject voor de lange termijn

Naast een goede marketing, bestaat al lange tijd behoefte om voor de gemeente Schouwen-Duiveland te komen tot een strategische visie voor de lange termijn. Verschillende maatschappelijke- en ondernemersorganisaties hebben aangegeven, dat het noodzakelijk is dat het gemeentebestuur tot een toekomstvisie komt. Wat voor gemeente wil Schouwen-Duiveland op de lange termijn zijn? De gemeente wil graag de opbrengst van de pilot Eiland Marketing als input benutten voor het formuleren van een lange termijnvisie.

De eerste fase van deze pilot zal daarom na oplevering begin 2010, een belangrijke input vormen voor een strategische lange termijnvisie van de gemeenteraad. Het verzamelde materiaal en het verkregen maatschappelijke draagvlak wil de gemeente als bouwstenen inbrengen bij het formuleren van deze strategische lange termijnvisie door de nieuwe gemeenteraad. Deel 1 van de pilot biedt zo dus een hoop gegevens, denkbeelden, inspiratie en motivatie om dit onderdeel van de strategische visie op de lange termijn van de gemeente te voeden. Nadat de gemeenteraad een strategische visie en de daarbij behorende marketing- en merkstrategie heeft bepaald, wordt dit alles vertaald in een operationeel marketingplan. Dit betreft deel 2 van deze pilot en wordt eind 2010 afgerond.

De pilot City Marketing gaat uit van:

* In samenwerking met ondernemers, burgers, gemeentebestuur en overige partijen opstellen van scenario's voor een breed gedragen strategisch marketingplan;

* Nadat gekozen is welk strategisch marketingscenario het beste is en de gemeenteraad een lange termijnvisie heeft vastgesteld, wordt een operationeel marketingplan opgesteld voor de gemeente Schouwen-Duiveland;

* Het opstellen van een evenementenvisie passend bij de gekozen positionering;

* Delen van ervaringen met Zeeuwse gemeenten. Hiervoor worden twee Masterclasses georganiseerd door de provincie en de gemeente Schouwen-Duiveland;

* Versterking van het kennisniveau en draagvlak voor de marketing van Schouwen-Duiveland bij interne èn externe partijen.

Burgemeester Rabelink van de gemeente Schouwen-Duiveland: "De gemeente Schouwen-Duiveland heeft een hoog ambitieniveau als het gaat om duurzaam leven en duurzaam toerisme. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het door ons verkregen "Quality Coast Keurmerk" en onze deelname aan de pilot voor het ECOXXI keurmerk. Bij deze ambities past ook een goede marketing en promotie. Ik heb eerder kennis kunnen nemen van wat City Marketing inhoudt en denk dat dit een goed marketinginstrument voor de gemeente Schouwen-Duiveland zou kunnen zijn. Echter, voor onze gemeente moeten we meer spreken over 'Eiland Marketing', dan City Marketing. Het gaat niet alleen om bijvoorbeeld de prachtige monumentenstad Zierikzee, maar om het gehele eiland. Ook onze ondernemers en maatschappelijke organisaties hechten hier veel belang aan. Dit benadrukt ook dat het niet alleen gaat over recreëren, maar ook over wonen en werken. Een brede marketingaanpak, met ondernemers, burgers en maatschappelijke organisaties, is daarom belangrijk. Het grote voordeel van deze pilot is ook dat we de resultaten van de marketing-inventarisatie meteen kunnen gebruiken voor het lange termijn visietraject dat we in 2010 met de gemeenteraad willen doorlopen."

Reactie van de Gedeputeerde Van Waveren van recreatie en toerisme: "Ik ben verheugd over de goede samenwerking tussen de provincie en de gemeente Schouwen-Duiveland om de marketing van Schouwen-Duiveland verder te versterken. Ik vind het sterk dat deze pilot gekoppeld is aan het provinciale promotiebeleid dat uitgaat van de kracht en identiteit van Zeeland en dus ook van iedere gemeente. Het is goed dat gekeken wordt hoe de City Marketing van Schouwen-Duiveland en de promotie van Zeeland elkaar kunnen versterken. Kwaliteit en diversiteit zijn daarbij provinciale sleutelbegrippen. Er vindt heel veel promotie plaats vanuit Zeeland, alleen erg versnipperd. Daardoor is niet altijd duidelijk dat dat àllemaal Zeeland is. Met het Zeeuwse DNA kunnen we meer in samenhang laten zien wat Zeeland allemaal te bieden heeft"