Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


Datum 17 december 2009
Betreft rapportage inzake Engelstalige onderwijs in het Hoger Onderwijs (motie Bosma, 31 700-VIII, nr. 158)

Algemeen
In mijn brief van 24 juni 2009 (Kamerstuk 31 700 VIII, nr. 207) heb ik toegezegd u voor het einde van dit jaar te rapporteren over de inventarisatie van initiatieven die door de hoger onderwijsinstellingen genomen worden op het gebied van het verbeteren van kwaliteit van taalvaardigheid in het Engels van docenten. Hierbij kom ik mijn toezegging na.

Ten behoeve van de genoemde inventarisatie heb ik de instellingen verzocht een aantal vragen te beantwoorden (zie verder hierna). Daarnaast zijn studenten in het kader van de Nationale Studenten Enquête gevraagd een oordeel te geven over de kwaliteit van het Engels van de docenten. Ook zijn er algemene conclusies over de kwaliteit van het Engels af te leiden uit de accreditaties van de NVAO.

Op grond van deze informatie kom ik tot de conclusie dat de kwaliteit van de Engelse taalvaardigheid van docenten in het hoger onderwijs voldoende is. Studenten en accreditaties zijn, voor zover bekend, overwegend positief hierover. Er is in een beperkt aantal gevallen onder visitatiepanels wel kritiek op de kwaliteit van het Engels. Ook is het gemiddelde cijfer dat hbo en wo-studenten aan de kwaliteit van het Engels van hun docenten toekennen niet erg hoog (6,9) te noemen. Daartegenover staat dat de meeste universiteiten en hogescholen zich inspannen om de kwaliteit van het Engels onder docenten te borgen en te verhogen.

Inventarisatie onder instellingen
Ter toelichting op de inspanningen in het hoger onderwijs zal ik nader ingaan op de inventarisatie onder de instellingen. In verband daarmee zijn de volgende vragen aan de instellingen voorgelegd:


1. Heeft u op instellings-, instituuts- of opleidingsniveau doelstellingen geformuleerd ten aanzien van de kwaliteit van de mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid in het Engels van uw docentenkorps?
2. Kunt u aangeven op welke wijze u deze kwaliteit intern bewaakt (opname Engelse taal in Basis Kwalificatie Onderwijs, gedragscode, andere interne normen, etc.)?
a
na 1 van 7 Pagi






3. Kunt u weergeven welke inspanningen u pleegt om de kwaliteit van het Engels van uw docentenkorps verder te verhogen in het licht van het toenemend aantal aangeboden Engelstalige opleidingen?

4. Kunt u weergeven welke bestaande initiatieven er reeds zijn om de Engelse taalvaardigheid van uw docentenkorps te verankeren in het personeelsbeleid?

Uit de reacties van de instellingen (dat zijn alle universiteiten, op twee na, en meer dan de helft van de hogescholen) zijn de volgende antwoorden af te leiden:

Doelstellingen voor verbetering kwaliteit
Vrijwel alle instellingen hebben doelstellingen geformuleerd ten aanzien van de kwaliteit van het Engelstalige onderwijs, zowel op instellingsniveau als specifieke doelstellingen op instituuts- of opleidingsniveau (volgens de richtlijn van het Common European Framework of Reference for Languages ­CEFR-). Eén van de achtergronden daarvan is dat de meeste instellingen zich in 2006 hebben gecommitteerd aan de Gedragscode Internationale Student, waarmee expliciete voorwaarden zijn geaccepteerd ten aanzien van o.a. het Engelstalige onderwijs aan de instelling.
Uiteraard is er in hoge mate sprake van differentiatie naar verschillende opleidingen en de betreffende beroepenvelden. Zo wordt het opleidingsprogramma van de Hotelschool Den Haag uitsluitend in het Engels verzorgd, aangezien de managementfuncties in de gastvrijheidindustrie per definitie internationaal zijn. Het onderwijs van bijvoorbeeld de geneeskundeopleidingen wordt daarentegen primair in het Nederlands gegeven vanwege de sterke verwevenheid met de patiëntenzorg.

