Ingezonden persbericht


Amsterdam, 10 december 2009

Geachte persrelatie,

Hierbij nodigen wij u van harte uit voor de persvoorstelling van de klassieker The Barefoot Contessa en S.O.B. (in het kader van het programma Film over film)

De persvoorstelling vindt plaats op maandag 21 december in het Filmmuseum.

PERSBERICHT

The Barefoot Contessa
Filmmuseum brengt nieuwe restauratie van Hollywood-klassieker uit

The Barefoot Contessa

Vanaf 14 januari brengt het Filmmuseum een nieuwe restauratie van The Barefoot Contessa (1954) uit in Nederland. In deze Hollywood-klassieker van viervoudig Oscarwinnaar Joseph L. Mankiewicz schittert Ava Gardner als danseres die in een Madrileense nachtclub ontdekt wordt door een Amerikaanse filmregisseur (Humphrey Bogart). Het Technicolor-camerawerk werd verzorgd door de dit jaar overleden Brit Jack Cardiff, tevens cameraman van Powell & Pressburgers Black Narcissus en The Red Shoes. The Barefoot Contessa, vanaf 14 januari in het Filmmuseum (Amsterdam) en Filmhuis Den Haag

In de jaren vijftig werden veel 'Hollywood-films over Hollywood' gemaakt, waaronder klassiekers als Sunset Boulevard (1950, Billy Wilder) en The Bad and the Beautiful (1952, Vincente Minnelli). Ook The Barefoot Contessa behoort tot dit rijtje. In dit bittere sprookje over de opkomst en ondergang van Hollywood-ster Maria Vargas (Ava Gardner) schetst regisseur en scenarioschrijver Joseph L. Mankiewicz een onthutsend portret van Hollywoods droomfabriek. Maria Vargas, naar verluidt gemodelleerd naar Hollywood-ster Rita Hayworth, maakt in The Barefoot Contessa een komeetachtige ontwikkeling door van nachtclubdanseres tot wereldster. De ongekende roem, haar relaties met machtige mannen en haar weigering om haar ziel te compromitteren eisen uiteindelijk hun tol.

Joseph L. Mankiewicz (All about Eve, People Will Talk, The Philadelphia Story) genoot een reputatie als acteursregisseur die in staat was onvermoede kanten van zijn acteurs te openbaren. Hij combineerde zijn verfijnde ironische scenario's - vaak geschreven vanuit verschillende gezichtspunten, met veel gebruik van flashbacks - met een nauwkeurige, soms gestileerde mise-en-scène. In The Barefoot Contessa trakteert Mankiewicz zijn publiek onder meer op pittige dialogen en sterke acteerprestaties - vooral van Ava Gardner, die op de posters en in de trailer van de film werd aangekondigd als 'The world's most beautiful animal'. Edmond O'Brien won voor zijn bijrol een Oscar en Golden Globe. Humphrey Bogart, te zien als filmregisseur Harry Dawes, vertolkte in The Barefoot Contessa een van zijn laatste rollen.

The Barefoot Contessa werd in 2002 geheel gerestaureerd en in Technicolor-luister hersteld door het UCLA Film & Television Archive in Los Angeles.

Over de regisseur
Scenarioschrijver, filmregisseur en filmproducent Joseph Leo Mankiewicz (1909-1993) was de zoon van Joods-Duitse immigranten. Hij was een jongere broer van regisseur en scenarioschrijver Herman J. Mankiewicz en de vader van Tom Mankiewicz, scenarist van onder meer de James Bond-films Diamonds are Forever en The Man with the Golden Gun. Als een van de eerste - en belangrijkste - scenaristen voor de geluidsfilm begon Joseph L. Mankiewicz in 1929 met het schrijven van scripts voor de Paramount Studio's. In totaal schreef hij 48 Hollywood-scenario's. Na jaren als scenarist en producent te hebben gewerkt debuteerde hij in 1946 als regisseur bij Twentieth Century Fox met de actiefilm Backfire. In zes jaar tijd maakte hij elf films voor Fox, waarvoor hij ook zelf het scenario schreef. All about Eve (1950), zijn bekendste film, leverde hem twee Oscars op (regie en scenario). Het jaar daarvoor sleepte hij dezelfde twee Oscars in de wacht voor zijn film A Letter to Three Wives (1949). Mankiewicz won in totaal vier Oscars, kreeg tien Oscarnominaties en won daarnaast talloze internationale (oeuvre)prijzen.

