Ingezonden persbericht


Persbericht

18 december 2009

Campagne 'Vier een Hollandse Kerst' gepromoot door Nederlandse boeren en tuinders

Nederlandse boeren centraal in kerstuitzending tv-programma

Geen 'Boer zoekt vrouw'-taferelen maar de nuchtere boodschap van boeren en tuinders aan het Nederlandse publiek om een Hollandse Kerst te vieren. Dat gebeurt via het populaire SBS 6 tv-programma De Tuinruimers dat op zaterdag 19 (17.00 uur) en zondag 20 december (10.00 uur) wordt uitgezonden. Herkomst Holland staat centraal in alle kook- en groen reportages van deze speciale kerstuitzending. Nederlandse boeren en tuinders doen de oproep: "Beperk uw food miles en vier een Hollandse Kerst." Hoe een '(h)eerlijke Hollandse Kerst' gevierd kan worden is eveneens te zien via www.nederlandbloeit.nl.

Beperk 'food miles' voor de kerstboodschappen
De omzetklappers in de Nederlandse supermarkten worden de komende dagen gemaakt. Voor de consument is bewust inkopen juist in deze dagen voor Kerst mogelijk. Nederland Bloeit, de campagne ter versterking van het imago van Nederlandse boeren en tuinders, geeft het Nederlandse publiek deze goede boodschap mee. Nederlandbloeit.nl laat zien dat producten van dichtbij lekker en haalbaar zijn. En dat daarmee de hoeveelheid 'food miles' die producten afleggen, beperkt kan blijven.

Multi-mediale ondersteuning voor 'Vier een Hollandse Kerst'

'Vier een Hollandse Kerst' wordt op verschillende manieren gepromoot. Het digitale platform www.nederlandbloeit.nl, inclusief verwijzingen vanuit diverse sites is het belangrijkst. Om de site-bezoeker optimaal van dienst te zijn, is een speciaal Hollands Kerstmenu samengesteld op www.nederlandbloeit.nl waarvan de ingrediënten direct besteld kunnen worden via Bestelvers.nl. In het tv-programma De Tuinruimers komen diverse agrarische ondernemers aan het woord: een aardappelteler, een fruitteler, een varkenshouder en een melkveehoudster. Tv kok Jeremy Vermolen kookt met hun producten voor het kerstdiner en 'tuinruimer' Rob Verlinden bezoekt de boeren met een groendecoratie en interviewt hen. In vrijwel alle regionale dagbladen verschijnen vandaag (18 december) en aanstaande maandag (22 december) oproepen rond 'Vier een Hollandse Kerst'.

Nederland Bloeit is het gemeenschappelijke initiatief van de agrarische sector om het belang en de maatschappelijke betrokkenheid van hun sector onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Met een publiekscampagne wordt het imago van de agrarische sector verder versterkt.

Met medewerking van: Groenten Fruit Bureau, Bestelvers.nl, Kookse.tv, Introdans, Teleac. Informatie site afkomstig van onder meer CBS, LEI, Productschap Tuinbouw, Productschap Vee, Vlees en Eieren, Productschap Akkerbouw, Voorlichtingsbureau Brood, Zuivelonline, Wijnbouwcentrum, Bloemenbureau Holland.

----------
(

Ingezonden persbericht