Bewaking en bevordering kwaliteit
De bewaking en bevordering door de instellingen van de kwaliteit van Engelse taalvaardigheid onder docenten krijgt op verschillende manieren vorm. Veel voorkomend zijn de volgende elementen:

· In studentevaluaties wordt het niveau van de Engelse spreekvaardigheid van docenten gemeten en geëvalueerd.

· Docenten en medewerkers worden tussentijds taalassessments Engels (volgens de CEFR) afgenomen.

· Training in Engelse taalvaardigheid wordt meegenomen in de Basiskwalificatie Onderwijs, die universitaire docenten moeten behalen, en in de functie ­en competentieprofielen van hbo-docenten.
· Er worden voor docenten cursussen Engelse spreekvaardigheid en schrijfvaardigheid aangeboden op verschillende niveaus, waaronder Cambridge Certificate cursussen.

Verankering in personeelsbeleid
De meeste instellingen hebben Engelse taalvaardigheid van hun docenten aldus verankerd in het personeelsbeleid:

· Engelse taalvaardigheid wordt meegenomen in de selectieprocedures van docenten. Voor veel posities wordt internationaal geworven, waardoor er meer colleges door native speakers kunnen worden verzorgd.
· In functioneringsgesprekken is Engelse taalvaardigheid een verplicht aandachtspunt. Als uit de studentevaluaties blijkt dat de kwaliteit van het Engels onder de maat is, wordt dit besproken in de functioneringsgesprekken en wordt de betreffende docent voor bijscholing doorverwezen naar het talencentrum van de instelling.

Pagina 2 van 7





Kortheidshalve verwijs ik u verder naar de bijlage bij deze brief, waarin per instelling de belangrijkste maatregelen schematisch in kaart zijn gebracht.

Nationale Studenten Enquête
Naast de evaluaties onder studenten op opleidingsniveau is er ook een landelijk beeld van hoe studenten gemiddeld de kwaliteit van de Engelse taalvaardigheid onder hun docenten waarderen. De gegevens hierover zijn afkomstig uit de Nationale Studenten Enquête 2009, waarin specifiek wordt gevraagd naar de mening van studenten op dit punt. In 2009 hebben 21.896 studenten aan bekostigde en aangewezen instellingen op deze vraag geantwoord. Daaruit blijkt het volgende:

· Studenten waarderen de kwaliteit van het Engels van docenten met een gemiddeld rapportcijfer van 6,9.

· In het wo ligt de gemiddelde waardering iets hoger (7,0) dan in het hbo (6,7).

· De gemiddelde waardering in de bacheloropleidingen is 6,8 en in de masteropleidingen 7,2.

· Studenten in het private onderwijs geven een iets hogere waardering (7,1) dan studenten in het publieke onderwijs (6,9).
· De gemiddelde waardering verschilt van sector tot sector: Economie (6,7), Techniek (6,8), Onderwijs (6,8), Gedrag & Maatschappij (6,8), Gezondheidszorg (6,9), Recht (6,9), Landbouw (7,0), Natuur (7,1) en Taal & Cultuur (7,6).

Accreditaties
Naar aanleiding van de accreditaties van de opleidingen zijn nog enkele algemene opmerkingen te maken over de kwaliteit van het Engels in het hoger onderwijs:
· In een beperkt aantal gevallen wordt door visitatiepanels melding gemaakt van problemen met de taalvaardigheid van docenten en studenten. Er is echter geen sprake van een consistent klachtenpatroon.
· Steeds meer opleidingen geven aandacht aan de training van de taalvaardigheid van docenten.

de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

dr. Ronald H.A. Plasterk

Pagina 3 van 7





Bijlage

Overzicht initiatieven ter verbetering kwaliteit van de Engelse taalvaardigheid van docenten

