Consumentenbond


---

15 december 2009

Twee winnaars `beste dienstverleningsdocument'

Maar liefst twee financieel tussenpersonen winnen de eeuwige roem met het door de Consumentenbond toegekende predikaat `beste dienstverleningsdocument (DVD)'. Het DVD van Paffen verzekeringen&financiële diensten uit Landgraaf en het DVD van De Hypotheekshop uit Nieuwegein scoren goed op de wettelijke vereisten: reikwijdte dienstverlening, bandbreedtes beloning en eenvoud/begrijpelijkheid. De Consumentenbond feliciteert beide intermediairs met dit mooie resultaat en zal in de Geldgids van februari 2010 melding maken van dit heuglijke feit.

'De Consumentenbond wil met deze wedstrijd laten zien dat de nieuwe transparantieregels kansen bieden voor tussenpersonen om duidelijk te maken welke service klanten mogen verwachten voor het geld dat ze betalen. Deze beide intermediairs hebben een iets verschillend dienstverleningsdocument, maar voldoen wel het beste aan alle wettelijke vereisten. Toch ook voor beiden nog een verbeterpunt: in de DVD's staat de provisievergoeding alleen in procenten, terwijl het volgens de Consumentenbond en de toezichthouder AFM nog duidelijker is als dat concreet in euro's gebeurt. Er blijft dus werk aan de winkel', aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. In de eerste twee weken van december konden alle tussenpersonen hun DVD insturen om op die manier mee te dingen naar de titel `beste dienstverleningsdocument'.

Eerlijke Handel

De Consumentenbond organiseert van 14 tot en met 18 december 2009 de `Actieweek Eerlijke Handel' om aandacht te vragen voor het eerlijk zaken doen met consumenten. In de Actieweek Eerlijke Handel staat er elke dag een ander onderwerp in de schijnwerpers. Naast eerlijk zakendoen in de financiële sector vraagt de bond onder andere aandacht voor reislokkertjes en claims op levensmiddelen. Consumenten kunnen daarnaast de hele week stemmen op hun top 5 van grootste consumentenergernissen.