Ingezonden persbericht



---



Agora, dinsdag 22 december om 19.30 uur
Magic Unlimited: schitterende illusie & dansshow

De spectaculaire illusie show van Oscar, Renzo & Mara is een onvergetelijke gebeurtenis. In hoog tempo presenteren zij hun verbijsterende en hoogst originele illusies. Ze combineren jeugdige dynamiek, uitgekiende muziek, theatrale effecten, dans en romantiek met verbluffende magische effecten. Daarmee creëren zij een onwaarschijnlijke reis naar de onmogelijke wereld van illusie. Hun talent en liefde voor theater en illusies hebben deze sympathieke artiesten in korte tijd tot internationale sterren verheven die zowel in Europa als in Las Vegas graag geziene gasten zijn.

Agora, vrijdag 18 december om 20.15 uur
Maarten van Roozendaal in groots theaterconcert

Na acht cabaretprogramma's en honderd liederen verder is voor Maarten van Roozendaal de tijd gekomen om eens flink uit te pakken met een theaterconcert. Begeleid door een vijfkoppige band vertolkt hij opnieuw bewerkte hoogtepunten, opgelapte pareltjes en speciaal voor dit concert geschreven materiaal. Groots van opzet en intens in de intimiteit.

Zes rasmuzikanten ('en noem het maar vrienden') nemen deze herfst het repertoire van Van Roozendaal stevig onder handen. Van Roozendaal laat zich omringen door de crème de la crème uit de Nederlandse popscène: Nico Brandsen (Kane, Ilse DeLange) op Hammondorgel en Wurlitzer, drummer Richard Heijerman, gitarist Wouter Planteijdt (Sjako!, Ma Rain) en Van Roozendaals vaste begeleiders Egon Kracht (contrabas) en Marcel de Groot (gitaar). Samen zorgt dat voor een unieke Nederlandstalige kruisbestuiving. Rock-'n-roll ontmoet chansons.

We spreken van Roozendaal in de oefenruimte MuzyQ, waar hij met zijn band de laatste hand legt aan deze nieuwe muzikale uitdaging.

Waar komt het idee voor een band vandaan?

'Vroeger speelde ik altijd in bands, pas sinds ongeveer 1990 ben ik met liedschrijven begonnen. Ik wilde ooit weer in een traditionele bandbezetting op het podium staan. Nico is een van de beste toetsenisten van Nederland, hij werkt met topacts, staat in stadions. Ik ken hem al heel lang en jaren geleden zeiden we tegen elkaar: 'Ooit gaan we samen spelen.' Dat is 25 jaar geleden. De andere muzikanten heb ik in de loop der tijd 'verzameld'. Wouter en Richard ken ik van De Parade, en met Marcel en Egon speel ik al jaren. Drie jaar geleden kreeg ik het idee van deze theaterconcerten en zo lang heeft het ook geduurd om iedereen bij elkaar te krijgen.' Grijnzend: 'Je snapt, dat ik ontzettend blij ben. Het is ook een exclusief ding: van 1 oktober tot en met 19 december en dan is het weg. Het lukt daarna waarschijnlijk niet meer om iedereen bij elkaar te krijgen.' Poelifinario

Het moment voor deze samenwerking komt voor Van Roozendaal als geroepen. Naast alle prijzen die hij al binnen had - winnaar van het Amsterdams Kleinkunst Festival, de Annie MG Schmidtprijs voor het beste theaterlied voor zijn nummer 'Red Mij Niet' en een Zilveren Harp op zak- won hij vorig jaar de Poelifinario, de prijs voor het indrukwekkendste cabaret- en kleinkunstprogramma van het seizoen 2008 voor zijn voorstelling 'Het Wilde Westen'. Wat doet zo'n prijs met je?

'De Poelifinario is niet zomaar een prijs. Je schrijft dat wat de recensenten en de schouwburgdirecteuren het meest indrukwekkend vinden. Het is eervol, maar tegelijk zit je met een probleem: wat nu? Wat dat betreft is de timing, dat na drie jaar van voorbereiden net nú de band beschikbaar is, geniaal. Hierna ga ik een jaar helemaal alleen spelen, zonder Marcel en Egon, dat geeft weer een heel andere dynamiek. Dit soort uitstappen zijn goed om de gewoonte te doorbreken dat je om de twee jaar een programma moet schrijven. Over twee jaar ben ik vijftig, dan begin ik wel weer met een nieuw programma.' Rockband

De zanger/liedjesschrijver staat even op van het gesprek en begroet luid medeartiesten Ricky Koole en Kees Prins. Ook bestelt hij gauw een -verdiend- biertje: de repetitie zit er voor vandaag op. En er is, zo vertelt hij, weer hard gewerkt. Van Roozendaals liederen worden met deze standaard rockbandbezetting van een compleet nieuw arrangement voorzien. Hoe gaan jullie in deze nieuwe bezetting te werk?

