Actiz
17 december 2009
Branchebeeld 2008: cliëntervaringen zorg op veel punten positief
Kwaliteitskader Verantwoorde zorg trigger voor verbeteracties
Cliënten in verpleeg- en verzorgingshuizen hebben op veel punten
positieve ervaringen met de zorg die ze krijgen. Ook thuiszorgcliënten
zijn vaak positief over hun ervaringen. Dit blijkt uit het
branchebeeld 2008 van het Kwaliteitskader Verantwoorde zorg. Het
kwaliteitskader, het meten en publiceren van de resultaten op
kiesBeter.nl is voor verpleeg-, verzorgingshuizen en
thuiszorgorganisaties een stimulans om de zorg te verbeteren. Ruim 70%
van de zorgaanbieders heeft de resultaten gebruikt om verbeteracties
op te zetten.
Voor het branchebeeld 2008 van de verpleging, verzorging en thuiszorg
(VVT) waren voor het eerst ook de resultaten van de CQ onderzoeken
breed beschikbaar. Meer dan 63.000 cliënten werd gevraagd naar hun
ervaringen met de zorg. Uit die onderzoeken blijkt dat cliënten in de
verpleging en verzorging over de gehele linie positief zijn over onder
andere de professionaliteit, veiligheid en zorgverlening. Als het gaat
om de beschikbaarheid van personeel dan lopen de cliëntervaringen meer
uiteen en is verbetering mogelijk. Cliënten die zorg thuis krijgen
zijn zeer positief over de betrouwbaarheid van hun zorgverleners. De
dagbesteding en participatie van cliënten kan echter verbeterd worden,
zo blijkt uit de ervaringsonderzoeken onder cliënten.
Zorginhoudelijke metingen
De zorginhoudelijke metingen bij bijna 2.000
zorgorganisatie-onderdelen laten een positief beeld voor de
VVT-branche zien als het gaat om onder andere decubitus en
ondervoeding. Zelfs in vergelijking met internationale cijfers is er
sprake van goede resultaten. In met name de verpleeg- en
verzorgingshuiszorg kan de diagnosestelling van incontinentie nog
verbeteren. Ook het terugdringen van fixatie blijft een aandachtspunt.
Partijen hebben op dit punt reeds de handen ineen geslagen en in 2009
bemoedigende stappen gezet.
Verbeteracties
Cliëntenraden, zorgaanbieders, beroepsgroepen, verzekeraars en
Inspectie zijn positief over het kwaliteitskader en vinden het een
bruikbaar instrument. Meer dan 70% van de zorgorganisaties gebruikt de
meetuitkomsten om verbeteringen in de zorg in gang te zetten. De
komende tijd werken partijen aan het verder ontwikkelen van het
kwaliteitskader.
Sinds 2007 gelden er kwaliteitsnormen voor de zorg in verpleeg-,
verzorgingshuizen en zorg thuis (VVT). Doel van de normen is dat zij
bijdragen aan de kwaliteit van leven van cliënten. Het Kwaliteitskader
Verantwoorde zorg VVT is ontwikkeld door brancheorganisaties ActiZ en
BTN, beroepsverenigingen V&VN, Verenso en Sting, cliëntenorganisatie
LOC, de Inspectie IGZ, Zorgverzekeraars Nederland en het ministerie
van VWS. Deze partijen werken samen in de Stuurgroep Verantwoorde
zorg, ondersteunt door het programma Zichtbare Zorg.
Dit is een gezamelijk persbericht van de Stuurgroep.