Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 18 december 2009

Ondanks crisis:
Ondernemers zien aantal klanten flink groeien

Ondanks de crisis is de klantendatabase bij een flinke meerderheid van de ondernemers toch gegroeid. Meer dan zestig procent meldt een groei over het afgelopen jaar. Aan die nieuwe klanten wordt dan wel iets minder verdiend dan in de goede jaren. Ruim veertig procent rapporteert een toegenomen afzet, en dertig procent van de ondernemers heeft te maken met teruglopende omzet. Dit zijn enkele conclusies uit de Sprout Barometer, het periodiek onderzoek van Sprout en De Goudse.

Crisis is een uitdaging
Ondernemers zijn van nature optimistisch, en ook in economisch moeilijke tijden blijven ze dat. Slechts 11,5 procent wordt zenuwachtig van de economische neergang, terwijl meer dan de helft die crisis ziet als uitdaging en niet als bedreiging. De situatie noopt veel ondernemers tot inbinden. Ruim veertig procent richt zich meer op het behouden van bestaande klanten dan op het werven van nieuwe. Slechts een kwart denkt wel aan nieuwe klanten, terwijl nog eens dertig procent neutraal op deze vraag antwoordt.

Ook is er optimisme over de onderneming: slechts iets meer dan een kwart zegt het moeilijk te hebben of minder te draaien, terwijl de meeste ondernemers zeggen gestaag door te groeien of zelfs een sprongetje te maken. Iets meer dan vijf procent zegt dat het momenteel beter gaat dan ooit.

Ludieke acties
Ludieke acties doen om meer klanten te trekken? Hier hebben ondernemers gemengde gevoelens over. Veertig procent geeft toe afgelopen jaar meer met prijzen en acties gestunt te hebben dan een jaar eerder. Maar: de meerderheid ziet korting niet als businessmodel om de crisis door te komen. Klantenwerving is in ieder geval een belangrijk speerpunt voor ondernemers in crisis. Meer dan zestig procent is daar meer mee bezig dan een jaar geleden.

Het onderzoek is gedaan onder 132 ondernemers, in de maand november. Alle informatie vindt u ook op www.sproutbarometer.nl. De barometer verschijnt ook in Sprout 11, die op 18 december op de deurmat valt/inde kiosk ligt.