'Ik geef het liedje en dan werken we er met zijn allen aan. De structuur is bekend, de bedoeling is bekend en dan is het aftikken en kijken hoe ver je komt. Het leuke is, dat ik veel nummers al schreef met een band in gedachten. Nu klinken mijn nummers eindelijk echt zoals ik ze ooit in mijn hoofd had.' Hoe klinkt dat dan?

'Het is mijn oeuvre, dus het blijven chanson-achtige nummers, maar het klinkt steeds meer pop, soul en funk. Denk aan de sound van R&B/soulzangers als Otis Redding en Curtis Mayfield. Dat is een enorm verschil. Marcel, Egon en ik zijn gewend om in het Nederlands te werken, maar de rest niet. Ik klink heel Europees, maar ook Angelsaksische bands als The Animals en die ouwe zooi zijn mijn muzikale 'roots'. Daarheen mag ik nu terug. Dat is interessant, ook voor mij. Sommige nummers moet ik helemaal aanpassen aan een nieuwe timing en veel melodischer zingen, om te zorgen dat het werkt met de begeleiding. Ook de dynamiek is anders. Normaal kunnen mijn nummers ook erg zwaar en vol zijn. Maar nu merk ik, dat als ik druk zet, de muzikanten qua volume in intensiteit 'terug' gaan. Ik hoef het niet meer alleen te doen. Nu moet ik alleen nog zorgen dat de teksten overeind blijven. Kijk, ik heb nooit een opleiding gedaan. Ik moet alles altijd zelf uitvinden. De voorbereidingen voor 'en noem het maar vrienden' zijn, dat kun je wel zeggen, mijn opleiding. Ik moet op mijn tenen lopen tussen al deze genieën, zeker als ik piano speel, maar dat vind ik alleen maar te gek.' Werkt dat wel, met zes ego's op een podium?

Maarten grijnst: 'Dat is het mees-ter-lijke. Natuurlijk zijn we zes sterke persoonlijkheden en loopt het af en toe uit de hand, maar het wordt echt geweldig op het podium. Er zijn gewoon zes mannen die lekker muziek staan te maken. We hoeven niets; geen hit, we willen niet beroemd worden en dat werkt. Echt. Het is het mooist om iets origineels neer te zetten. En dat lukt. Wij lijken niet op een bandje. Ik word hier zó blij van, verwarrend gewoon.' Cynisch

Van Roozendaal staat niet bekend om zijn rooskleurige teksten. Veel dood, weemoed, drank, melancholie, maar ook ontroering en verbazing. Hij kan dan wel met een band spelen, dat betekent niet dat de avond een blij meeklapavondje wordt. Dat blijkt ook uit een titel als: 'en noem het maar vrienden', waar het cynisme wederom vanaf druipt.

Of toch niet?

'De ondertitel is: 'dit zijn geen vrienden meer, dit heet liefde'. Als je zo intensief met mensen werkt, gaat het verder dan vriendschap. Met Egon en Marcel werk ik al heel lang. We gaan onwaarschijnlijk intensief met elkaar om, maar als we niet spelen, spreken we elkaar nooit. We zijn geen vrienden in de zin dat we met elkaar op vakantie gaan. Maar tegelijk is het veel sterker.' De muzikale begeleiding belooft flink stevig te worden in deze bandbezetting. Bang om het 'vaste' theaterpubliek weg te spelen?

'Ja. Ergens wel, maar daar laat ik me nooit door leiden. Mijn taak is enkel om te zorgen voor kwaliteit. Bedenken wat je publiek wil horen, dat is wat de politiek doet, populisme. Dat nooit. Verwacht ook geen 'best of Maarten van Roozendaal'. Je kunt nummers op 100 manieren aanpakken, wij doen het met zijn zessen nu zo. Het zijn -in deze bezetting- wel de beste nummers. Straks als ik alleen speel doe ik het weer heel anders. Dat is het leukste van muziek maken.' Wat zijn de meest gehoorde vooroordelen over Maarten van Roozendaal?