Universiteiten

Instelling Kwaliteitbewaking Kwaliteitverhoging Verankering TU/E Assessments; inschaling Verplichte taalcursussen Jaarlijkse niveau op CEFR-schaal. voortgangsgesprekken. Twente Jaarverslagen faculteiten; Trainingadvies na In jaargesprekken met gedragscode internationale beoordeling door Taal docenten; taaleis in student; gedragscode Coördinatie Punt sollicitatieprocedures voertalen; vakevaluaties
TUD Minimumeisen; Ontwikkelingsdoelen Jaarlijkse Resultaat & Kwaliteitszorgsysteem; vastgesteld; toetsen; Ontwikkelcyclus (R&O); vakevaluaties; cursussen: examens aannamebeleid, Niveau docent in bevorderingsbeleid. personeelsregistratie-
systeem
Wageningen UR Studentenenquetes: bij lage Quick placements test; Rol in aannamebeleid, R&O- score is uitkomst enquete interne cursussen; in BKO cyclus en loopbaanbeleid onderdeel in R&O. aandacht voor culturele docenten diversiteit; cursussen kunnen worden verplicht VU Taaleis C1 vastgelegd in Taaltoets, scholingsadvies; Engelse taalvaardigheid is gedragscode vreemde talen; cursussen; bij score later basiskennis van alle toezicht met HRM-beleid; dan C1 volgt evt. scholing. docenten; studentenevaluaties;
UvA In BKO opgenomen; taaltoets door The jaargesprekken; onderwijsevaluaties Language Academy (TLA); Functioneringsgesprekken Rapportage TLA naar faculteiten; scholingsadvies TLA; diverse cursussen. UU Voornemens minimumeisen Toetsen, scholingsadviezen, -- op te nemen in BKO. cursussen. Masterclass `Teaching in the International classroom'. RUG Minimumeis B2/C1; BKO; In 2004-2005 1.35 mln In BKO. Alleen docent met studentenevaluaties; beschikbaar gesteld voor B2/C1 niveau mag vakevaluaties; International hele instelling; Engelstalig onderwijs Student Barometer (ISB) verzorgen. EUR BKO; minimumeis C1; Toetsen; adviezen; In BKO studentenenquetes; trainingen; UM Minimumeis B2/C1; Trainingen; uitgebreid In wervings- en studentenevaluaties; aanbod cursussen selectieprocedure; Bij stijgend aantal studentefunctie is C1 geïndiceerd.

Pagina 4 van 7





Instelling Kwaliteitbewaking Kwaliteitverhoging Verankering

RU Minimumeis C2; Commissie Toetsen, scholingsadvies; Functioneringsgesprekken;

Taalbeleid Engels, adviseert cursussen/trainingen In wervings- en bij verbeteren, verankeren, selectieprocedure; Alleen en waarborgen kwaliteit; docent met near native-C2 onderwijsevaluaties; BKO niveau mag Engelstalig door sommige faculteiten. onderwijs verzorgen. UvT Minimumeis; jaarlijks Toetsen, scholingsadvies; Functie-eis in wervings- en taalassessments; cursussen/trainingen selectieprocedure; steeds vakevaluaties; International meer internationale Student Barometer (ISB) docenten.

Hogescholen

Instelling Kwaliteitbewaking Kwaliteitverhoging Verankering Gereformeerde Verantwoordelijkheid Niveaumetingen; Middels het `gewoon'- Hogeschool kwaliteit bij cursussen; inzet docenten maken van colleges in academiedirecteuren; in Engelstalige colleges; Engels; Kwaliteitsmeting in geven colleges buitenlandse beoordelen&belonen, POP- kwaliteitszorgsysteem collega-instituten cylcus. Hanze- gedragscode internationale Corporate Academy onderdeel HRM-cyclus; bij hogeschool student; gewenst niveau verzorgt scholingsaanbod enkele instituten advies C1; bij enkele instituten `eis' personeel; bindend. C1
INHolland minimumeis B2/C1; profiel Ism INHolland Academy Voornemen om opgestelde internationale & wordt gewerkt aan profiel in functie- en crossculturele oriëntatie scholingsaanbod; Dienst competentieprofielen opgesteld met Engels `Internationalisering' docenten te integreren. taalvaardigheid docenten waarborgt en stroomlijnt R&O, POP, functionerings- hierin opgenomen. kwaliteit van en beoordelingsgesprekken internationalisering in . curricula opleidingen Hogeschool Instituten die Engelstalig Scholingsaanbod tot Engels taalvaardigheid Rotterdam onderwijs verzorgen borgen professionalisering; opgenomen in kwaliteit; docenten zijn trajecten op maat; personeelsbeleid; POP; geselecteerd op Cambridge Advanced Mogelijkheden voor alle aantoonbare Certificate mogelijk bij docenten die in Engels les ervaring/diploma's e.d. sommige instituten. willen gaan geven. Hogeschool BKO; evaluaties; Cursus `How to teach your op diverse instituten Utrecht Afspraken normering en subject in English' bij verschillende initiatieven: borging kwaliteit vreemde Centre for Language and wervings- en talen en talencentrum zijn Culture mogelijk ; selectieprocedure; in ontwikkeling; nog Cambridge Examen functionerings- en vaststellen welke Business English C1. beoordelingsgesprekken; expertiseontwikkeling (ook
taaltraining) noodzakelijk
zijn voor verdere
internationalisering.
Hogeschool van in BKO; minimumeisen; taaltesten; bij div. opleidingen bij Amsterdam kwaliteitsmetingen trainingen/scholingen; sollicitaties als voorwaarde; docenten; streven naar meer native functionerings- en

