Gemeente Lopik

Beleid aanpak permanente bewoning recreatieverblijven vastgesteld

De gemeenteraad heeft ingestemd met het beleid om permanente bewoning van recreatieverblijven aan te pakken. De peildatum 30 november 2009 is het omslagmoment van `passief gedogen' naar `actief handhaven'. Voor huidige bewoners komt een overgangsregeling.

Zij zullen allemaal individueel worden benaderd in het eerste kwartaal van 2010 om hen te informeren over het nieuwe beleid en de persoonlijke consequenties. De raad heeft EUR 38.888,- beschikbaar gesteld voor het afhandelen van aanvragen om ontheffingen en persoonsgebonden gedoogbeschikkingen.

In de gemeente Lopik staan op verschillende plaatsen recreatieverblijven. Met recreatieverblijf wordt bedoeld: een verblijf op een perceel dat een recreatieve bestemming heeft in het bestemmingsplan. Dit kan zowel een recreatiewoning, stacaravan als een andersoortig verblijf zijn. Op 23 september 2008 heeft de gemeenteraad geld beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van een inventarisatie op recreatieterreinen Klein Scheveningen, De Loef en De Boeg. Hieruit is gebleken dat er op De Loef en De Boeg op vrij grote schaal sprake is van permanente bewoning van recreatieverblijven. Ook is op grote schaal sprake van overtredingen van de bouwregelgeving. Uit globale inventarisaties van overige recreatieterreinen in de gemeente Lopik is gebleken dat daar in wisselende mate sprake is van permanente bewoning en andere overtredingen. Dit is op grond van het bestemmingsplan niet toegestaan en dus onrechtmatig.

Wat is permanente bewoning

Er is sprake van permanente, en dus onrechtmatige bewoning als het woon-gebruik in strijd is met de voorschriften van de recreatieve bestemming. Hierbij gaat het niet om de duur van het strijdig gebruik, maar om de strijdigheid van de activiteit met de geldende planvoorschriften: het hebben van het feitelijk hoofdverblijf in het recreatieverblijf. Om te voldoen aan de bestemmingsplanvoor-schriften moet de gebruiker van het recreatieverblijf in ieder geval elders een hoofd(woon)verblijf hebben. Daarnaast moet dat hoofd(woon)verblijf ook daad-werkelijk geschikt zijn voor permanente bewoning en tenminste bestaan uit een keuken, woon-, was- en slaapgelegenheid. Daarbij mag het niet gaan om een zogenaamd postadres dan wel een papieren adres. Het hoofd(woon)-verblijf is een feitelijke thuishaven, dat fungeert als het centrum van zijn of haar sociale en maatschappelijke activiteiten.

Uit contacten met bewoners blijkt dat men veelal denkt dat een afwezigheid van twee aaneengesloten weken per jaar betekent dat er geen sprake is van permanente bewoning van een recreatieverblijf. Dit klopt niet. Het feit dat bewoners twee aaneengesloten weken niet op het recreatiepark verblijven, sluit namelijk niet uit dat er sprake is van permanente bewoning.

De minister van VROM heeft de gemeenten opgeroepen handhavend op te treden. Daarnaast moeten gemeenten voor 1 januari 2010 duidelijkheid verschaffen aan bewoners die al vóór 31 oktober 2003 permanent in een recreatieverblijf wonen.

Vastgesteld beleid

In de nota `Beleid permanente bewoning recreatieverblijven' is de aanpak van zowel bestaande als toekomstige gevallen van onrechtmatige bewoning van recreatieverblijven vastgelegd. In het beleid is weergegeven hoe in de gemeente Lopik wordt omgegaan met gevallen van permanente bewoning van recreatie-verblijven. Er wordt voor alle recreatieverblijven op campings en recreatieparken in de gemeente hetzelfde beleid gevoerd voor de aanpak van permanente bewoning. Naast de recreatieverblijven op de verschillende recreatieterreinen kent de gemeente een aantal op zichzelf staande recreatiewoningen in het buitengebied. Ook op deze recreatiewoningen, die in het bestemmingsplan als zodanig zijn bestemd, is het beleid van toepassing. Indien in de toekomst een nieuw recreatieterrein wordt gerealiseerd, is het beleid ook hierop van toepassing.

