Ouders Online distantieert zich van kwalijke reclamestunt


Oppasvideo maakt misbruik van normale angsten van ouders

AMSTERDAM, 20091217 -- Het video-filmpje met de rokende en drinkende oppas die haar oppaskind laat snoepen van de coke van haar vriendje, blijkt bedoeld te zijn als reclamestunt van de webshop Greenjump.nl. Ouders Online distantieert zich van deze actie en heeft per direct de relatie verbroken met Manon Gagic van Greenjump, die een column over groen opvoeden verzorgde op www.ouders.nl

De actie van Greenjump is vooral zo kwalijk omdat hij schaamteloos inspeelt op gevoelens van angst en onveiligheid die leven bij veel ouders van jonge kinderen. Veel ouders vinden het een onprettig en ongemakkelijk gevoel om hun kinderen alleen te laten met een oppas, en dat gevoel werd met deze actie alleen maar aangewakkerd.

Ouders Online verzet zich al jaren tegen het commercieel exploiteren van angsten. Daarom weigeren we ook stelselmatig alle advertenties die van deze methodiek gebruik maken.

Ouders Online (www.ouders.nl) is een onafhankelijke website voor ouders van kinderen in de leeftijd van -1 tot 18 jaar. Bezoekers kunnen onderling informatie uitwisselen, vragen stellen aan deskundigen, berichten plaatsen in diverse rubrieken, en ruim 20.000 pagina's aan onmisbare informatie raadplegen. Maandelijks worden er ca. 8 miljoen pagina's opgevraagd door bijna 300.000 unieke bezoekers, en ca. 30.000 berichten geplaatst op het Forum. Het aantal vragen aan de redactie bedraagt ca. 2.000 per maand. Ouders Online is een zelfstandige organisatie die sinds 1996 bestaat.