Ingezonden persbericht


PERSBERICHT: Alterian blikt vooruit op de marketingtrends Social media monitoring, customer engagement en analytics staan centraal in 2010

Hilversum, 17 december 2009 - Alterian (LSE:ALN) blikt vooruit op de marketingtrends voor 2010 en verder. Het bedrijf voorspelt dat de marketingfocus zal liggen op de inzet van effectievere manieren om met doelgroepen te communiceren en de betrokkenheid van individuen te vergroten. Daarnaast groeit ook het belang van meetbaarheid en verantwoording omdat bedrijven moeten aantonen wat marketinginvesteringen in een zwakke economie opleveren. De verwachting is dat de juiste marketingsoftware cruciaal is om als bedrijf te overleven en de productiviteit ook in turbulente tijden te verbeteren. Social Media Monitoring en Web Analytics staan centraal bij het meetbaar maken van de Return on Investment (ROI) voor online strategieën om relaties met doelgroepen op te bouwen.

David Eldridge, CEO van Alterian: "De recessie benadrukt het belang van online monitoring en analytics voor marketeers. Steeds meer consumenten delen informatie over merken online. Vroeger vertelden ze een negatieve ervaring alleen aan de buurman, maar inmiddels weet de hele wereld dit binnen een paar seconden. Door de technologische vooruitgang is de consument geen passieve observeerder, maar een actieve deelnemers met grote invloed op de waarde van een merk. Een andere marketinguitdaging is het groeiende cynisme tegenover het gedrag en de berichten van bedrijven. Marketeers moeten in deze situatie hun verantwoordelijkheid nemen. Slimme bedrijven luisteren naar de conversaties van hun klanten en proberen deze op individueel niveau in de communicatie te betrekken. Zo voegen ze real-time waarde toe. Massamarketing waarbij boodschappen ongericht naar klanten worden gestuurd, zijn niet alleen ineffectief, maar kunnen zelfs schade berokkenen"

Alleen het creëren van Customer Engagement is volgens Eldridge geen eindpunt. "De volgende logische stap is dat bedrijven gaan opereren op basis van de informatie die ze over hun doelgroepen krijgen. Het opbouwen van klantendatabases is zinloos als bedrijven deze data niet bewerken en benutten voor de ontwikkeling van toekomstige marketingcampagnes. Betrokkenheid is cruciaal, maar bedrijven die de laatste stap naar meten en analyseren niet zetten, zullen niet overleven."

Alterian adviseerde bedrijven eind 2008 om tijdens de recessie hun marketinginvesteringen meer te richten op het realiseren van betere resultaten dan op kostenbesparingen. Dit jaar is marketing uitgegroeid tot het levenselixer van elke organisatie. Marketeers gaan de strijd aan om op individueel niveau contact te maken met hun doelgroepen. De marketingactiviteiten zijn in 2009 flink onder de loep genomen en marketeers worden afgerekend op hun falen of succes.

De trends die Alterian eind 2008 signaleerde, gelden ook nog voor 2010. Maar omdat de inzet van social media sterk gegroeid is, stijgt het belang van online monitoring tools en analyse. De markt blijft zich razendsnel ontwikkelen en door het herstel van de economie zal de honger naar nieuwe en spannende manieren om de aandacht van klanten te krijgen en daar concrete resultaten mee te boeken, alleen maar toenemen.

De top tien van marketingtrends voor 2010 zijn:


* Inzet van social media blijft groeien
Onderzoek van IDC toont aan dat 50% van de wereldwijde beroepsbevolking gratis social media zoals Linkedin, Twitter en Facebook ook zakelijk gebruikt. In plaats van een hype worden deze kanalen, net als e-mail, een standaardonderdeel van online communicatie.


* Bedrijven ontwikkelen social media strategieën De integratie van social media in de marketing- en businessmix gaat steeds verder. Bij sommige bedrijven zal het overtuigen van het management voor de inzet van Social Media misschien tot conflicten leiden. Deze vraagt namelijk om een cultuurverandering. Maar als het belang van social media voor bedrijven groeit, zullen steeds meer organisaties investeren in specialisten die deze ontwikkelingen intern en extern begeleiden.


* Meer met minder
Dit mantra voor 2009 geldt ook voor de inzet van analytics en marketingsoftware. Marketingafdelingen moeten de effectiviteit en efficiency van campagnes verbeteren. Ze moeten dus meer presteren met minder budget. In 2009 was de uitdaging om concurrerend te blijven door de machine beter en sneller te laten werken tijdens een recessie waarin consumenten minder of zelfs helemaal niets besteden. Deze situatie is nu gewijzigd. Bedrijven moeten niet alleen de waarde van hun producten voor consumenten aantonen, maar ook de waarde van de marketingstrategie zelf.


* Data-analisten worden belangrijker
Analytics biedt marketing de intelligentie over hun klanten en prospects. Daarmee is de waarde van klanten- en prospectdatabases sneller en effectiever te ontginnen. Analyses van de operationele efficiency van marketingafdelingen en vervolgacties leidt tot grotere marketingopbrengsten. Bij afnemend budget blijven in ieder geval de marketingresultaten op niveau. Kortom: meer doen met minder middelen.


* Meetbaarheid van marketeers/concrete ROI
In tijden van economische onzekerheid zoeken bedrijven naar kostenbesparingen en manieren om klanten effectiever te bedienen. Social technology helpt daarbij. De toenemende druk vanuit de Raad van Bestuur over de verantwoording van het marketingbudget maakt dat marketingafdelingen hun toegevoegde waarde moeten aantonen door ROI's te meten en inzichtelijk te maken.


* Toegang tot klantgegevens
Social media platforms hebben de toegang tot klantgegevens vergroot. Maar de toegang tot de juiste gegevens, kanalen en de merkbeleving van klanten vraagt om effectieve online monitoringsoftware. Deze bieden een ideale gelegenheid om CRM-tools op een hoger niveau te brengen en concrete customer engagementsprogramma's te ontwikkelen die zich richten op individuele consumenten. Die persoonlijke aanpak heeft een positieve invloed op de ROI.


* Effectieve marketing vereist de juiste technologie Bedrijven zonder de juiste software voor monitoring, rapportage, analyse en campagnemanagement hebben geen toekomst. Het zakelijk belang van internet blijft groeien en online marketing en monitoring ondersteunen effectieve 1-op-1 communicatie. Dat is het fundament voor de ontwikkeling van succesvolle en doelgerichte marketingcampagnes.


* Integratie van platforms en processen is essentieel Bedrijven moeten steeds meer monitoren, meten en beheren. Het bundelen van alle relevante informatie en systemen voor de ontwikkeling van geïntegreerde campagnes is lastig en tijdrovend. Die situatie onderstreept het belang van een geïntegreerd softwareplatform dat planning en beheer integreert met web en mail.


* Herijking van marketing om betrokkenheid te creëren Merken richten zich op content, maar omdat uitgevers angstvallig vasthouden aan het model van betaalde content, moeten bedrijven content strategieën ontwikkelen die voor de klant concrete waarde opleveren. Social media monitoring is daarbij een belangrijk hulpmiddel.


* Consumenten aan het roer
De merkwaarde wordt steeds vaker bepaald door consumenten. Daarom is authenticiteit belangrijk om een merk onderscheidend te maken en consumenten bij een merk te betrekken. Merken kunnen niet meer alleen op hun naam vertrouwen. Organisaties worden beoordeeld op hun acties en de bereidheid om daadwerkelijk met klanten in contact te treden en de dialoog aan te gaan.




Ingezonden persbericht