Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rij gerust met de elektrische scooter

Utrecht, 21 december 2009
De Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) vraagt minister Cramer het lawaai in de stad een halt toe te roepen. Vooral de luidruchtige brommer ervaart de stadsbewoner als zeer hinderlijk. In navolging van het idee van de Bovag een slooppremie te geven aan de bezitters van een luidruchtige tweetaktbrommer voegt de NSG daar aan toe dat dan gekozen moet worden voor de elektrische scooter of fiets.

De NSG wijst de minister erop dat zij kan rekenen op de sympathie van veel bewoners, wandelaars en fietsers in de stad. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 1 op 5 stadsbewoners zich ergert aan het lawaai van brommers. De NSG krijgt daarover ook regelmatig vragen; men begrijpt niet dat luidruchtige brommers geen strobreed in de weg wordt gelegd. Vervangend gemotoriseerd vervoer door gebruik te maken van de elektrische scooter is een forse stap in de goede richting voor een gezonder milieu: lawaai, fijnstof en CO2 nemen plaatselijk af en bij gebruik van groene stroom voor het opladen van de accu vermindert het CO2-gehalte landelijk. Met zo'n slooppremie worden dus verschillende vliegen in één 'stille' klap geslagen. Veel jongeren kiezen nu nog voor de goedkopere bromscooter om naar school te gaan of 's morgens vroeg de krant te bezorgen. Juist deze groep maakt zich zorgen over het milieu. Met een elektro-scooter kunnen zij 'rustig' hun gang gaan, zijn ze een voorbeeld voor anderen en heeft het ook een uitwerking op hun gedrag en dat van hun vrienden als het om lawaai gaat. Om de elektrische auto breedschalig een echt alternatief te laten zijn voor de weggebruiker zijn nog heel veel zaken te regelen, maar de elektro-scooter biedt nu al voldoende mogelijkheden voor het vervoer over korte afstanden.

Tijdens een congres op 21 december in Utrecht met als thema 'Op weg naar een stiller stedelijk Nederland', presenteerde de NSG dit idee. De bestrijding van lawaai bij de bron is het meest doeltreffend. Naast de elektrische scooter kwamen aan de orde: de OV-fiets van de NS met het gebruik van de e-scooter, het bronbeleid in de EU en Nederland, stille banden, binnenstedelijk wegverkeer en te ontwikkelen innovaties. Door de klimaattop in Kopenhagen heeft de minister nog niet kunnen reageren op een brief waarin de NSG haar vraagt de slooppremie in te voeren.
---