Gemeente Achtkarspelen


Inwoners Achtkarspelen positief over kwaliteit dienstverlening

De kwaliteit van de dienstverlening van Achtkarspelen is goed en wordt ook door de inwoners en klanten positief beoordeeld. Na realisatie van het Klantcontactcentrum begin 2011 kan de dienstverlening nog beter georganiseerd worden. Dat blijkt uit de laatste evaluatie servicenormen en uit de dit voorjaar gehouden benchmarks (vergelijkend onderzoek onder gemeenten) Publiekszaken en Waarstaatjegemeente.

In april dit jaar hebben 1200 inwoners uit Achtkarspelen een brief gekregen met daarin het verzoek om een enquête over de gemeentelijke dienstverlening in te vullen. Daarnaast zijn verder een aantal mensen telefonisch benaderd en ook in het gemeentehuis zijn door TNS NIPO vragen aan bezoekers over de dienstverlening gesteld.

Waardering voor wachtruimte en dienstverlening medewerkers Op een aantal onderdelen, zoals veiligheid, betrokkenheid bij beleid en uitvoering, bereikbaarheid van de informatie, wacht- en levertijden, deskundigheid van de medewerkers en afvalinzameling werd in vergelijking met de andere deelnemende gemeenten gemiddeld goed gescoord.

Iets minder tevreden is men over de kwaliteit van het openbaar vervoer, de parkeergelegenheid bij het gemeentehuis en de verkeersveiligheid in de gemeente.
Daarentegen hebben inwoners veel vertrouwen in de burgemeester en wethouders en vindt men de communicatie en de dienstverlening van de medewerkers goed. Vooral de openingstijden en de gemeentelijke informatie via de kranten en de website worden prima beoordeeld. Hierbij springt de waardering voor de inrichting van de wachtruimte er extra uit; bezoekers van het gemeentehuis waarderen deze zelfs met een 8,5. De informatievoorziening van de gemeente vindt men goed en begrijpelijk. Op dit onderdeel scoort Achtkarspelen een 8.

Servicenormen: afspraak is afspraak
Om te laten zien dat Achtkarspelen haar dienstverlening serieus neemt, wordt sinds vorig jaar gewerkt met servicenormen. Wanneer de gemeente deze normen niet naleeft (o.a. wachttijd is max. 15 minuten, men krijgt binnen 5 dagen een ontvangstbevestiging), krijgt de klant een VVV-Irischeque van ⬠10,-. Er zijn in de eerste helft van 2009 ongeveer de helft minder Irischeques uitgedeeld dan in de eerste helft van 2008 (van 133 naar 66). Dit terwijl het aantal klantcontacten ongeveer een kwart hoger lag dan in de eerste helft van 2008 (14.000 in 2008 en 17.000 in 2009). Dat de servicenormen inhoudelijk goed zijn, blijkt ook doordat Achtkarspelen afgelopen oktober de landelijke prijs voor het âBeste Kwaliteitshandvest 2009â heeft gewonnen.

De uitkomsten van de onderzoeken worden meegenomen bij de inrichting van het klantcontactcentrum van de gemeente. De volledige rapporten met alle uitkomsten vindt u hieronder.

> Evaluatie servicenormen april-september 2009
> Rapport benchmark publiekszaken en waarstaatjegemeente.nl > Uitkomsten Benchmark Publiekszaken
> Uitkomsten waarstaatjegemeente.nl