Amsterdam RAI

Art Amsterdam en Huishoudbeurs bekroond in RAI Elicium

17 dec 2009

Trotse winnaar in de categorie âBeste beurs- of eventconcept business-to-consumerâ was Art Amsterdam, een van de 25 eigen beurstitels van Amsterdam RAI. De grootste Nederlandse beurs voor hedendaagse kunst won de prestigieuze vakprijs met het concept van solotentoonstellingen. Alle deelnemende galeries van Art Amsterdam 2009 presenteerden niet het werk van alle kunstenaars uit de eigen stal, maar het werk van slechts één kunstenaar.

De jury was lovend over Art Amsterdam 2009: âHet evenement toont lef om tegen de markt in te kiezen voor solo-presentaties. Voor bezoekers is het overzichtelijk en interessant om zich te kunnen verdiepen in het werk van één enkele kunstenaar. Het heeft gewerkt; er is een enorme bezoekersgroei ontstaan.â De editie van 2009 ontving een recordaantal van 23.982 bezoekers en mocht zich verheugen in ruime aandacht van binnen- en buitenlandse media.âÂ

Passende beleving

Ook de Huishoudbeurs deed van zich spreken in het Elicium. Tijdens de uiterst succesvolle editie van het grootste consumentenevenement in zijn soort, wist de Koninklijke Landmacht zich op onderscheidende en interactieve wijze te presenteren. Er was sprake van een grote aanloop van beursbezoekers bij de stand van de Landmacht.

âAndere Defensie-onderdelen gaan traditioneler te werk, terwijl de Landmacht op een uitbundige, theaterachtige en indringende manier een passende beleving weet te creërenâ, aldus het juryrapport. âDe interactie met het publiek was groot en er werd handig gebruik gemaakt van de stoere uitstraling die militairen in een pak hebben. De beursdeelname van de Landmacht kon rekenen op enorm veel aandacht van de pers.â

Verschil maken

Amsterdam RAI is zeer verguld met de twee prijzen. Ids Boersma, directeur RAI Exhibitions: âOok in economisch moeizame tijden blijkt het medium beurs een aantrekkelijk en doeltreffend middel om in persoonlijk contact te blijven met de doelgroep. Een beurs kan het verschil maken. Art Amsterdam en Huishoudbeurs waren dit jaar uitermate succesvol en we zijn dan ook content met de erkenning vanuit de live-communicatie sector.â


*