Consumentenbond


---

17 december 2009

Claims op levensmiddelen vaak onduidelijk

`Drop met 0% vet!' (... maar wel met veel suiker en calorieën). `Biscuit vol melk en rijk aan calcium!' (... maar een simpel glas melk bevat meer calcium en minder calorieën). Met dit soort kreten op alledaagse voedingsmiddelen worden consumenten met grote regelmaat op het verkeerde been gezet.

Consumenten moeten op basis van duidelijke, eerlijke en onomstreden informatie een keuze kunnen maken. Het etiket en de lijst met ingrediënten spelen daarbij een belangrijke rol, maar ook de claims (kreten en beloftes) op de verpakkingen moeten kloppen. Fabrikanten zijn er niet alleen verantwoordelijk voor dat deze informatie correct is, maar zij moeten er ook voor zorgen dat de claim op een duidelijke en begrijpelijke manier is geformuleerd. De Consumentenbond is benieuwd naar de kennis over de betekenis van claims. Daarom worden consumenten opgeroepen om bij deze zes bestaande claims de juiste interpretatie te kiezen. De enquête is tot 31 december in te vullen en de eerste week van januari wordt de uitslag bekendgemaakt.

Eerlijke Handel

De Consumentenbond organiseert van 14 tot en met 18 december 2009 de `Actieweek Eerlijke Handel' om aandacht te vragen voor het eerlijk zaken doen met consumenten. In de Actieweek Eerlijke Handel staat er elke dag een ander onderwerp in de schijnwerpers. Naast claims op levensmiddelen vraagt de bond onder andere aandacht voor eerlijk zakendoen in de financiële sector en reislokkertjes. Consumenten kunnen daarnaast de hele week stemmen op hun top 5 van grootste consumentenergernissen.