De raad heeft op 14 december 2004 besloten dat er geen sprake zal zijn van legalisatie van permanente bewoning door middel van het wijzigen van het bestemmingsplan. Omdat permanente bewoning niet is toegestaan, dient in beginsel handhavend te worden opgetreden. Er zijn drie mogelijkheden om de overtreding (op termijn) te laten beëindigen:


1. het verlenen van een persoonsgebonden ontheffing;


2. het verlenen van een persoonsgebonden gedoogbeschikking;


3. direct handhavend optreden.

De mogelijkheid tot het verlenen van een persoonsgebonden ontheffing is wettelijk vastgelegd. Als de aanvrager aan alle voorwaarden voor de verstrekking van een persoonsgebonden ontheffing voldoet, zal deze worden verleend.

Overgangsregeling huidige bewoners

Er wordt ten aanzien van de overige bestaande gevallen van permanente bewo-ning in de gemeente Lopik zoveel mogelijk een oplossing gezocht in de vorm van een overgangsregeling door het verstrekken van persoonsgebonden gedoog-beschikkingen onder voorwaarden. Dit kan worden beschouwd als een vorm van uitgestelde handhaving. Er zal, gezien het persoonsgebonden karakter van de overgangsregeling, op termijn een einde komen aan de bestaande gevallen van permanente bewoning die voor de regeling in aanmerking komen. Tegen nieuwe gevallen die na de peildatum voor persoonsgebonden gedoogbeschikkingen ontstaan en tegen gevallen die niet onder de overgangsregeling (kunnen) vallen, zal handhavend worden opgetreden. Verwacht wordt dat in de meeste gevallen een beroep wordt gedaan op de regeling voor de persoonsgebonden gedoog-beschikking. Als de aanvraag om een persoonsgebonden ontheffing niet kan worden verleend, omdat niet aan de eisen wordt voldaan, dan wordt de aanvraag beschouwd als een aanvraag voor een persoonsgebonden gedoogbeschikking. De aanvraag wordt vervolgens getoetst aan de voorwaarden die voor het afgeven van een persoonsgebonden gedoogbeschikking gelden.

De peildatum is het omslagmoment van `passief gedogen' naar `actief handhaven'. Er is in de gemeente Lopik nog niet op de daarvoor aangewezen manier aan de bewoners kenbaar gemaakt dat er handhavend wordt opgetreden tegen de onrechtmatige bewoning van recreatieverblijven. De datum 31 oktober 2003 zou gezien de landelijke bekendheid en het beleid van de minister een goed te verdedigen peildatum zijn. Hier wordt echter niet voor gekozen. Inmiddels zijn er jaren verstreken, waarin nieuwe gevallen van permanente bewoning zijn ontstaan. Tot op heden heeft de gemeente Lopik geen beleid geformuleerd hoe met de permanente bewoning wordt omgegaan. Met het vaststellen van dit beleid door het college op 17 november 2009 is dit wel het geval. Als peildatum wordt voor 30 november 2009 gekozen.

De gemeenteraad heeft op 15 december 2009 ingestemd met het beleid en een krediet van EUR 38.888,- beschikbaar gesteld voor de uitvoering van aanvragen om ontheffingen en persoonsgebonden gedoogbeschikkingen. De bewoners van recreatieverblijven zullen allemaal individueel worden benaderd in het eerste kwartaal van 2010 om hen te informeren over het nieuwe beleid en de persoonlijke consequenties.

Naast het verstrekken van persoonsgebonden ontheffingen en gedoog-beschikkingen zullen er gevallen zijn waarbij handhavend moet worden opgetreden. Er zal jarenlang consequent moeten worden gecontroleerd op de recreatieterreinen. Dit wordt opgenomen in het handhavingsbeleid voor de komende jaren.