Gemeente Kaag en Braassem

Samenvatting informatieavond HSL op 9 december 2009 in Sporthal De Hertogshal in Rijpwetering

Ruim 230 mensen bezochten op 9 december 2009 de informatieavond over de HSL, die op initiatief van de gemeente Kaag en Braassem is gehouden. Een samenvatting en het verslag van de informatie avond.

Hieronder kunt u een samenvatting van de informatieavond lezen. Het hele verslag van de informatieavond kunt u onderaan deze pagina downloaden.

Â

Opening en inleiding forum
De heer Eenhoorn, burgemeester van de gemeente Kaag en Braassem, heet iedereen van harte welkom bij deze informatieavond over het geluidsniveau van de HSL. Hij meldt dat communicatie en in actie komen goed is bij spanningen tussen de overheid en de burger. Op deze wijze kom je - op tijd - in gesprek en kun je elkaar scherp houden en kun je een signaal geven naar de overheid en anderen die betrokken zijn.

Mevrouw Gijsbers, plaatsvervangend directeur Spoorvervoer van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, is verantwoordelijk voor de HSL en meldt zij dat naar aanleiding van alle klachten TNO opdracht heeft geven onderzoek te doen. Op basis hiervan worden maatregelen genomen. Als eerste maatregelen wordt het huidige tijdelijke materieel (de intercityrijtuigen) stiller gemaakt, wat vervolgens weer wordt gemeten. Ook wordt het materieel van de Thalys en Ansaldo Breda (de toekomstige treinen) vooraf gemeten - ook bij 300 en 250 kilometer per uur - om zeker te weten dat deze wat betreft geluid voldoet aan de verwachtingen.

De heer Gürke, regiodirecteur ProRail regio Randstad-Zuid, is verantwoordelijk voor het beheer van de HSL-Zuid. De HSL is aangelegd door het ministerie van Verkeer en Waterstaat; het onderhoud wordt door ProRail gemanaged. ProRail is overspoeld door klachten. De heer Gürke zegt toe dat alle individuele klachten worden behandeld, maar dit vergt enige tijd. De maatregel die zij treffen is het slijpen van het spoor (hoe gladder het spoor en de wielen, hoe minder lawaai). Het slijpen van het spoor is gereed; indien nodig wordt nog eens geslepen.

De heer Siebers, commercieel directeur van NS Hispeed, is verantwoordelijk voor het vervoer over de HSL-Zuid. Hij legt uit dat om de remmen glad te houden er iets moet gebeuren aan het remsysteem. Een veilige optie is het vervangen van de gietijzeren remblokken door kunststof remblokken. Op die manier houdt de trein een dubbel remsysteem. Maar deze ombouwoperatie duurt voor al het materieel max.18 maanden. Een andere optie is door de blokremmen uit te schakelen. Het remsysteem werkt dan alleen nog op schijfremmen. Dit is met zes maanden uitgevoerd. Wat NS Hispeed betreft, kiest zij voor de snelste oplossing, maar zij is afhankelijk van goedkeuring door de veiligheidsinspectie. Daarnaast heeft NS Hispeed de nachtritten in verband met het lawaai tijdelijk aangepast.

De heer Van Velzen, wethouder Verkeer en Vervoer gemeente Kaag en Braassem, geeft aan dat de gemeente graag wil opkomen voor haar bevolking. In dat kader heeft zij het initiatief genomen voor een informatieavond. Daarnaast laat de gemeente een geluidsonderzoek naar piekbelasting uitvoeren. De gemeente heeft echter geen bevoegdheden ten aanzien van de HSL.

Een aantal vragen die onder het publiek leefden

Waarom hebben jullie niet de moeite genomen om in Frankrijk te luisteren naar het geluid van de Thalys? Waarom zijn jullie nu zo verbaasd over het geluid?

Â
Mevrouw Gijsbers: De constructie is gemaakt voor de Thalys en de Ansaldo Breda, net als de geluidswerende maatregelen, zoals de geluidsschermen. Natuurlijk hebben we ook naar de constructie in Frankrijk gekeken. Berekeningen wezen uit dat hetzelfde effect verkregen zou worden als elders. Wij zijn verrast dat de tijdelijke treinen meer lawaai maken op deze constructie dan in de rest van Nederland. Wij hebben nu TNO gevraagd onderzoek te doen naar wat de Thalys en de Ansaldo Breda zou doen aan geluid op deze baan en om nader onderzoek te doen naar effectiviteit van geluidwerende maatregelen. Dit rapport met de eerste metingen is nog niet gereed.

