Gemeente Spijkenisse


Spijkenisse vierde plaats bij verkiezing beste sociale dienst van Nederland

18 december 2009

Werk- en Zorgplein

De gemeente Spijkenisse heeft onlangs meegedaan aan de verkiezing van beste sociale dienst van Nederland.

Deze verkiezing wordt jaarlijks georganiseerd door bureau Interwerk. Spijkenisse is op de vierde plaats geëindigd.

De Sociale Dienst ondergaat een metamorfose en verandert van een bureaucratische uitvoeringsmachine naar een moderne, resultaatgerichte onderneming. Maar hoe staat het er in de gemeenten in Nederland eigenlijk voor met de Sociale Dienst? Om een antwoord te krijgen op deze vraag organiseerde Interwerk B.V. ook in 2009 de verkiezing `De beste Sociale Dienst van Nederland'.

Bij de beoordeling wordt niet alleen gekeken naar de cijfers van instroom en uitstroom, maar naar de gehele organisatie. Hierbij worden de volgende 6 toetsingscriteria beoordeeld

* klantgerichtheid

* doelmatigheid

* innovatie

* bedrijfsvoering

* rechtmatigheid

* duurzaamheid

Kortom, een totaalplaatje van de Sociale Dienst. Er is vergelijkingsmateriaal uit drie bronnen gebruikt: openbare informatie (CBS en kernkaart WWB), een vragenlijst en interviews.

Amersfoort prolongeert titel `beste sociale dienst van Nederland'. Op de tweede plaats is geëindigd de sociale dienst van de gemeente Gouda en op de derde plaats de sociale dienst van de gemeente Houten. Als vierde eindigde Spijkenisse.

Spijkenisse heeft de volgende uitslag behaald:

1. Klantgerichheid (100 punten te verkrijgen): 59 punten
2. Doelmatigheid (100 punten te verkrijgen): 90 punten
3. Innovatie (100 punten te verkrijgen): 46 punten
4. Bedrijfvoersing ( 100 punten te verkrijgen) : 52 punten
5. Rechtmatigheid ( 100 punten te verkrijgen): 65 punten
6. Duurzaamheid (50 punten te verkrijgen): 47 punten