Ministerie van Verkeer en Waterstaat

De perspresentatie van het nieuwe weeralarm

Toespraak | 21-12-2009 | KNMI, De Bilt | Staatssecretaris Tineke Huizinga

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Ik ben vanochtend naar het KNMI gereden door een prachtig sneeuwlandschap. We genieten allemaal van de witte wereld van dit moment. Maar dit soort weer heeft ook een andere kant. En daar moeten we ons goed tegen kunnen beschermen.
Daarom heb ik afgelopen voorjaar gezegd dat ik het proces rondom het weeralarm kritisch tegen het licht wilde houden. Ik heb daar de meteorologische experts en de stakeholders bij betrokken. Dat heeft geleid tot een bijstelling van de criteria en een aantal verbeteringen voor het weeralarm.

Het doel: de samenleving te informeren en voor te bereiden op extreme weeromstandigheden die het dagelijks leven kunnen ontwrichten en tegelijkertijd de kans op `vals alarm' zo klein mogelijk te maken.

De afgelopen tien jaar overziend zijn de betrokken deskundigen het erover eens dat de geldende criteria bijstelling behoeven, om het draagvlak te behouden voor het weeralarm. Het alarm dat cruciaal is bij extreme weersomstandigheden. Daarom gaat het KNMI in het vervolg op een aantal punten anders te werk.
Het gaat in hoofdlijnen om vier grote veranderingen: regionalisering, verkleining kans op `vals alarm', een analyse van de impact door een weeralarmteam en consultatie. Naar boven

Ik licht deze veranderingen één voor één kort toe:
· Regionalisering. De afgelopen jaren werd het weeralarm voor het hele land afgegeven. Maar noodweer geldt niet altijd voor het hele land. Slecht weer kan immers plaatselijk zijn. Sneeuw, ijzel, hagel, onweer of storm kunnen enorm krachtig zijn in de ene regio, terwijl het in een andere eigenlijk heel erg meevalt. Dat kan onbegrip veroorzaken. Daarom zal het weeralarm in het vervolg als het nodig is per regio worden afgegeven, anders landelijk.

· Minder kans op `vals alarm'. Tot nu toe was het uitgangspunt dat het weeralarm zo vroeg mogelijk werd gegeven, zodat er nog ruim de tijd was om voorzorgsmaatregelen te treffen. Maar, bijvoorbeeld als het gaat om onweer, is het lastig om ruim van tevoren tijd en plaats exact te bepalen. Dat kan leiden tot `vals alarm'. Daarom geeft het KNMI eerst een waarschuwing voor extreem weer. Pas als het voor 90 procent zeker is dat het noodweer zich voordoet, kan het weeralarm gericht worden afgegeven.

· Weeralarmteam. Als de kans op extreem weer 90 procent is, wordt er een impactanalyse gemaakt door een weeralarmteam. Daarin zitten deskundigen van overheidsorganisaties, zoals Rijkswaterstaat, de Luchtverkeersleiding Nederland, de KLPD en het Nationaal Crisiscentrum. De ANWB heeft een adviserende rol. Deze analyse is bedoeld om met elkaar de gevolgen van extreem weer zo scherp mogelijk in te schatten. Ernstige gladheid in de spits op een werkdag heeft nou eenmaal een andere impact dan sneeuw op kerstochtend. Het KNMI besluit na de impactanalyse of het weeralarm wel of niet wordt afgegeven.


· Consultatie. Het KNMI maakt met de commerciële meteorologische bedrijven (zoals MeteoVista, PP Meteoservice en MeteoConsult) afspraken over een consultatieronde, nog vóór het weeralarm wordt afgekondigd. De informatie over extreem weer wint aan kracht als alle meteorologische partijen de beschikbare kennis bundelen.

Dames en heren, er is hard gewerkt aan deze verbeteringen, die zijn gericht op draagvlak voor het weeralarm.
Een weeralarm dat niet te vroeg en niet te laat komt. Een weeralarm dat de samenleving helpt zich te beschermen tegen extreem weer.
Een weeralarm dat Nederland veiliger maakt, zonder onnodige onrust te veroorzaken.