'Over mijn werk: dat het zwaar en ingewikkeld is, dat is niet waar. En over mezelf: dat ik elke avond in de kroeg zit en alleen maar dronken ben. Ook onzin, dat kan helemaal niet, dan was ik nooit waar ik nu ben.' Ten slotte: waarom moet iedereen naar het theater voor Maarten van Roozendaal en noem het maar vrienden?

Van Roozendaal haalt zijn handen door zijn wilde bos haar -grijzend op de slapen- en stelt met een sardonisch lachje vast: 'De afspraak is simpel: wij maken muziek en het publiek doet zijn best om te blijven zitten. De zaal moet plat, maar natuurlijk ga ik zuigen. Als je je avond toch wilt laten vergallen, kun je dat maar beter door mij laten doen'.

Agora, zaterdag 19 december om 20.15 uur
Humoristische mee-zing-show van Mrs Einstein

'Vuile Huichelaar' is een meezingprogramma. En niet zo maar één. Eigenlijk is het alleen voor vrouwen. Want we gaan eens even lekker de vuile was buiten hangen. Over mannen. Gooi het er allemaal uit en zing mee met de beste Nederlandse liedjes over de eindeloze reeks tekortkomingen van de man. Onder leiding van Mrs. Einstein (Joke van der Hoek, Paulette Willemse en Saskia van Zutphen) wordt er een avondje lekker schaamteloos over één kam geschoren en gegeneraliseerd. Met livemuziek en geprojecteerde teksten, zodat u uit volle borst uw hart kunt luchten.

Agora, zondag 20 december om 15.00 uur
Kerstconcert Apollo Ensemble verwarmt publiek

Winterwarmte is een feestelijk kerstprogramma rond de klassieken als Haydn en Mozart. Deze werken vragen om een speciale bezetting en klankkleur. Het Apollo Ensemble, dat in grote bezetting speelt onder bezielende leiding van concertmeester David Rabinovich, weet met hun klassieke instrumenten en doorwrocht samenspel deze toon als geen ander te treffen. Op het programma staan o.a. Mozart het Exultate Jubilate in de Salzburger versie voor kerst, een Weihnachtssymphonie van Stamitz en van Joseph Haydn symfonie Hob I :16

Agora, maandag 21 december om 14.00 uur
Mimespelers in kindertheater Paper World (4+)

Mimi Richi is een bont gezelschap van mimespelers, komieken en acrobaten dat een karrenvracht aan vrolijkheid en inventiviteit brengt. 'Paper World' begint met een fascinerend schimmenspel achter een papieren muur, maar al snel raken de clowns en acrobaten verwikkeld in allerlei slapstickachtige situaties. Ondertussen maken ze de mooiste dingen van papier en belandt het publiek in het grootste papiergevecht ooit. The Guardian: "Deze clowns boden de vrolijkste 90 minuten van het Edinburgh Festival Fringe. Ze slaagden erin om jong en oud te laten gieren van de lach." De aanvangstijd van deze voorstelling is verzet naar 14.00 uur. Omdat deze voorstelling ook heel geschikt is voor de allerkleinsten en een avond te lang zou duren.

Agora, woensdag 23 december om 20.15 uur
Kerstconcert Christelijk Mannenkoor Lelystad

Het Chr. Mannenkoor Lelystad verzorgt deze avond een unieke kerstuitvoering met een scala aan traditionele en internationale kerstliederen waarin natuurlijk ook het bekende Cantique de Noël en het Stille Nacht niet zullen ontbreken. Samen met Het Groot Nationaal Strijkorkest, Henk Ruiter (vleugel) en de sopraan Annemet Lems gaat u een avond vol afwisseling tegemoet, waarin u als toehoorder ook actief betrokken zal worden. De algehele muzikale leiding is in handen van dirigent Bert Moll.

Agora, vrijdag 18 december om 23.00 uur
'Late Night 2009': Lebbis kan het niet laten
Een onverwachte Late Night Special van Lebbis! Op 31 december zal hij het jaar 2009 uitluiden in de Kleine Komedie. In Agora komt hij nu alvast een try-out doen. Het wordt spannend en bijzonder: een exclusieve en extra late voorstelling. Wees er snel bij, want kaarten zijn beperkt en kosten slechts tien euro.

Agora, dinsdag 29 december om 19.00 uur
Firma Rieks Swarte speelt Tante Patent (8+)

Tante Patent is terug & een regelrechte aanrader! Deze feestelijke voorstelling naar het verhaal van Annie M.G. Schmidt kan gerust een van de leukste familievoorstellingen van de afgelopen tijd genoemd worden. Met talloze fantasierijke decorstukken, rekwisieten en poppen betoveren de spelers van de Firma Rieks Swarte jong en oud. Het decor van deze voorstelling veroorzaakte zelfs vreugdekreten uit het publiek.

