Ministerie van Verkeer en Waterstaat


Datum 18 december 2009 Uw kenmerk 2009Z23226 Onderwerp Kamervragen


-

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Verdonk heeft gesteld over de ANWB.


1. Kunt u verklaren waarom u in uw antwoorden d.d. 10 maart 2009 op mijn eerdere vragen over dit onderwerp1 zegt dat de ANWB niet is aangesloten bij de Stichting Incident Management Nederland (SIMN), terwijl u in uw antwoorden d.d. 8 juli 20092 stelt dat de ANWB wel aangesloten is bij de SIMN?


1. ANWB alarmcentrale is, zoals aangegeven in mijn antwoord op de vragen van lid Verdonk uit juli 2009 (2008-2009, nr. 3184), wel aangesloten bij de SIMN omdat zij ongevalshulpverleningen uitvoert en daarom gebruik maakt van de door de SIMN gecontracteerde bergers voor het afwikkelen van incidenten. De ANWB alarmcentrale heeft echter geen zitting in het bestuur van de Stichting IMN. Alle andere alarmcentrales die in opdracht van verzekeraars ongevalshulpverlening uitvoeren, maken wel deel uit van het bestuur van de Stichting IMN.


2. Sinds wanneer is de ANWB aangesloten bij de SIMN?


2. De ANWB is sinds 1999 aangesloten bij SIMN.


3. Wat bent u van plan te doen aan het feit dat de ANWB, door het vrij gunnen van bergingsopdrachten, in strijd handelt met de aanbestedingsregels voor berging, vastgelegd in een convenant tussen verzekeraars, Rijkswaterstaat en het Korps Landelijke Politiediensten?

3. Niets. Bergers die ingeschakeld worden door het Landelijk Centraal Meldpunt (LCM), worden na een openbare aanbesteding gecontracteerd en ook de ANWB heeft zich daaraan geconformeerd. Het staat de ANWB net als andere alarmcentrales vrij om eigen bergingswerk in te kopen waar zij wil.


1 Aanhangsel van de Handelingen nr. 1869

2 Aanhangsel van de Handelingen nr. 3184
a
Pagina 1 van 2





Datum


4. Bent u bekend met de regel van de SIMN, dat een berger maar met één Ons kenmerk voertuig mag uitrijden naar een ongeval? RWS/SDG/NW/2009/1626/85 296


4. Ja. Deze regel, welke in het verleden is ingevoerd om het aantal vergeefse ritten van bergingsbedrijven te beperken, is afgelopen jaar aangepast. De regel is nu als volgt: als bij de melding duidelijk is, dat er meer dan 1 bergingsvoertuig nodig is, wordt dit aan de berger doorgegeven. De berger kan aanspraak maken op vergoeding voor een vergeefse rit indien dit extra voertuig achteraf niet nodig bleek te zijn.


5. Deelt u de mening dat, wanneer er meerdere voertuigen betrokken zijn bij een ongeval, de regel zoals bedoeld in vraag vier niet bevorderend is voor de doorstroming van het verkeer?


5. Ja, derhalve zijn de regels afgelopen jaar aangepast.


6. Deelt u de mening dat er sprake is van een monopoliepositie voor het Landelijk Centraal Meldpunt (LCM) omdat alle bergingsopdrachten aan het LCM gegeven worden?


6. Nee. Het LCM fungeert als coördinatiepunt om bij een incident op wegen waar incidentmanagement van toepassing op is de vooraf gecontracteerde berger in te schakelen. Contracten tussen bergers en de SIMN worden afgesloten nadat een openbare aanbestedingsprocedure heeft plaatsgevonden.


7. Bent u ervan op de hoogte dat per 1 juli 2009 het Landelijk Centraal Meldpunt door alarmcentrale Mondial verzorgd wordt? Zo ja, weet u of dit ten gunste komt van de kwaliteit van de meldingen aan bergers?


7. Ja. De resultaten van Mondial Assistance voldoen aan de afgesproken serviceniveaus. Er zijn mij van de periode vanaf 1 juli 2009 tot heden geen signalen bekend dat de uitvoering van het LCM niet aan de gestelde eisen voldoet.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 2 van 2 P