Advance past privacybeleid aan op basis van CBP onderzoek

18/12/2009 09:34

VandenEnde&Deitmers

Hilversum, 18 december 2009

Advance past privacybeleid aan op basis van CBP onderzoek

De Nederlandse Internetonderneming Advance heeft de conclusies van het onderzoek door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) over het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens ter harte genomen en per direct opgevolgd met concrete acties. Advance verschilt onverminderd van mening met het CBP over bevindingen uit het rapport, maar onderschrijft ten volle de autoriteit en het belang van dit overheidsorgaan en blijft de belangen en zorgvuldigheid naar de deelnemers van de platforms centraal stellen.

Algemeen directeur Theo Dirksen: 'Wij hebben besloten om nog vóór de publicatie van het CBP rapport een aantal rigoureuze veranderingen door te voeren, waaronder de vernietiging van de database met gegevens van 2,2 miljoen personen die zich tot op heden hebben aangemeld en hun gegevens hebben achtergelaten op onze platforms. Wij willen met deze opstelling een voorbeeldfunctie vervullen binnen de branche en hiermee onderstrepen dat zorgvuldigheid bij het verkrijgen van toestemming en het gebruiken van persoonlijke gegevens voor ons de allerhoogste prioriteit heeft.'

De vernietiging van de databases zal voor 1 januari 2010 zijn afgerond en Advance garandeert dat in het verleden vastgelegde persoonsgegevens dan ook definitief zullen zijn gewist. Advance kiest er voor om de privacy binnen de platforms vanaf 'scratch' opnieuw in te richten conform de visie, richtlijnen en bevindingen van het CBP. Deelnemers aan de platforms zullen, vóór de vernietiging van de gegevens, per e-mail een nieuw toestemmingsverzoek ontvangen om verzekerd te blijven van de services die deze platforms hen bieden. Voor het ontvangen van verjaardagsreminders of ontwikkelingen in je echte leeftijd moet iedere consument dus opnieuw expliciet toestemming geven.

Dirksen: 'Advance blijft de deelnemers en adverteerders met elkaar in contact brengen; als ondernemer richten wij ons op de business en willen wij niet verzanden in lange discussies over het krijgen van gelijk op dit onderwerp.'

Advance is een interactief mediabedrijf gevestigd in Hilversum. De onderneming werd opgericht in 1995 en is marktleider op het gebied van interactieve media in Nederland. Advance is onder meer bekend van platforms als 'Je Echte Leeftijd', 'Verjaardagsalarm', 'Waarde van je Woning' en 'Word Ik Rijk?'