Waterschap Vallei & Eem

PERSBERICHT

Waterschap Vallei & Eem laat vluchten
uitvoeren om hoogtemetingen te doen

Bij gunstig weer vliegen er vanaf woensdag 16 december boven het gebied van Waterschap Vallei & Eem vliegtuigen heen en weer om hoogtemetingen uit te voeren. De exacte hoogte van elke vierkante meter is nodig voor het berekenen van de kans op overstromingen en voor het waterpeilbeheer. Met die gegevens kan het waterschap nog beter zorgen voor veilige dijken en optimale waterstanden. In opdracht van het waterschap voert Fugro Aerial Mapping uit Leidschendam deze metingen uit. Het geluid van de vliegtuig- en helikoptermotoren kan mogelijk voor enige geluidsoverlast zorgen. Fugro probeert de overlast zoveel mogelijk te beperken. Als er sneeuw ligt, het harder waait dan windkracht 5 of als het zicht minder dan 2.000 meter is, gaan de vluchten niet door. In bepaalde gevallen gebruikt men helikopters. De onderzoeksvliegtuigen vliegen op een hoogte van 365 meter over het gebied heen en weer met een snelheid van ongeveer 130 km per uur. Telkens meet men een strook van 375 meter. Ook in delen van Gelderland en Noord-Holland wordt eenzelfde onderzoek uitgevoerd in opdracht van andere waterschappen. De metingen moeten voor 1 april 2010 zijn uitgevoerd.

Hoogtebestand
Alle gegevens worden in het Actueel Hoogtebestand Nederland ingevoerd. Op de website www.ahn.nl is meer te lezen over dit bestand. Door een postcode op deze website in te voeren, kan men zien wat de hoogte van een gebied ongeveer is. De waterschappen hebben meer gedetailleerde informatie nodig om hun werk goed te kunnen doen. Van elke kwart vierkante meter zal de hoogte worden gemeten.

Werkwijze
Fugro Aerial Mapping heeft een systeem ontwikkeld om een gebied snel en nauwkeurig vanuit de lucht op te meten, het zogeheten FLI-MAPsysteem. Dit systeem bestaat uit een laserscanner die met laserstralen punten op de grond inmeet. De laserscanner voert 200.000 metingen per seconde uit. Elke laserpuls kaatst terug op de grond en op objecten zoals huizen, bomen en auto's. Een sensor die naast de laser onder het vliegtuig of de helikopter hangt, vangt het teruggekaatste signaal op. Het tijdverschil tussen het uitzenden en ontvangen van de laserpuls geeft de afstand van helikopter/vliegtuig tot het punt op de grond aan. Omdat de positie van het vliegtuig door middel van een GPS-systeem bekend is, kan een driedimensionaal model van het aardoppervlak worden vastgesteld. Naast de laserscanner worden vanuit het vliegtuig of de helikopter permanent videobeelden en foto's gemaakt. Deze beelden geven informatie over wat er gemeten wordt, bijvoorbeeld een woning, boom, weg of sloot. De laser van het FLI-MAPsysteem zendt een zwak signaal uit en is volledig veilig.


-----------------------