TROS

Afdeling Communicatie
Hilversum, 18-12-2009

PRODUCT RADAR: 60.000 CONSUMENTEN BEOORDELEN
EEN DIENST OF PRODUCT

TROS Radar lanceert nieuwe toepassing user generated content

Het TROS-consumentenprogramma RADAR schakelt zijn Testpanel, dat meer dan 60.000 leden telt, in om collectief diensten en producten te beoordelen. Met specifieke product-enquêtes vraagt RADAR de leden van het panel naar hun ervaringen met producten of diensten, variërend van online fotoprintservices tot energieleveranciers.

De resultaten van deze enquêtes presenteert RADAR in een overzichtelijk schema, ondersteund door een uitgebreid rapport en duizenden reviews. Dit alles is te zien op de website van RADAR: www.trosradar.nl/productradar.

Huidige sites waar beoordelingen van producten of diensten worden gegeven, blijven steken op individueel niveau. Vaak zijn daar slechts enkele reviews te vinden. Door het inschakelen van het Testpanel kan RADAR de mening en ervaring van duizenden consumenten bundelen, waardoor de Product Radar komt tot een representatieve en meer betrouwbare einduitslag.

Duizenden mensen beoordelen online fotoprintservices De Product Radar toont per enquête hoeveel consumenten hun oordeel hebben gegeven. Ook het aantal beoordelingen per product of dienst is te zien. Bovendien is het makkelijk om producten met elkaar te vergelijken. De eerste enquête is gehouden over online fotoprintservices. De grote aanbieders krijgen een gemiddelde op basis van duizenden beoordelingen: Hema (met 4315 beoordelingen) scoort een 7,6
Kruidvat (3935 beoordelingen) scoort een 7,5
Albert Heijn (1022 beoordelingen) scoort een 7,7
Profotonet (104 beoordelingen) komt als beste uit de bus met gemiddeld een 8,7. Mediamarkt (127 beoordelingen) scoort het laagst: gemiddeld een 7,0.

De eindscore is het gemiddelde van gegeven cijfers voor onderdelen als de kwaliteit van het fotopapier, de scherpte en de kleur. De Product Radar maakt het mogelijk om ook op deze onderdelen de aanbieders te vergelijken. Verder kan men persoonlijke reviews geven of nalezen.

Uniek in de wereld
'Het is een fantastisch en uniek idee. Nergens ter wereld vind je een website die een tool als deze heeft. Omdat wij een trouw Testpanel hebben van 60.000 consumenten kunnen wij "the wisdom of the crowd" benutten en verwerken tot betrouwbare en behapbare informatie. We zijn van plan om in korte tijd veel Product Radars te initiëren en te plaatsen op onze website. Dit is het ultieme "door consumenten, voor consumenten" en past in die zin geheel binnen de taak van een publieke omroep', aldus TROS RADAR-presentatrice Antoinette Hertsenberg.

Meer informatie over De Product Radar: www.trosradar.nl/productradar/online-fotoprintservice




TROS