Erasmus Universiteit Rotterdam

Oratie Prof.dr. J.J. van de Klundert

Titel oratie
"Value-Conscious Health Service Organizations"

---

Leerstoel:
Benoemd tot hoogleraar Bedrijfsvoering van zorgorganisaties

Datum
18 december 2009 16:00

---

Locatie:
Woudestein, aula

---

Faculteit
instituut Beleid en Management Gezondheidszorg

Waardebewuste zorgorganisaties leveren waardevolle zorg

Niet alle zorgorganisaties presteren even goed. Sommige organisaties slagen er in uit te blinken in het leveren van waardevolle zorg. Zij denken en werken vanuit klantwaarde, begrijpen hun bijdrage aan de zorg binnen de context van de waardeketen waarin ze opereren, en leveren die bijdrage op een financieel gezonde manier. Dat zijn drie belangrijke eigenschappen van waardebewuste organisaties, zo stelt prof.dr. Joris van de Klundert in zijn oratie 'Value-Conscious Health Service Organisations'. Hij aanvaardt hiermee op vrijdag 18 december 2009 de leerstoel Bedrijfsvoering van Zorgorganisaties in het instituut Beleid & Management Gezondheidszorg aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

In zijn oratie gaat van de Klundert verder in op eigenschappen van waardebewuste zorgorganisaties. Hoe komt het dat zij beter presteren dan anderen, met de zelfde overheid, regelgeving, verzekeraars, et cetera? Belangrijke kenmerken zijn gedeelde waarden, een goed begrip van de manier waarop klantwaarde wordt geleverd, en de discipline en het talent om dat om te zetten in dienstverlening. Medewerkers maken het verschil.

Een klantgebaseerd waardebegrip in de gezondheidszorg komen we al tegen in de code van Hammurabi, 1700 voor Christus. We komen het ook tegen bij innovatieve hedendaagse zorgorganisaties zoals Aravind Eye Hospital in India, dat tegen zeer lage kosten oogzorg van hoge kwaliteit levert aan de allerarmsten. Waardebewuste organisaties werken stelselmatig vanuit de waarde voor de klant, en laten zich niet afleiden door veranderingen in regelgeving of bekostigingssystemen. Niet het maximaliseren van hun eigen inkomsten is hun drijfveer maar het maximaliseren van de waarde die ze leveren, tegen een kostenniveau dat henzelf in staat stelt financieel gezond te blijven.

Zorgverlening bestaat tegenwoordig bijna altijd uit een samenspel van verscheidene zorgorganisaties die als keten de door de klant gevraagde zorg te leveren. Meer dan ooit zijn zorgorganisaties schakels in zorgwaardeketens. Waardebewust zijn vraagt van de ketenpartners hun eigen toegevoegde waarde te begrijpen en samen te werken voor het gezamenlijke resultaat: toegankelijke en betaalbare zorg van hoge kwaliteit.