Provincie Drenthe

Samenvattende besluitenlijst

van de vergadering van de
provinciale staten van Drenthe

gehouden op 16 december 2009




2




BESLUITENLIJST
Vergadering van Provinciale Staten van Drenthe
Woensdag 16 december 2009

U kunt de statenvoorstellen en de ingezonden brieven, alsmede de besluitenlijsten en samenvattin- gen, via het DocumentVindSysteem (DVS) inzien op de website van de provincie onder het volgende adres: www.drenthe.nl/provincialestaten

Ingediende moties en amendementen zijn als bijlage opgenomen bij deze besluitenlijst.



Aanwezig: mevrouw J.M. Pannekoek-van Toor (VVD) De voorzitter: A.G.H. Peters (CDA) J. Tichelaar mevrouw G. Seinen (CDA) J. Slagter (PvdA) De leden: mevrouw G.H. Smith (GroenLinks) A. van der Tuuk (PvdA) (vicevoorzitter) mevrouw M. Stijkel-Kuijpers (ChristenUnie) J.J. Baltes (VVD) A.Timmerman (VVD) H. Beerda (PvdA) G.J. Udding (VVD) M.A.M. Berends (PvdA) E.R. Veenstra (PvdA) W.A.R. Boer (PvdA) J. Vester (SP) H.H. van de Boer (VVD) A. Wendt (ChristenUnie) L. Bomhof (VVD) R. Westerhof (SP) mevrouw K.J. Datema-Klöpping (SP) Th.J. Wijbenga (CDA) D.B. Dijkstra (CDA) B.J. Ziengs (VVD) K.R. Dijkstra (PvdA)
R.D. Esseveld (SP) mevrouw I.M. Rozema, griffier R. Fokkens (PvdA)
mevrouw W.G. Goudriaan-Visser (PvdA) Voorts aanwezig de leden van GS: E. Hemsteede (PvdA) mevrouw A. Haarsma (PvdA) H.R. Hornstra (PvdA) mevrouw T. Klip-Martin (VVD) A. Huizing (PvdA) H. Baas (ChristenUnie) mevrouw M.J. Kaal (CDA) J.H. Bats (VVD) A. Kerstholt (VVD) R.W. Munniksma (PvdA) H. Klaver (CDA) mevrouw J.G. Vlietstra (PvdA) J.H. Lammers (CDA)
J. Langenkamp (GroenLinks) Afwezig: mevrouw W.L.M. Mastwijk-Beekhuijzen (CDA) S. de Jong (CDA) mevrouw J.H. Mustamu (PvdA) T.S. Medemblik (ChristenUnie) P.H. Oosterlaak (SP) mevrouw A.H. Mulder (CDA)
3





1. Opening en mededelingen
De voorzitter opent de vergadering. Er zijn geen mededelingen.


2. Ingekomen stukken
De voorzitter wijst op een ingekomen brief van de fractievoorzitter van de PvdA, die de dag tevoren per mail aan de leden is gezonden. Het betreft mededelingen omtrent de positie van gedeputeerde Looman. De voorzitter verzoekt de leden daarvan kennis te nemen. De lijst met ingekomen stukken wordt conform vastgesteld.


3. Vaststelling van de agenda
Aan de agenda wordt toegevoegd een motie vreemd aan de orde over bestrijding van de jeugdwerk- loosheid.


4. Vaststellen besluitenlijst (incl. wijzigingsblad) van de vergadering van PS van 11 november 2009
De besluitenlijst wordt inclusief het wijzigingsblad ongewijzigd vastgesteld.


5. Vragenhalfuur
Het lid Langenkamp van GroenLinks stelt vragen over de wettelijke basis voor de herziening van sub- sidiëring van het Noordelijk Internationaal Concours Hippique. Gedeputeerde Vlietstra geeft aan, dat na intrekking van een subsidievaststelling (op grond van artikel
4.49 Awb), de mogelijkheid ontstaat voor de aanvrager om een wijziging van de subsidiebeschikking aan te vragen. Dat is door het NIC gedaan. En op grond daarvan heeft het college opnieuw beschikt.

