Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 17 december 2009
Kerstmis 2009: groen, familie, luxe en last-minute
De Nederlandse consument doet dit jaar kerstinkopen op het laatste moment. Detailhandel
Nederland verwacht een lichte omzetstijging ten opzichte van vorig jaar. In 2009 is er
sprake van een `derde kerstdag'. De drukste winkeldagen worden verwacht op de zaterdag
en woensdag voor kerst. In de week voorafgaand aan kerst wordt een extra omzet van
750 miljoen verwacht.
Duurzame kerst
Opvallende verschijningen onder de boom zijn dit jaar de e-reader, Blu-ray spelers en duurzame
kwaliteitsproducten zoals led-tv's. Duurzaamheid speelt ook een grote rol bij de verlichting dit
jaar; in de kerstboom hangen ledlampjes en ook voor de buitenverlichting worden deze veelal
gebruikt. Traditioneel liggen onder de kerstboom grote en kleine, maar vooral luxe cadeaus.
Espressoapparaten, mooi geĂŻllustreerde kookboeken, sieraden en kleding worden veel gekocht.
Traditie
`Thuis uit eten' wordt in 2009 vaker gedaan dan ooit. Consumenten gaan graag feestelijk
gekleed en gekapt aan een mooi gedekte tafel genieten van het gezelschap en lekker eten. Hier
hoort traditiegetrouw `groot vlees' zoals rosbief of lamsbout bij, maar ook funcooking zoals
gourmetten blijft populair. Familie en thuisgevoel zijn erg belangrijk, en ook huisdieren worden
dit jaar extra verwend met kerst. In kerststukjes zijn naast het aloude wit en rood, de kleuren
paars en lila erg gewild.
Extra koopavonden
In de periode voor Kerstmis hebben veel winkels ruimere openingstijden, zodat het voor
iedereen mogelijk is om inkopen in huis te halen. Naast extra koopzondagen, zijn er de
maandag, dinsdag en woensdag voor kerst extra koopavonden om de verwachte drukte te
kunnen verwerken. Op kerstavond moeten winkels om 19:00 uur gesloten zijn.