Oratie Prof.dr. J.J. van de Klundert
Titel oratie
"Value-Conscious Health Service Organizations"
---
Leerstoel:
Benoemd tot hoogleraar Bedrijfsvoering van zorgorganisaties
Datum
18 december 2009 16:00
---
Locatie:
Woudestein, aula
---
Faculteit
instituut Beleid en Management Gezondheidszorg
Waardebewuste zorgorganisaties leveren waardevolle zorg
Niet alle zorgorganisaties presteren even goed. Sommige organisaties
slagen er in uit te blinken in het leveren van waardevolle zorg. Zij
denken en werken vanuit klantwaarde, begrijpen hun bijdrage aan de
zorg binnen de context van de waardeketen waarin ze opereren, en
leveren die bijdrage op een financieel gezonde manier. Dat zijn drie
belangrijke eigenschappen van waardebewuste organisaties, zo stelt
prof.dr. Joris van de Klundert in zijn oratie 'Value-Conscious Health
Service Organisations'. Hij aanvaardt hiermee op vrijdag 18 december
2009 de leerstoel Bedrijfsvoering van Zorgorganisaties in het
instituut Beleid & Management Gezondheidszorg aan de Erasmus
Universiteit Rotterdam.
In zijn oratie gaat van de Klundert verder in op eigenschappen van
waardebewuste zorgorganisaties. Hoe komt het dat zij beter presteren
dan anderen, met de zelfde overheid, regelgeving, verzekeraars, et
cetera? Belangrijke kenmerken zijn gedeelde waarden, een goed begrip
van de manier waarop klantwaarde wordt geleverd, en de discipline en
het talent om dat om te zetten in dienstverlening. Medewerkers maken
het verschil.
Een klantgebaseerd waardebegrip in de gezondheidszorg komen we al
tegen in de code van Hammurabi, 1700 voor Christus. We komen het ook
tegen bij innovatieve hedendaagse zorgorganisaties zoals Aravind Eye
Hospital in India, dat tegen zeer lage kosten oogzorg van hoge
kwaliteit levert aan de allerarmsten. Waardebewuste organisaties
werken stelselmatig vanuit de waarde voor de klant, en laten zich niet
afleiden door veranderingen in regelgeving of bekostigingssystemen.
Niet het maximaliseren van hun eigen inkomsten is hun drijfveer maar
het maximaliseren van de waarde die ze leveren, tegen een kostenniveau
dat henzelf in staat stelt financieel gezond te blijven.
Zorgverlening bestaat tegenwoordig bijna altijd uit een samenspel van
verscheidene zorgorganisaties die als keten de door de klant gevraagde
zorg te leveren. Meer dan ooit zijn zorgorganisaties schakels in
zorgwaardeketens. Waardebewust zijn vraagt van de ketenpartners hun
eigen toegevoegde waarde te begrijpen en samen te werken voor het
gezamenlijke resultaat: toegankelijke en betaalbare zorg van hoge
kwaliteit.
Erasmus Universiteit Rotterdam