Ingezonden persbericht



---


PERSBERICHT

Laren/ Parijs, 17 december 2009

TALPA MEDIA AND SHINE FRANCE
RICHTEN FIFTY-FIFTY JOINT VENTURE OP

Talpa, het mediabedrijf van John de Mol, en de Franse tak van Elisabeth Murdoch's Shine Group kondigen vandaag aan dat zij gaan samenwerken in Frankrijk en Wallonië. Talpa Media en Shine France richten daartoe een joint venture op waarvan beide bedrijven elk 50% van de aandelen houden. De onderneming krijgt het exclusieve recht op de exploitatie van alle Talpa-formats in bekende genres als reality, spelshow en drama.

Het nieuwe mediabedrijf wordt geleid door Thierry Lachkar, CEO van Shine France. Lachkar beschikt over een ruime staat van dienst in de Franse media-industrie. Hij zegt: "Dit is een grote stap voorwaarts voor ons. Shine France heeft het internationale netwerk en de lokale productiecapaciteit en Talpa is bezig een geweldige catalogus van goed bekeken, moderne formats op te bouwen in veel verschillende genres. Samen kunnen we groeien naar een sterke en succesvolle positie binnen de dynamische Franse markt."

John de Mol voegt daar aan toe: "Met het oog op onze groeistrategie heeft Talpa Media het afgelopen jaar de internationale mediabranche grondig in kaart gebracht. In feite zijn er drie mogelijkheden als je een buitenlandse markt wilt betreden: voor jezelf beginnen, een bestaand bedrijf overnemen of een partner zoeken. Ik raak er meer en meer van overtuigd dat die derde mogelijkheid voor Talpa in veel landen de meest aantrekkelijke is. Daarom ben ik erg blij dat we de gerenommeerde Shine Group als partner voor Frankrijk aan ons hebben weten te binden."

Aan het eind van 2009 zijn enkele aansprekende titels uit de Talpa-formatcatalogus: 'The Golden Cage' ('De Gouden Kooi'), 'Dating in the Dark' ('Daten in het Donker'), 'Viper's Nest' ('Gooische Vrouwen'), 'Pretty Smart' ('Lekker Slim'), 'Guesstimation' ('Wat Schat Je?), 'I Love My Country' ('Ik Hou van Holland'). 'Divided' ('De Gemene Deler') en 'Know Your Nation' ('Wat Vindt Nederland?'). Voor beschrijvingen zie: http://www.talpa.tv/formats/all.

Het vestigen van Shine France in juli 2009 is onderdeel van het expansieprogramma dat de Shine Group er op nahoudt. Thierry Lachkar, de ex-Chief Creative Officer, tevens Hoofd International Development van Endemol in Frankrijk, werd aangetrokken als CEO voor Shine France. De onderneming is gevestigd in Parijs en kondigde onlangs haar eerste belangrijke binnenlandse opdracht aan: Shine France gaat voor marktleider TF1 een eigen versie produceren van het internationale succesformat 'MasterChef'.

__________________