Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 17 december 2009

Kerstmis 2009: groen, familie, luxe en last-minute De Nederlandse consument doet dit jaar kerstinkopen op het laatste moment. Detailhandel Nederland verwacht een lichte omzetstijging ten opzichte van vorig jaar. In 2009 is er sprake van een `derde kerstdag'. De drukste winkeldagen worden verwacht op de zaterdag en woensdag voor kerst. In de week voorafgaand aan kerst wordt een extra omzet van 750 miljoen verwacht.

Duurzame kerst
Opvallende verschijningen onder de boom zijn dit jaar de e-reader, Blu-ray spelers en duurzame kwaliteitsproducten zoals led-tv's. Duurzaamheid speelt ook een grote rol bij de verlichting dit jaar; in de kerstboom hangen ledlampjes en ook voor de buitenverlichting worden deze veelal gebruikt. Traditioneel liggen onder de kerstboom grote en kleine, maar vooral luxe cadeaus. Espressoapparaten, mooi geĂŻllustreerde kookboeken, sieraden en kleding worden veel gekocht.

Traditie
`Thuis uit eten' wordt in 2009 vaker gedaan dan ooit. Consumenten gaan graag feestelijk gekleed en gekapt aan een mooi gedekte tafel genieten van het gezelschap en lekker eten. Hier hoort traditiegetrouw `groot vlees' zoals rosbief of lamsbout bij, maar ook funcooking zoals gourmetten blijft populair. Familie en thuisgevoel zijn erg belangrijk, en ook huisdieren worden dit jaar extra verwend met kerst. In kerststukjes zijn naast het aloude wit en rood, de kleuren paars en lila erg gewild.

Extra koopavonden
In de periode voor Kerstmis hebben veel winkels ruimere openingstijden, zodat het voor iedereen mogelijk is om inkopen in huis te halen. Naast extra koopzondagen, zijn er de maandag, dinsdag en woensdag voor kerst extra koopavonden om de verwachte drukte te kunnen verwerken. Op kerstavond moeten winkels om 19:00 uur gesloten zijn.