Pagina 5 van 7





Instelling Kwaliteitbewaking Kwaliteitverhoging Verankering

studentenevaluaties; speakers. beoordelingsgesprekke n. vakevaluaties;
Hogeschool studentenevaluaties; 2x per jaar Cambridge R&O-gesprekken; Arnhem en vakevaluaties; bij niet cursussen intellingsbreed; functionering- Nijmegen aantoonbaar niveau C2 van Coaching on de job-traject; beoordelingsgesprekken. aan te nemen docenten uitspraaktrainingen; cursus wordt Engels intern aan Kingsmore Institute getoetst. England. Docenten- uitwisselingsprogramma met buitenland. Hogeschool minimale niveau is Cursussen; Cambridge voorkeur voor native Zeeland vastgesteld en HZ-breed trainingen; tailormade speakers in werving- en uitgezet; Cambridge cursussen (bijv. technisch selectiebeleid; Kennisatlas: trainingen verplicht gesteld; Engels); toename native geeft zicht op niveau Interne normen moeten nog speakers docenten; minimale geformuleerd worden. advanced niveau vereist bij vast benoeming. Hogeschool Zuyd gedragscode Omgang gericht scholingsaanbod; Opgenomen in HRM Internationale Student in professionalisering en managementbeleid; HO; ontwikkeling; taalcursussen ter voorbereiding op Cambridge examens Hotelschool Uitsluitend Engelstalig taaltrainingen/cursussen; functionerings- en Den Haag onderwijs; beoordelingsgesprekken; taalassessments door POP; Functie-eis bij Horizon Interlingua werving- en selectie. Iselinge In instellingsplan is Engelse professionaliseringstraject werving- en selectie; in Hogeschool taalvaardigheid opgenomen waarbij Engels literatuur verplichte POP; bestudeerd moet worden; functionerings- en beoordelingsgesprekken. NHTV minimumeisen; streven quick placements test; In personeelsbeleid;
2013 alle docenten op cursussen; trainingen; functionerings- en niveau C2; opfriscursussen. beoordelingsgesprekken; studentenevaluaties;
algemene
kwaliteitssysteem.
Saxion in BKO; invoering testen; scholing; Opname functieprofiel; Gedragscode Anderstalig maatwerkopleidingen door funtie-eis bij werving- en Onderwijs International Office van selectie; functionerings- en Saxion; Cambridge beoordelingsgesprekken Advanced Certificate Stenden -- intakes/screening; ontwikkelplan opgenomen Hogeschool cursussen; Cambridge in personeelsbeleid Advanced Certificate; discussies en workshopsessies St. Hogeschool kwaliteit wordt per scholingsplan; apart budget functionerings- en Van Hall opleiding bewaakt; beschikbaar beoordelingsgesprekken; Larenstein basisniveau vastgesteld; scholingsplan. gedragscode

Pagina 6 van 7





Instelling Kwaliteitbewaking Kwaliteitverhoging Verankering

Gerrit Rietveld studentenevaluaties; geen toename Engelstalige in werving- en Academie vakevaluaties opleidingen; selectieprocedures; bijscholing mogelijk. aantal functioneringsgesprekken jaren geleden instellingsbreed bijscholing Engels aangeboden. De hogeschool -- Bijscholing mogelijk Ervaring met beheersing van Beeldende Engelse taal is zeer positief. kunsten, Muziek Geen structurele en Dans initiatieven nodig. Hogeschool de uitsluitend Nederlandstalig -- -- Kempel Onderwijs.

Pagina 7 van 7