'Het leven is zo gemakkelijk, als je maar gewoon doet' is het motto van Tante Patent. In haar achtertuintje graaft deze keurige dame een offervat op. Een woeste Batavier, de heer De Sof, komt het vat opeisen maar hij is te laat. Tante Patent heeft het net weggegeven. Een complexe zoektocht door het stadje zorgt voor hilarische verwikkelingen.

Slechts lovende recensies voor 'Tante Patent':
'Een must voor iedereen die ouder is dan acht' - NRC Handelsblad. 'Een ode aan de verbeelding. Een bonte afwisseling van maffe scènetjes' - De Telegraaf. 'Tante Patent van Rieks Swarte wemelt van mooie vondsten. Dit is geen brave bewerking, dit is synergie' - de Volkskrant. 'De door Fay Lovsky verzorgde muziek is uitstekend gekozen. Tante Patent is een ode aan het leven en aan het theater' - Haarlems Dagblad. 'Een fantastisch verhaal, Swartes fantasie is aanstekelijk.' - Elsevier. 'Een voorstelling die niemand mag missen. Rieks Swarte en Annie M.G. Schmidt zijn een gouden duo.' - Trouw. 'Een inventief kunstwerkje van de Firma Rieks Swarte; humoristische dialogen, rake grappen en levendige scènes. Een feest om naar te kijken' - Friesch Dagblad. 'Firma Rieks Swarte zet een wervelend stuk neer dag geen seconde verveelt. Het publiek komt oren en ogen tekort.' - Leeuwarder Courant

Rieks Swarte viert in 2009 zijn 40-jarig jubileum als theatermaker. Kenmerkend zijn de 'speelgoedvoorstellingen': een samenspel tussen spelers en vormgeving, waarin verrassende theatrale vondsten en (kinderlijke) fantasie centraal staan. De Firma is genomineerd voor de Audi Design Award 2009, de publieksprijs van de Dutch Design Awards voor het beeldverhaal bij L'enfant et les sortilèges van Maurice Ravel door het Limburgs Symfonie Orkest.

Kaarten zijn te bestellen via de website: www.agora-lelystad.nl, of aan de theaterkassa (Agorabaan 12) van ma t/m za van 14.00 - 17.00 uur. Op voorstellingsavonden van 14.00 uur tot 20.30 uur. Telefonisch op 0320 - 239239.

Agora, woensdag 30 december om 20.15 uur
Don Kosaken Chor Russland in nieuwe formatie

Het Don KosakenChor Russland vernieuwt zichzelf in haar 15e Europese tournee volledig. Dit jaar is het enige echte Russische Kozakkenkoor alleen te zien in de grote concertzalen van Nederland met twintig professionele zangers en zes instrumentalisten. De beroemde operazanger Evgeny Polikanin is de grote ster van dit concert.

Naast bekende traditionele Russische volksliederen staan dit jaar de zeer toegankelijke composities van o.a. Pjotr Leschenko (1898 - 1954) op het programma. Leschenko was in zijn vaderland immens populair om zijn geheel eigen muzikale interpretaties en kreeg zelfs de bijnaam 'de koning van de Russische tango'.

Het in Moskou gevestigde gezelschap staat sinds 1994 onder leiding van de Nederlandse chef-dirigent Marcel Verhoeff. Hij is bijzonder ingenomen met de ontwikkelingen van het koor en het repertoire. "Het blijft altijd moeilijk te vernieuwen, kwaliteit te verbeteren zonder enigszins te vervreemden. Anderzijds is het een mooie spanning, een pittige uitdaging." Begeleid door het Moscow Festival Ensemble brengt het Don KosakenChor Russland een afwisselend programma vol warmbloedige, melancholieke liederen en instrumentaal vuurwerk. Wie thuis alvast wil luisteren: eind 2008 verscheen het in een kathedraal in Moskou opgenomen album 'Russian Christmas Vespers', opvolger van 'A Wonderful Russia', dat maar liefst een jaar in de klassieke TROS Top 10 stond.

Kaarten zijn te bestellen via de website: www.agora-lelystad.nl, of aan de theaterkassa (Agorabaan 12) van ma t/m za van 14.00 - 17.00 uur. Op voorstellingsavonden van 14.00 uur tot 20.30 uur. Telefonisch op 0320 - 239239.


---- --