Partij voor de Vrijheid (PVV)

PVV: Stop N/Z-lijn, red de historische binnenstand van A'Dam - Inbreng donderdag 17 december 2009

Hij moest er komen, de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Niet vanuit een daadwerkelijke noodzaak gebaseerd op onderzoek en feiten, maar vanuit idealisme. Daar moest alles voor wijken. Van goed bestuur tot rendabiliteit, van haalbaarheid tot uitvoerbaarheid.

Onze wereldberoemde, eeuwenoude hoofdstad Amsterdam is o zo mooi, maar tegelijk fragiel en kwetsbaar omdat zij - zeg maar - gebouwd is op blubber en bosjes hout. Alles liep, fietste, tramde en reed er vrolijk door elkaar heen zonder al te veel problemen. Totdat op een gegeven moment, op zijn plat Amsterdams gezegd een paar `bijgogemerds', bedachten dat er een metrolijn dwars onder de historische stad door geboord moest worden.

Niet eerst even `oefenen' richting Noord of IJburg, nee, rang, onder de historische stad door. Eeuwen later zorgde deze metrolijn voor een nieuw `Gebed zonder end'. Eén die de bevolking allang al niet meer zag zitten. Tweederde van de Amsterdammers die meedeed stemde namelijk in 1997 in een referendum al tegen de komst van de Noord/Zuidlijn.

Van meet af aan is het Rijk het project ingeloodst. Een regionaal nut werd verzonnen en het Rijk betaalde daarom in beginsel een goeie 800 miljoen voor het project mee, acht keer meer dan de gemeente Amsterdam zelf.

Het uiteindelijke derde tracé dwars door de Pijp heeft het project onuitvoerbaar gecompliceerd en onbetaalbaar gemaakt. (Ferdinand Bolstraat is te smal dus 40 meter diep onder twee zandlagen twee perrons boven elkaar.)

De commissie Limmen trok 40 snoeiharde conclusies: De rendabiliteit werd te rooskleurig voorgesteld. Een kosten-batenanalyse ontbrak. Het projectbureau beschikte over onvoldoende expertise. De uitkomst van de markttoets werd genegeerd. De risicoreserveringen waren ruim onvoldoende en tijdens de uitvoeringsfase was er sprake van beïnvloeding van de beeldvorming met medeweten van de portefeuillehouder.

En de commissie Limmen deed 22 aanbevelingen: Laat eerst een kosten-baten analyse maken door een onafhankelijke partij. Volkomen logisch! Maak eerst een doorlichting van de haalbaarheid. Volkomen logisch!

Maar wat niet volkomen logisch is, is de laatste aanbeveling. Natuurlijk moet er een debat komen over de risico's van het boren om incidenten te voorkomen maar dat moet vooral leiden tot: het afblazen van het gaan boren onder onze historische hoofdstad. Want hoewel het volkomen logisch - en ook volkomen wenselijk lijkt om het project af te maken, is dat niet het geval. De grootste ellende is namelijk nog te voorkomen. De megaboor die de tunnel moet gaan graven ligt nu klaar om zijn finale verwoestingen over een paar weken in maart te beginnen. We kunnen nog terug!

Daarom: Stop het project voordat langs het hele traject de huizen en historische panden als puddingen in elkaar zullen zakken. Ook die welke nieuw onderheid zullen worden, want dat gebeurde ook op de Vijzelgracht. Doe iets anders met die bouwschachten voor de stations die er al liggen. Maak er parkeergarages van of desnoods van eentje een museum ter herinnering aan het debacle van de Noord/Zuidlijn. Maar stop ermee. Nu kan het nog. Red onze hoofdstad!