6. Voorstellen

Bespreekstukken (B-stukken)

6a. Statenstuk 2009-409, Aanvraag erkenning Nedersaksisch onder Deel III van het Europees handvest voor regionale talen of talen van minderheden Inhoud: PS worden gevraagd het college de regionale aanvraag tot erkenning van het Nedersaksisch onder Deel III van het Europees handvest voor regionale talen en talen van minderhe- den bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) te laten accorderen (de formele bevoegdheid van het aanvragen van de Deel-III-status berust bij het Rijk).

Samenvattende reactie van de fracties:
In een eerdere discussie in mei in de commissie was een aantal fracties erg kritisch. Niet omdat ze de bescherming van het Drents niet belangrijk vinden, maar omdat ze beducht waren voor geldverslin- dende en bureaucratische verplichte maatregelen.
Nadere informatie van de zijde van het college heeft de fractie van de PvdA geleerd dat Drenthe al voor een groot deel aan de vereisten van Deel III van het Handvest voldoet. Er is dus geen sprake van "Friese toestanden". De fractie benadrukt, evenals de VVD, dat het voorgeschreven consultatief or- gaan wel een onafhankelijke positie moet krijgen.
Het CDA heeft uit nadere gesprekken met streektaaldeskundigen eveneens geconcludeerd, dat de aanvankelijke kritiek van de fractie is gepareerd. Er is hard gewerkt om de Drentse taal erkend te kun- nen krijgen onder Deel III. Drenthe staat er goed op. Dat moet worden beloond. De VVD blijft het meest kritisch. Zij wil de toezegging, dat alle beleidsintensiveringen in dit verband, die geld gaan kosten, eerst de toestemming van PS nodig hebben. Uitbreiding van voorschriften om- trent de streektaal in bestuur en rechtspraak blijft de fractie kritisch bejegenen. De fracties van de SP en GroenLinks waren en zijn van harte voor het voorstel. 4





Reactie van het college van GS:
De gedeputeerde constateert dat het verstandig is geweest om na de discussie in mei van dit jaar nog een aantal tussenstappen te hebben gezet. Dat heeft de kans op een breed gedragen besluit inmid- dels danig vergroot en dat is goed voor het draagvlak voor het Drents. De positie van het consultatief orgaan zal onafhankelijk worden en niet worden ondergebracht bij streektaalorganisaties. De gedepu- teerde zegt toe, dat in geval van voorgenomen beleidsintensiveringen provinciale staten eerst zullen worden geconsulteerd.

Besluit: Na beraadslaging en na stemming bij handopsteken is het voorstel unaniem aanvaard.

Hamerstukken (A-stukken)

6b. Statenstuk 2009-405, Besluit vaststelling doelen en maatregelen oppervlaktewater- lichamen en grondwaterlichamen in Drenthe op grond van de Europese Kaderrichtlijn Water
Zonder beraadslaging wordt het voorstel met algemene stemmen aanvaard.

6c. Statenstuk 2009-411, Intrekking Subsidieregeling Leren voor duurzame ontwikkeling Drenthe (2004-2007)
Zonder beraadslaging wordt het voorstel met algemene stemmen aanvaard.

6d. Statenstuk 2009-412, Vaststellen Grondwaterheffingsverordening provincie Drenthe en wijziging legesverordening provincie Drenthe 1998 HERZIEN Zonder beraadslaging wordt het voorstel met algemene stemmen aanvaard.

6e. Statenstuk 2009-407, Drents Olympisch Plan 2028 Zonder beraadslaging wordt het voorstel met algemene stemmen aanvaard.

6f. Statenstuk 2009-410, Onderzoeksprogramma Bestuurscommissie OCWZ Zonder beraadslaging wordt het voorstel met algemene stemmen aanvaard.

6g. Statenstuk 2009-406, MKB-fonds risicokapitaal Zonder beraadslaging wordt het voorstel met algemene stemmen aanvaard.

6h. Statenstuk 2009-408, Derde wijzigingstranche Provinciale omgevingsverordening (POV) Zonder beraadslaging wordt het voorstel met algemene stemmen aanvaard.

7. Nota Provincie Nieuwe Stijl
Provinciale Staten hebben een eerste richtinggevende discussie gewijd aan de voorstellen van het college van GS over de bepaling en invulling van de kerntaken van de provincie en de rol die de pro- vincie daarbij dient te vervullen.

