Universiteit van Tilburg

Persbericht 16 december 2009

Beleid personeelsontwikkeling van scholen moet professioneler

Oratie hoogleraar Rob Poell 18 december

Scholen voor het voortgezet onderwijs krijgen steeds meer ruimte om een eigen personeelsbeleid te voeren. Maar in veel onderwijsinstellingen staat het personeelsontwikkelingsbeleid (Human-Resource Development) nog in de kinderschoenen. Opleidingsscholen verzorgen in belangrijke mate de initiële opleiding van docenten, in samenwerking met lerarenopleidingen. Hoogleraar Rob Poell pleit ervoor de opleiding van docenten te combineren met andere scholingsvormen zoals docentenstages, praktijkgericht onderzoek enzovoorts.

Lerarenopleidingen werken samen met scholen om de opleiding van aankomend docenten vorm te geven. Maar beide partijen hebben verschillende achtergronden en doelen waarmee ze samen moeten werken in de opleidingsschool. Bij de scholen ligt de nadruk op leren in het werk van leraren, terwijl lerarenopleidingen vanuit een opleidingskundige logica proberen de praktijkervaringen van aankomend leraren te laten aansluiten bij de opleidingsdoelen. Hierdoor verloopt de samenwerking niet altijd goed.

In zijn oratie betoogt Poell dat inzichten uit het brede vakgebied van Human Resource Development kunnen helpen om docenten, scholen en lerarenopleidingen uit de impasse te halen. De opleiding meer in de werksituatie inbedden (zoals in de opleidingsschool gebeurt) kan een stap in de goede richting betekenen. Mentoring, coaching, docentenstages, kleinschalige onderwijsvernieuwing, praktijkgericht onderzoek en stimuleren van reflectie zijn andere mogelijkheden die scholen daarnaast kunnen inzetten.

Elke school zou een continue dialoog met docenten en opleidingsinstituten moeten voeren over bestaande en wenselijke mogelijkheden voor professionele ontwikkeling van docenten. Die voortdurende bemoeienis maakt van de schoolorganisatie een lerende organisatie met een passend HR-beleid.

Rob Poell (1968) is sinds 1 januari 2009 bijzonder hoogleraar Diversiteit in schoolgebonden opleiden van leraren aan de UvT, waaraan hij al verbonden was als hoogleraar Human Resource Development. De bijzondere leerstoel is gevestigd bij het departement Taal en Cultuurstudies van de Faculteit Geesteswetenschappen. De leerstoel is uniek omdat het de eerste is die gedurende vijf jaar gefinancierd wordt door Ons Middelbaar Onderwijs (OMO), het schoolbestuur van 45 scholen voor voortgezet onderwijs in Noord-Brabant.