Actiz

17 december 2009

Branchebeeld 2008: cliëntervaringen zorg op veel punten positief

Kwaliteitskader Verantwoorde zorg trigger voor verbeteracties

Cliënten in verpleeg- en verzorgingshuizen hebben op veel punten positieve ervaringen met de zorg die ze krijgen. Ook thuiszorgcliënten zijn vaak positief over hun ervaringen. Dit blijkt uit het branchebeeld 2008 van het Kwaliteitskader Verantwoorde zorg. Het kwaliteitskader, het meten en publiceren van de resultaten op kiesBeter.nl is voor verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorgorganisaties een stimulans om de zorg te verbeteren. Ruim 70% van de zorgaanbieders heeft de resultaten gebruikt om verbeteracties op te zetten.

Voor het branchebeeld 2008 van de verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT) waren voor het eerst ook de resultaten van de CQ onderzoeken breed beschikbaar. Meer dan 63.000 cliënten werd gevraagd naar hun ervaringen met de zorg. Uit die onderzoeken blijkt dat cliënten in de verpleging en verzorging over de gehele linie positief zijn over onder andere de professionaliteit, veiligheid en zorgverlening. Als het gaat om de beschikbaarheid van personeel dan lopen de cliëntervaringen meer uiteen en is verbetering mogelijk. Cliënten die zorg thuis krijgen zijn zeer positief over de betrouwbaarheid van hun zorgverleners. De dagbesteding en participatie van cliënten kan echter verbeterd worden, zo blijkt uit de ervaringsonderzoeken onder cliënten.

Zorginhoudelijke metingen
De zorginhoudelijke metingen bij bijna 2.000
zorgorganisatie-onderdelen laten een positief beeld voor de VVT-branche zien als het gaat om onder andere decubitus en ondervoeding. Zelfs in vergelijking met internationale cijfers is er sprake van goede resultaten. In met name de verpleeg- en verzorgingshuiszorg kan de diagnosestelling van incontinentie nog verbeteren. Ook het terugdringen van fixatie blijft een aandachtspunt. Partijen hebben op dit punt reeds de handen ineen geslagen en in 2009 bemoedigende stappen gezet.

Verbeteracties
Cliëntenraden, zorgaanbieders, beroepsgroepen, verzekeraars en Inspectie zijn positief over het kwaliteitskader en vinden het een bruikbaar instrument. Meer dan 70% van de zorgorganisaties gebruikt de meetuitkomsten om verbeteringen in de zorg in gang te zetten. De komende tijd werken partijen aan het verder ontwikkelen van het kwaliteitskader.

Sinds 2007 gelden er kwaliteitsnormen voor de zorg in verpleeg-, verzorgingshuizen en zorg thuis (VVT). Doel van de normen is dat zij bijdragen aan de kwaliteit van leven van cliënten. Het Kwaliteitskader Verantwoorde zorg VVT is ontwikkeld door brancheorganisaties ActiZ en BTN, beroepsverenigingen V&VN, Verenso en Sting, cliëntenorganisatie LOC, de Inspectie IGZ, Zorgverzekeraars Nederland en het ministerie van VWS. Deze partijen werken samen in de Stuurgroep Verantwoorde zorg, ondersteunt door het programma Zichtbare Zorg.

Dit is een gezamelijk persbericht van de Stuurgroep.