Reactie van de fracties
De PvdA onderschrijft het principe van meer focus op minder taken. En dat voor de provincie die focus primair op het ruimtelijke, sociaal-economische en culturele terrein ligt is evident. Maar secundair ligt die ook op sociaal terrein. Maatschappelijke betrokkenheid is daarbij een uitgangspunt. Het gaat om de toegevoegde waarde van de provincie voor de samenleving. Heldere taakverdeling tussen over- heidslagen is nodig. De agenda voor Drenthe kan er daarbij wel anders uitzien dan die van Zuid- Holland. De fractie verschilt van mening met het college over de taken op sociaal terrein: als er maat-
5




schappelijke problemen zijn en de provincie kan in de oplossing daarvan een toegevoegde waarde leveren, dan moeten ze dat dus doen. De fractie wil dat er per onderwerp binnen het sociale domein wordt nagegaan, wat de rol van de provincie daarbij al of niet moet zijn. Het CDA acht de discussie over de rol en taken van de provincie een fundamentele. De positie van de provincie staat onder druk. De discussie over kerntaken moet nadrukkelijk worden gescheiden van de discussie over de bezuinigingen. Dat moet in de communicatie veel helderder worden duidelijk ge- maakt. De fractie acht de nota PNS niet slecht, maar heeft kritiek op het proces. De provincie dient op minder borden tegelijk te schaken. De grootst mogelijke toegevoegde waarde zit op de terreinen van RO, economie en cultuur. Het toetsingskader uit "Amen is geen Amsterdam" is uitgangspunt. Het so- ciale domein hoort primair op lokaal niveau thuis, want daar zit de overheid als ondersteuner het dichtst bij de mensen en hun sociale verbanden. De overdracht van de taken in het sociale domein dient echter zorgvuldiger te gebeuren. Daar is de gehele volgende collegeperiode voor nodig en ook de beschikbaarheid van frictiemiddelen.
De fractie van de VVD neemt het toetsingskader uit "Amen is geen Amsterdam"als uitgangspunt. Het gaat dus steeds om de toegevoegde waarde van de provincie. Gemeenten dienen ook hun verant- woordelijkheid te nemen en niet alleen maar medewerking willen leveren als er geld valt te halen. De fractie wijst op de urgentie van duidelijke keuzes door de provincie. Als wij het niet doen, doen ande- ren het voor ons. De overdracht van taken dient echter wel zorgvuldig plaats te vinden, met indien nodig flankerend beleid. Wat deze fractie betreft zal er op het sociale domein weinig aan taken meer overblijven op provinciaal niveau.
De fractie van de SP plaats de discussie over PNS in de context van de afbraak van overheidsvoor- zieningen en doorgeschoten privatisering. De risico's van de operatie PNS zijn in de ogen van de frac- tie groot. Want waar hebben we het nu precies over? Daar moet eerst meer duidelijkheid over komen. De nota PNS bevat onvoldoende visie voor de langere termijn op de positie en de rol van de provincie. De fractie van de ChristenUnie meent, dat van uitstel geen afstel moet komen. Hoe korter de transitie- periode, hoe beter. PNS is nadrukkelijk geen bezuinigingsoperatie. Dat dient in de communicatie hel- der naar voren te komen. Het gaat hier om een principiële discussie over de taken van de provincie in relatie tot andere overheden en instanties. In de ogen van deze fractie hebben PS de ruimte om in dit traject anders te besluiten dan andere provincies. Het gaat erom wat het beste is voor de burger en wat bij een overheidslaag als de provincie passend is. Onze toegevoegde waarde hangt ook af van onze partners. Daarom mogen we blij zijn met twaalf sterke gemeenten. Het college van GS kan wat deze fractie betreft doorgaan op de ingeslagen weg. De fractie van GroenLinks heeft ingestemd met "Amen is geen Amsterdam". De focus ligt inderdaad op het terrein van RO, economie en cultuur. Maar dat mag niet betekenen, dat het sociale domein in zijn geheel aan gemeenten overgelaten kan worden. Drenthe is een speciaal geval. De Drentse schaal vraagt van de provincie een actieve rol op dit terrein. De provincie dient de kwaliteit van het beleid voor zorg en welzijn te bewaken en in te springen waar dat gewenst is. De gemeentelijke schaal is toch vaak te klein. De provincie moet de krachten bundelen op regionaal niveau en gebieds- regisseur worden, ook in het sociale domein.

