Gemeente Spijkenisse
Spijkenisse vierde plaats bij verkiezing beste sociale dienst van Nederland
18 december 2009
Werk- en Zorgplein
De gemeente Spijkenisse heeft onlangs meegedaan aan de verkiezing van
beste sociale dienst van Nederland.
Deze verkiezing wordt jaarlijks georganiseerd door bureau Interwerk.
Spijkenisse is op de vierde plaats geëindigd.
De Sociale Dienst ondergaat een metamorfose en verandert van een
bureaucratische uitvoeringsmachine naar een moderne, resultaatgerichte
onderneming. Maar hoe staat het er in de gemeenten in Nederland
eigenlijk voor met de Sociale Dienst? Om een antwoord te krijgen op
deze vraag organiseerde Interwerk B.V. ook in 2009 de verkiezing `De
beste Sociale Dienst van Nederland'.
Bij de beoordeling wordt niet alleen gekeken naar de cijfers van
instroom en uitstroom, maar naar de gehele organisatie. Hierbij worden
de volgende 6 toetsingscriteria beoordeeld
* klantgerichtheid
* doelmatigheid
* innovatie
* bedrijfsvoering
* rechtmatigheid
* duurzaamheid
Kortom, een totaalplaatje van de Sociale Dienst. Er is
vergelijkingsmateriaal uit drie bronnen gebruikt: openbare informatie
(CBS en kernkaart WWB), een vragenlijst en interviews.
Amersfoort prolongeert titel `beste sociale dienst van Nederland'. Op
de tweede plaats is geëindigd de sociale dienst van de gemeente Gouda
en op de derde plaats de sociale dienst van de gemeente Houten. Als
vierde eindigde Spijkenisse.
Spijkenisse heeft de volgende uitslag behaald:
1. Klantgerichheid (100 punten te verkrijgen): 59 punten
2. Doelmatigheid (100 punten te verkrijgen): 90 punten
3. Innovatie (100 punten te verkrijgen): 46 punten
4. Bedrijfvoersing ( 100 punten te verkrijgen) : 52 punten
5. Rechtmatigheid ( 100 punten te verkrijgen): 65 punten
6. Duurzaamheid (50 punten te verkrijgen): 47 punten