Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

14 december 2009

Nederlandse visdetailhandel gaat door met palingverkoop

Rijswijk, 10 december 2009 - Het Verbond van de Nederlandse Visdetailhandel (VNV) betreurt het besluit van supermarkten als Albert Heijn, Jumbo, Dirk en de Lidl om paling uit de schappen te halen. De leden van het VNV zullen deze maatregel in de viswinkels, verkoopwagens en marktkramen dan ook niet volgen. Niet omdat het VNV zich geen zorgen om de paling maakt, maar wel omdat er bij de visdetaillisten vertrouwen bestaat in het Aalherstelplan, waarin de palingsector een actieve rol krijgt toebedeeld. Daarbij komt dat een verkoopstop alleen de verkoop van paling in Nederland beïnvloedt. In Europees verband krijgt het aalherstelplan niet de kans van slagen die het verdient, als de retail in elk land een eigen beleid gaat uitvoeren. De problemen met de paling worden met deze Nederlandse actie niet opgelost.

Het VNV heeft vertouwen in de plannen die door de palingsector (binnenvissers, kwekers, handelaren) zijn ontwikkeld en door het ministerie van LNV worden ondersteund. Deze maatregelen bestaan onder andere uit het uitzetten van palingen in open wateren zodat zij terug kunnen zwemmen naar het paaigebied. Dit wordt in de praktijk niet door de visserij belemmerd, maar door obstakels zoals watergemalen. Bovendien is dit jaar voor het eerst een palingvangst verbod van twee maanden ingevoerd. Het zou zinnig zijn om eerst de resultaten van deze maatregelen af te wachten alvorens de paling totaal in de ban te doen.

De visdetailhandel streeft natuurlijk naar duurzaamheid en zeker naar duurzame paling. Door een verkoopstop wordt de sector de mogelijkheid ontnomen zich actief in te zetten voor het voortbestaan van de paling. De visspecialist weet bij uitstek waar de paling vandaan komt en hoe er met de paling wordt omgegaan. Een stop op de palingverkoop is de discussie uit de weg gaan, waarmee de ontwikkelingen op weg naar duurzame paling worden geblokkeerd.

Het VNV wil graag dat de consumptie van gerookte paling, een traditionele delicatesse, mogelijk blijft. Dit kan door constructief met verschillende partijen samen te werken, in plaats van eenzijdig te stoppen met de verkoop.

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

Noot redactie:(