Reactie van het college
De positie van de provincies is niet rooskleurig. Het imago is slecht. En de bezuinigingen werpen al hun slagschaduw vooruit. Ook over dit dossier. Drenthe verdient dat slechte imago niet. We hebben een bescheiden begroting, er is geen bestuurlijke drukte in deze regio en de provincie heeft een seri- euze en gewaardeerde toegevoegde waarde. Het is in PS te prijzen, dat zij in 2008 het initiatief naar zich toe hebben getrokken met het rapport "Amen is geen Amsterdam". Afwachten is geen optie. Een eigen visie is van belang. Maar het toetsingskader mag nu niet als rem worden gebruikt om het maken van keuzes weer af te zwakken.
Er is vertrouwen nodig in de gemeentelijke capaciteit en verantwoordelijkheid. Gemeenteraden zijn net zo democratisch gelegitimeerd als PS. Gemeenten zoeken tevens de samenwerking als dat nodig is.
6




Maar ze maken hun eigen keuzes. Als zij een bepaalde taak niet oppakken, terwijl is geconstateerd dat het een gemeentelijke taak is, dan neemt de provincie dat echt niet over. PS dienen dan hun col- lega's in de gemeenteraden te mobiliseren om hun college daarop aan te spreken. Het principe "zachte landing" bij overdracht van taken blijft overeind. Dus er kan sprake zijn van over- gangstermijnen als dat nodig is, maar 2015 ligt echt te ver weg. Het college hanteert 2012 als eindda- tum en dat is lang genoeg.
Desgevraagd zegt de gedeputeerde toe dat het college t.b.v. PS (vóór besluitvorming in februari) een inventarisatie zal maken van de onderwerpen in het sociale domein, waarover een beslissing moet vallen in het kader van overdracht of beëindiging (waar hebben we het over). De voorzitter van PS vraagt de fracties om op hun beurt ook hun huiswerk te maken en een lijst te maken van de onderwerpen waarover zij uitspraken wensen te doen. De fracties pakken dat op. Het CDA en GroenLinks willen daarvoor meer tijd hebben. De gedeputeerde merkt tenslotte op, dat de kerntakendiscussie niet verward moet worden met de bezuinigingsoperatie. Er is alleen een relatie in die zin, dat de besluiten over de keuzes uit PNS ver- volgens vertaald zullen worden in hun financiële en personele consequenties. De gedeputeerde zegt toe, dat PS vóór 27 januari a.s. een aangepast plan van aanpak zullen krijgen, waarin de marsroute van de implementatie wordt aangegeven na de besluitvorming op 3 februari.

Besluitvorming over dit dossier is vooralsnog voorzien in de vergadering van Provinciale Staten op 3 februari 2010, met daaraan voorafgaand nog een behandeling in de vergadering van de commissie Bestuur, Financiën en Economie op 27 januari 2010 en een hoorzitting voor betrokken instellingen en organisaties.

8. Motie M1 inzake bestrijding van de jeugdwerkloosheid De motie wordt ingediend door het lid A. Huizing van de PvdA en is ondertekend door alle fracties. De motie beoogt het college van GS een actievere rol te laten spelen in het tot stand komen van meer stage- en leerling werkplaatsen in verschillende sectoren, waaronder de bouw. De motie vraagt het college ook om in zijn aanbestedingsbeleid voor werken voorwaarden op te nemen voor een verplicht aantal leerling-werkplaatsen.

Reactie van het college van GS:
Het college kan zich vinden in de motie.

Besluit: Na beraadslaging en bij handopsteken is deze motie unaniem aanvaard.

9. Sluiting
De vergadering wordt gesloten om 18.10 uur.
De volgende vergadering zal plaatsvinden op woensdag 3 februari 2010.

Vastgesteld in de vergadering van provinciale staten van 3 februari 2010,

, voorzitter

, griffier
7