Kerstbonus naar spaarbankboekje, huishoudpot en LCD TV

16/12/2009 06:15

Creative Venue BV

Grootste deel bonussen echter nog steeds niet besteed aan nieuwe aankopen

Schiphol-Rijk, 16 december 2009 - Meer dan de helft van de gelukkige medewerkers die dit jaar ondanks de kredietcrisis toch een kerstbonus krijgen zal het geld vooral op hun spaarrekening zetten. Verrassend genoeg zijn dat vaker jongeren tussen de 25 en 35 jaar. Een kleine twintig procent wendt de bonus aan om schulden af te lossen. Degene zonder thuiswonende kinderen kiest eerder voor een vakantie dan families met kinderen. Mannen blijven gadgetzoekers en besteden de bonus het liefste aan luxe elektronica (o.m. LCD TV's en i-Pods), en vrouwen aan kleding als ze besluiten met de bonus nieuwe aankopen te doen. Het grootste deel van alle uit te keren bonussen zal dit jaar echter niet worden besteed waarmee eens te meer duidelijk wordt dat Nederland wat betreft bestedingen nog steeds de hand op de knip houdt. Dat concludeert elektro-retailer BCC naar aanleiding van deze week afgerond onderzoek naar kerstbonussen en de besteding ervan.

BCC liet het online onderzoek (n=507) uitvoeren door Goos Marketing Research uit Amstelveen. De bestedingsdoelen van de eindejaarsbonus lijken door de jaren heen grotendeels hetzelfde: vooral sparen (52%) en in mindere mate huishoudgeld (20%), schulden aflossen (19%), vakantie (24%), kleding (12%), woninginrichting (11%), luxe elektronica/bruingoed (9%). Het grootste deel van de eindejaarsbonussen wordt dus ook dit jaar niet besteed, maar verdwijnt naar spaarrekeningen of wordt aangewend om schulden af te lossen. Ook verdwijnt een flink deel in de huishoudpot. "Dat laatste patroon is tanende", aldus onderzoeker Robert Goos. "Hiermee wordt overduidelijk bevestigd dat Nederland in het huidige economische klimaat nog steeds niet durft te besteden."

Luxe goederen, woninginrichting, vakantie en ... schulden aflossen

Een derde van de ondervraagden geeft te kennen een eventuele eindejaarsbonus (deels) aan wit- of bruingoed (luxe elektronica) te besteden, waarvan 32% zegt deze te besteden aan bruingoed en 27% aan witgoed. Mannen hebben significant vaker een voorkeur voor luxe elektronica dan vrouwen (35% vs. 27%). Jongere respondenten van 25 t/m 45 jaar besteedden de eindejaarsbonus in het verleden significant vaker aan sparen (65% vs. 48%) en woninginrichting (16% vs. 7%). Alleenstaanden besteedden de eindejaarsbonus significant vaker aan schulden aflossen dan samenwonenden: 25% vs. 16%.

33% geen bonus

Uit eerder onderzoek van BCC vorige maand werd al duidelijk dat een derde van de werknemers verwacht dit jaar geen bonus te ontvangen. Degene die wel op een prestatiebeloning of gratificatie rekenen verwachten een bonus van circa 8% van hun loon. 17% van de werkende Nederlanders overweegt naar een andere baan uit te kijken als ze dit jaar geen bonus ontvangen. Ruim een derde van die groep heeft nu al de eerste stappen gezet.

De resultaten worden bekendgemaakt op het hoogtepunt van de landelijke December Bonus campagne van BCC die nog volop loopt in 53 winkels in Nederland . BCC geeft deze maand meer dan 1,8 miljard euro aan extra bonussen weg om Nederlanders rijkelijk te compenseren voor alle eindejaarsuitkeringen die dit jaar niet zullen worden uitgekeerd. Halverwege de campagne die tot 24 december loopt zijn de meest populaire producten LCD en LED TV's, i-Pods en computers. BCC klanten en medewerkers ontvangen tijdens de campagne speciale December Bonus coupons van respectievelijk 15, 20, 25, 50, 100 en 250 euro die recht geven op extra korting op voorgenomen aankopen voor de feestdagen. De decemberbonus kan gebruikt worden in combinatie met alle reguliere aanbiedingen en uitverkoop.





http://www.creativevenue.nl