Is het HSL-Zuid-traject afgebouwd? Aan de oostkant bijvoorbeeld ontbreken geluidsschermen.
Mevrouw Gijsbers: Het HSL-Zuid-traject, inclusief geluidswerende maatregelen, is afgebouwd zoals ontworpen. Bij de constructie is elke locatie bekeken. Om overlast tegen te gaan wordt nu als eerste gekeken om het tijdelijk materiaal aan te passen, vervolgens willen we weten wat het definitieve materiaal doet op deze baan. Als het geluid zo blijft wordt gekeken naar de geluidswerende maatregelen, zoals effectiviteit van schermen en raildempers. Gekeken wordt dan of het ontwerp van goede aannames is uitgegaan. Waarom een scherm aan de oostkant ontbreekt dan wel wordt meegenomen in het verbredingsproject van de A4 wordt op heel korte termijn uitgezocht door ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Naschrift: Aan de oostkant van de A4 staat nu een geluidsscherm tot iets voorbij de aansluiting met de N446. Dit scherm wordt nog verlengd door de aannemer van de verbreding A4 burgerveen - Leiden tot ca. 100m voor de kruising van de A4 met de Ringvaart (nieuwe aquaduct dat nu in aanbouw is). Er staat na verbreding A4 een geluidsscherm aan de oostzijde van de A4 tussen hectometerpaal 21,5 en hectometerpaal 24,8. Het gedeelte tussen hectometerpaal 21,95 en 22,75 is 4 meter hoog en de rest van dit scherm is 3 meter hoog.

De gemeente zegt geen bevoegdheden te hebben ten aanzien van de HSL-Zuid, maar zij heeft toch een milieuvergunning verleend. Die moet toch nageleefd worden?
De heer Van Velzen: De gemeente heeft geen milieuvergunning afgegeven. Het Rijk heeft alles in het Tracébesluit vastgelegd en vastgesteld. De gemeente Kaag en Braassem heeft geen bevoegdheden. Omdat we graag op willen komen voor onze bevolking hebben we de Milieudienst West Holland opdracht gegeven voor een eigen onderzoek. Daarbij werkt de gemeente Kaag en Braassem samen met Rijnwoude en Zoetermeer mee aan een grootschalig onderzoek, uitgevoerd door Lansingerland. Zodra de uitslagen bekend zijn, worden deze openbaar gemaakt.

Hoe wordt geluid gemeten?
Mevrouw Gijsbers: In het Tracébesluit is opgenomen dat het totale geluidsniveau van de HSL-Zuid op de gevels niet meer dan 57 dB(A) mag worden. Dit geldt als een gemiddelde voor het hele etmaal, 24 uur per dag. Omdat bij het rekensysteem een gemiddelde geldt, is het mogelijk dat metingen op gevels bijvoorbeeld een piek van 90 dB(A) oplevert en het toch binnen de norm blijft. Daarbij is de geluidwetgeving in Nederland zo opgebouwd dat treinen 's avonds en 's nacht erg zwaar tellen in dat gemiddelde van 57dB(A); 's nachts nog zwaarder dan 's avonds. Minister Eurlings heeft aangegeven de berekende waarden zoals beschreven in het tracébesluit niet te willen overschrijden.

Wij hebben last van de piekbelasting niet van het gemiddelde, met name âs nachts. Waarom wordt de Traxx niet met de TSI-norm gemeten? Mevrouw Gijsbers: De TSI-norm is Europese regelgeving en gaat over het maximale geluid dat een trein mag maken. De TSI-norm geldt alleen voor nieuwe treinen, dus niet voor de Traxx. Wij verwachten dat als het tijdelijk materieel is aangepast dat zij voldoet aan de TSI-norm, maar juridisch is dit niet verplicht.

Ik heb een klacht over trillingen ingediend maar nog niets gehoord. De heer Gürke: We hebben een aantal klachten gekregen over trillingen. Elke klacht en vraag over trillingen is in behandeling bij ProRail. Bij klachten ontvangen mensen eerst een ontvangstbevestiging. Hierna worden de klachten en vragen verzameld en wordt er onderzoek gedaan. Vervolgens wordt inhoudelijk antwoord gegeven. Het is nog niet bekend wanneer het onderzoek is afgerond.

Mijn huis wordt minder waard. Hoe wordt de bepaling van WOZ-waarde meegenomen?
De heer Van Velzen: Voor de beschikking van 2009 wordt gekeken naar de situatie van 1 januari 2008 en voor de beschikking van 2010 wordt gekeken naar 1 januari 2009. Op deze momenten reden er nog geen treinen over het HSL-spoor. Bij de WOZ wordt gekeken naar de taxatie en naar de verkochte woningen. De effecten van waardevermindering worden meegenomen bij de beschikking van 2011, gebaseerd op de situatie van 1 januari 2010. Als de WOZ-opbrengst van bepaalde woningen door de HSL lager wordt, zal dat invloed hebben op de WOZ van andere woningen.

Afsluiting
De gespreksleider dankt iedereen voor zijn bijdrage, ook al was niet iedereen het met elkaar eens. Vervolgens sluit de heer Eenhoorn de bijeenkomst met de woorden om elkaar scherp te houden.


* Verslag informatieavond HSL op 9 december 2009 website.pdf (38,15 KB)