Ingezonden persbericht


Persbericht

Regering start campagne tegen vlees eten

Alpro soya loopt met 'Maandag Vleesvrij' voor op overheidscampagne

Breda, 15 december 2009 - Afgelopen week heeft de Tweede Kamer een voorstel aangenomen dat pleit voor een publiekscampagne over de gevolgen van het eten van vlees, vis en zuivel. In september startte Alpro® soya met de campagne 'Maandag Vleesvrij' en loopt hiermee voor op de plannen van de regering.

Minister Cramer (VROM) vindt een vleesloze dag een sympathiek idee en kondigt aan op haar eigen departement het aanbod van vegetarische maaltijden uit te breiden. (1)

De publiekscampagne sluit ook aan bij het beleid van Minister Verburg (LNV). Al in 2008 stuurde ze een rapport (2) naar de Kamer dat onder meer concludeert dat zuivel en vlees een substantiële bijdrage aan het broeikaseffect leveren en dat het vervangen van dierlijke eiwitproducten door plantaardige producten een reductie in het broeikaseffect geeft. Naast het stimuleren van minder vleesconsumptie, is volgens het rapport ook het stimuleren van innovatieve ontwikkelingen in de markt zoals plantaardige vleesvervangers een maatregelen die op korte termijn genomen kan worden.

Maandag Vleesvrij

René van den Cruijsem, commercieel directeur Alpro® soya Nederland pakt zijn verantwoordelijkheid als industrie. "We maken als Alpro® soya al jaren lekkere en gezonde producten die onze planeet zo min mogelijk belasten en die een alternatief bieden voor vlees of zuivel." Om Nederland bewust te maken van de voordelen van het eten van minder vlees en te stimuleren om één dag per week plantaardig te eten, startte Alpro® soya in september 2009 de campagne 'Maandag Vleesvrij'. Van den Cruijsem: "Met de campagne Maandag Vleesvrij willen we laten zien dat één dag in de week géén vlees eten gemakkelijk, lekker, gezond én verantwoord is. Dit doen we onder andere op de website www.maandagvleesvrij.nl samen met TV-chef Andy McDonald."

Ook in 2010 staat de campagne op de agenda van Alpro® soya. Van den Cruijsem juicht het toe dat de Tweede Kamer afgelopen week een voorstel voor een grootschalige publiekscampagne die de consumptie van vlees, vis en zuivel terug moet dringen steunt. "We merken dat alle aandacht voor vermindering van vleesconsumptie mensen over de streep trekt om zelf vaker te kiezen voor een alternatief. En dat heeft meteen effect. Als alle Nederlanders één dag in de week alle dierlijke producten zouden vervangen door sojaproducten, dan zou dit evenveel CO2 besparen als wanneer 430.000 auto's niet meer op de Nederlandse wegen zouden rondrijden (3).

Ik durf zelfs te stellen dat doordat we afgelopen jaar meer vlees- en zuivelvervangers hebben verkocht, nu al een forse bijdrage hebben geleverd aan CO2 reductie."

McCartney en Pachauri in de bres voor vleesvrije dag

Eerder dit jaar steunde IPCC (4) voorzitter dr. Rajendra Pachauri de visie van ENSA (5) 'soja is niet alleen goed voor je gezondheid, maar ook voor onze planeet': "Wetende dat sojaproducten vijf tot tien keer minder belastend zijn wat betreft CO2-uitstoot, is het evident dat een verandering in het eetpatroon een belangrijk onderdeel is van de oplossing voor de huidige milieuproblemen. Als mensen slechts één dag per week hun dierlijke producten zouden vervangen door plantaardige producten, zoals sojaproducten, zouden de resultaten voor onze planeet al buitengewoon zijn."

Aan de vooravond van de milieutop in Kopenhagen gaf Pachauri samen met rocklegende Paul McCartney een dwingende boodschap aan het Europese parlement. 'Het verminderen van vleesconsumptie is noodzakelijk om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.' De heren zijn van mening dat het de verantwoordelijkheid van overheden en industrieën is om ervoor te zorgen dat duurzame alternatieven zoals plantaardige producten overal beschikbaar en betaalbaar zijn. Met de campagne 'Maandag Vleesvrij' sluit Alpro® soya zich aan bij de oproep van beide heren om als industrie deze verantwoordelijkheid te pakken.

Over Alpro® soya

Alpro® soya is Europees marktleider met een breed assortiment aan sojaproducten, zoals Sojadrinks, Sojadesserts, de plantaardige kookroom Cuisine, Yofu (een 100% plantaardig alternatief voor yoghurt) en 100% plantaardige Vleesvariaties zoals Reepjes, Fijngehakt, Burgers en Filets. Alpro® soya gebruikt géén genetisch gemanipuleerde soja en soja die afkomstig is uit gebieden waarvoor tropisch regenwoud wordt gekapt.

Meer informatie over Alpro® soya vindt u op www.alprosoya.nl.

Meer informatie over de campagne Maandag vleesvrij vindt u op www.maandagvleesvrij.nl

Bronnen

(1) Bron: ANP

2 bureau Blonk Milieu Advies in opdracht van LNV, VWS en VROM

3 ENSA. (2009). CO2 calculations.

4 Intergovernmental Panel on Climate Change

5 European Natural Soyfood Association (ENSA), Alpro soya is één van de negen leden.

Noot voor de redactie (