Consumentenbond
---
15 december 2009
Twee winnaars `beste dienstverleningsdocument'
Maar liefst twee financieel tussenpersonen winnen de eeuwige roem met
het door de Consumentenbond toegekende predikaat `beste
dienstverleningsdocument (DVD)'. Het DVD van Paffen
verzekeringen&financiële diensten uit Landgraaf en het DVD van De
Hypotheekshop uit Nieuwegein scoren goed op de wettelijke vereisten:
reikwijdte dienstverlening, bandbreedtes beloning en
eenvoud/begrijpelijkheid. De Consumentenbond feliciteert beide
intermediairs met dit mooie resultaat en zal in de Geldgids van
februari 2010 melding maken van dit heuglijke feit.
'De Consumentenbond wil met deze wedstrijd laten zien dat de nieuwe
transparantieregels kansen bieden voor tussenpersonen om duidelijk te
maken welke service klanten mogen verwachten voor het geld dat ze
betalen. Deze beide intermediairs hebben een iets verschillend
dienstverleningsdocument, maar voldoen wel het beste aan alle
wettelijke vereisten. Toch ook voor beiden nog een verbeterpunt: in de
DVD's staat de provisievergoeding alleen in procenten, terwijl het
volgens de Consumentenbond en de toezichthouder AFM nog duidelijker is
als dat concreet in euro's gebeurt. Er blijft dus werk aan de winkel',
aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. In de eerste twee weken
van december konden alle tussenpersonen hun DVD insturen om op die
manier mee te dingen naar de titel `beste dienstverleningsdocument'.
Eerlijke Handel
De Consumentenbond organiseert van 14 tot en met 18 december 2009 de
`Actieweek Eerlijke Handel' om aandacht te vragen voor het eerlijk
zaken doen met consumenten. In de Actieweek Eerlijke Handel staat er
elke dag een ander onderwerp in de schijnwerpers. Naast eerlijk
zakendoen in de financiële sector vraagt de bond onder andere aandacht
voor reislokkertjes en claims op levensmiddelen. Consumenten kunnen
daarnaast de hele week stemmen op hun top 5 van grootste
consumentenergernissen.