1 op 5 geeft tweedehands kerstcadeau

20/12/2009 16:28

OP DE BEECK & PARTNERS

In opdracht van Kapaza! lanceerde onderzoeksbureau Ivox voor de tweede maal de consumentenbarometer. Hierin wordt onderzocht hoe de Belgen die internet gebruiken, staan tegenover het kopen en verkopen van nieuwe en tweedehandsspullen via zoekertjes- en veilingsites.

Aan de vooravond van Kerst werden deelnemers ook gevraagd naar hun gewoontes omtrent het kopen van cadeaus. Dit onderzoek werd in november 2009 online uitgevoerd bij 1000 Belgen. Hieronder treft u de belangrijkste vaststellingen.

Koopt en verkoopt de surfende Belg on line kerstcadeaus ? 20% van de Belgische internetgebruikers heeft al minstens 1 keer een tweedehands geschenk aan iemand gegeven dat hij op een zoekertjes- of veilingsite gekocht heeft. 4 op de 10 personen heeft er ook geen probleem mee om tweedehands geschenken te ontvangen.

"Uit de resultaten van de barometer blijkt dat 40% van de ondervraagde Belgen er geen probleem mee heeft om gekregen cadeaus via zoekertjes- of veilingsites te verkopen." zegt Perry Koorevaar, Algemeen Directeur Kapaza! België. "De meerderheid van de schenkers vindt wel dat je een gegronde reden moet hebben om dit te doen. Ze zouden het vervelend vinden om hun cadeaus terug te vinden op één of ander site."

34% geeft aan een cadeau te kopen voor 1 persoon; 13% daarvan geeft wel nog een extraatje aan zijn partner. 28% van de surfende Belgen koopt voor iedere persoon een cadeau. (algemeen; heeft niet enkel betrekking op online aankopen.)

Iets meer dan de helft (53%) spreekt af wat er wordt uitgegeven aan cadeaus. Twee derde zal meer dan 100¤ besteden aan geschenken; twee vijfde geeft zelfs meer dan 300¤ uit aan geschenken. 27% vindt dat er door het kopen van tweedehands cadeaus er grotere cadeaus kunnen gegeven worden.

Online kopen stijgt vijf procent op half jaar tijd

65% van de Belgische internetpopulatie geeft aan dat ze al eens online kopen. "Dit is een stijging van 5% ten opzichte van de resultaten van juni." verklaart Perry Koorevaar "Zoekertjes- en veilingsites blijven dus heel populair om iets te kopen. Bij de Waalse internetgebruikers nog meer dan bij de Vlaamse, want daar koopt 71% online ten opzichte van 61% bij de Vlamingen."

Er wordt nog steeds meer gezocht dan gekocht op zoekertjes- en veilingsites. 71% van de ondervraagden heeft er al eens gezocht en iets meer dan de helft heeft ook al effectief zelf iets verkocht via zoekertjes- of veilingsites.

De gemiddelde Belg koopt 10 keer per jaar een tweedehands product online, 4 keer per jaar verkoopt hij iets en 17 keer per jaar zoekt hij op zoekertjes- of veilingsites.

Kapaza voor E bay

Kapaza werd onlangs niet alleen als de beste site uitgeroepen ( -) maar Ook in de tweede uitgave van de consumentenbarometer blijft Kapaza! de grootste zoekertjessite van België en e-Bay de grootste veilingsite. In Vlaanderen geldt dezelfde verdeling, in Wallonië is Vlan de grootste zoekertjessite en e-Bay de grootste veilingsite.

Verschillende sites zijn populair voor verschillende doelen en bij verschillende groepen:

o Vlamingen zoeken vooral op Kapaza en e-Bay (40%), bij de bevraagde Walen is e-Bay

met 48% veruit de populairste.

o Vlamingen (33%) en Walen (62%) kopen het meeste op e-Bay.

o Zelf spullen te koop zetten, doet de Vlaming vooral op Kapaza (35%) terwijl de Waal met 44% dit op e-Bay doet.

Uit de bevraging blijkt dat 51% van de internetgebruikers kopen via zoekertjes- of veilingsites een goede manier vindt om geld te besparen. 40% vindt het eenvoudig om te doen en 37% valt vooral voor het bredere aanbod. Voor 31% van de bevraagden is online kopen en verkopen "fun".

"Op basis van de resultaten willen we online verkopers ook een tip meegeven : maak een goede omschrijving van het goed dat je wenst te verkopen en voeg duidelijke foto's toe." zegt Perry Koorevaar."Meer dan één vierde van de deelnemers geeft immers aan dat aanbieders hun product niet goed categoriseren of omschrijven."

Koopt en verkoopt de surfende Belg tweedehands spullen?

Tweedehands spullen blijven in, zowel bij jong als oud. De resultaten liggen op hetzelfde niveau als in juni: 71% koopt tweedehands spullen (76% in juni).

De top 3 van meest gekochte tweedehands zaken : boeken en strips 74%, auto's en motoren 60% en TV, audio, video en games 51,3%.

"Mensen die tweedehands spullen kopen doen dit via diverse kanalen. Online is voor bepaalde categorieën een zeer belangrijk verkoopskanaal. De resultaten van de consumentenbarometer worden op dit vlak trouwens bevestigd door de cijfers van het aantal zoekertjes. Zo blijkt dat 36% van de ondervraagden auto's en motoren online koopt, 55% van alle tweedehands TV, audio en games aankopen gebeuren online en 41% van alle huis- & tuinbenodigdheden wordt tweedehands online gekocht. Het aantal zoekertjes binnen deze categorieën is op Kapaza! ook het grootst."vertelt Perry Koorevaar.

78% van de online kopers bevestigt dat hij tweedehands zaken koopt omdat het goedkoper is. 33% geeft aan dat de kwaliteit van tweedehands meestal even goed is.

Uit de resultaten blijkt ook dat 57% van de bevraagden in de toekomst meer mode en kleding tweedehands gaat aanschaffen; 51% gaat dan weer meer boeken en strips tweedehands kopen en 44% meer huis- en tuinbenodigdheden. "Dit stemt ook overeen met de algemene trend waarbij het maatschappelijk steeds meer aanvaard wordt dat je tweedehands dingen koopt." verklaart Perry Koorevaar. "70% van de bevraagden bevestigt dat het kopen en gebruiken van tweedehands spullen nu meer geaccepteerd wordt dan vroeger."

Over Kapaza!

Kapaza!, opgericht in 2003, is één van de grootste gratis online-handelsplaatsen in België. Dagelijks worden vele tienduizenden nieuwe advertenties geplaatst en momenteel staan er meer dan 1,5 miljoen advertenties live op de site. De totale waarde van de aangeboden artikelen bedraagt ruim 4 miljard euro. In 2008 nam het Noorse mediaconcern Schibsted Kapaza! over.

In december 2009 werd Kapaza! door de lezers van Clickx Magazine uitgeroepen tot Site van het Jaar binnen de categorie Kopen & Verkopen.

PERSCONTACT

Op de Beeck & Partners, Thérèse van Bellinghen

0475/47.82.33 - therese@opdebeeck-partners.be

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel