Gemeente De Ronde Venen
Colleges De Ronde Venen en Uithoorn kiezen Garagevariant
De gemeenten De Ronde Venen en Uithoorn hebben onderzoek laten doen
naar de effecten van verschillende varianten voor een oeververbinding
tussen Amstelhoek en Uithoorn.
Uitgangspunt voor het onderzoek is het besluit van de Uithoornse
gemeenteraad dat doorgaand verkeer door het centrum van Uithoorn niet
meer mogelijk is na omlegging van de N201. De beide colleges van
burgemeester en wethouders hebben nu hun voorkeur uitgesproken voor de
Garagevariant. In deze variant blijft de Prinses Irenebrug bestaan. De
huidige weg loopt tot in de nieuw te bouwen parkeergarage in het
dorpscentrum van Uithoorn. Aan beide gemeenteraden wordt gevraagd een
besluit te nemen over hun voorkeur voor een oeververbinding.
De varianten
In totaal zijn de effecten van vijf varianten onderzocht. De
beschrijving van de verschillende varianten is te lezen in de eerste
nieuwsbrief oeververbinding (november 2009). U kunt deze nieuwsbrief
ophalen in het gemeentehuis en vinden op www.uithoorn.nl en
www.derondevenen.nl.
De varianten zijn vergeleken met de situatie in 2020: doorgaand
verkeer in Uithoorn is dan niet meer mogelijk en verkeer vanaf de
Prinses Irenebrug rijdt als het ware een doodlopende straat in en kan
nergens naar toe. Dit wordt de referentiesituatie genoemd. Uit het
onderzoek is gebleken dat er in verkeerseffecten op het omliggende
wegennet bijna geen verschil is tussen de verschillende varianten in
vergelijking met de referentiesituatie.
Â
De Lange brugvariant is verkeerskundig gezien de meest eenvoudige
variant: al het autoverkeer vanuit de richting Amstelhoek rijdt via de
nieuwe N201 of eventueel via de brug bij Vrouwenakker. Fietsers en
voetgangers gebruiken de nieuwe Lange brug op de plek van de
historische brug.
Twee varianten passen goed bij de historisch gegroeide kwaliteiten van
het centrum van Uithoorn, wat belangrijk is voor de ontwikkeling van
het dorpscentrum: De Lange brugvariant en de Garagevariant.
De Garagevariant heeft een belangrijk voordeel boven de andere
varianten: bezoekers van het centrum van Uithoorn kunnen ook van de
zijde van Amstelhoek rechtstreeks de garage inrijden voor een bezoek
aan het dorpscentrum. Bovendien is de Garagevariant de goedkoopste
variant.
De inpassing van de twee Nieuwe brugvarianten (Mennonietenbuurt/Aan de
Molenvliet en Amstelkade/Wilhelminakade) is niet eenvoudig door de
beperkte ruimte op de bestaande wegen. Bovendien moeten fietsers
omrijden om het centrum te bereiken.
Bij de Busbrugvariant verdwijnt een gedeelte van de vrije busbaan in
Uithoorn en Amstelhoek, de bus door het centrum van Uithoorn,
autoverkeer rijdt over de huidige busbrug. Uit gesprekken met de
provincie is gebleken dat dit vanuit de visie op hoogwaardig openbaar
vervoer niet acceptabel is.
Â
Conclusie colleges
Beide colleges hebben geconcludeerd dat de Garagevariant goed past in
de ontwikkeling van het dorpscentrum van Uithoorn. Verwacht wordt dat
er veel draagvlak is voor de Garagevariant. Daarbij is de
Garagevariant als oeververbinding de goedkoopste variant.
Â
Volgende nieuwsbrief
Half januari verschijnt weer een nieuwsbrief Oeververbinding. Daarin
wordt de keuze van de colleges en het vervolgtraject nader toegelicht.
Te downloaden:
* nieuwsbrief 1 def.pdf (1015,4 KB)