Klassiekerlezing
Op 12 januari vertoont het Filmmuseum The Barefoot Contessa in de Filmmuseum-serie Klassiekerlezingen, met een inleiding door filmjournalist André Waardenburg.

Films over film
Naar aanleiding van de uitbreng van The Barefoot Contessa presenteert het Filmmuseum in januari een uitgebreid programma met andere films waarin de filmwereld een hoofdrol speelt. De titels in dit programma worden nog bekend gemaakt.

The Barefoot Contessa (VS 1954)
Engels, Spaans en Italiaans gesproken, Nederlands ondertiteld 128' kleur

Regie, scenario en productie Joseph L. Mankiewicz Camera Jack Cardiff Montage William Hornbeck Muziek Mario Nascimbene Art-direction Arrigo Equini Geluid Charles Knott Met Humphrey Bogart, Ava Gardner, Edmond O'Brien, Marius Goring, Rossano Brazzi, Warren Stevens

PERSBERICHT

Film over film
Portretten van Hollywoods droomfabriek

Sunset Boulevard
Ter gelegenheid van de uitbreng van de klassieker The Barefoot Contessa (1954), presenteert het Filmmuseum van 1 januari tot en met 3 februari het programma 'Film over film'. The Barefoot Contessa, een bitter sprookje over de opkomst en ondergang van een Hollywood-ster, is een van de spraakmakendste 'Hollywoodfilms over Hollywood'. Ook Sunset Boulevard (1950, Billy Wilder) en The Bad and the Beautiful (1952, Vincente Minnelli) zijn bekende titels uit dit genre, dat in de jaren veertig en vijftig een bloeiperiode doormaakte. Het programma 'Film over film' legt de nadruk op deze klassiekers, maar bevat ook recente producties en Europese films van onder meer François Truffaut en Luchino Visconti. Film over film, van 1 januari t/m 3 februari in het Filmmuseum (Amsterdam); The Barefoot Contessa, vanaf 14 januari in het Filmmuseum en Filmhuis Den Haag

De jaren veertig en vijftig waren gloriejaren van de 'Hollywoodfilms over Hollywood'. In allerlei genres - van drama tot musical, van comedy tot melodrama - werden films gemaakt die het filmmaken en de filmwereld tot onderwerp hadden. Een van de spraakmakendste titels uit deze periode is The Barefoot Contessa, een onthutsend portret van Hollywoods droomfabriek door viervoudig Oscarwinnaar Joseph L. Mankiewicz. In The Barefoot Contessa schittert Ava Gardner als nachtclubdanseres die door een Amerikaanse filmregisseur (Humphrey Bogart) wordt ontdekt en al snel de schaduwzijde van de roem leert kennen. Naar aanleiding van de uitbreng van deze gerestaureerde en in Technicolor-luister herstelde klassieker presenteert het Filmmuseum het programma 'Film over film', dat niet alleen Hollywoodklassiekers bevat, maar ook recente films, van onder meer Woody Allen en Ben Stiller, en Europese titels van François Truffaut, Jean-Luc Godard en Luchino Visconti.

Themaweken
'Film over film' omvat vijf weken, elk met een ander thema. Zo zijn de eerste drie weken gewijd aan drie belangrijke regisseurs met meerdere 'films over film' op hun naam. Het programma opent met Billy Wilders Sunset Boulevard (1950), het cynisch-aangrijpende portret van de uitgerangeerde filmster Norma Desmond (Gloria Swanson) dat goed was voor drie Oscars. Ook Wilders laatste film Fedora (1978) gaat over een ouder wordende ster uit de vroege film die zich niet neer kan leggen bij het verval der jaren. De eerste week bevat tevens vertoningen van Blake Edwards' zwarte komedie S.O.B. (1981, met Julie Andrews en William Holden, die ook in beide Wilder-films de mannelijke hoofdrol vertolkt) en Luchino Visconti's Bellissima (1951), met Anna Magnani als een door ambitie verblinde moeder die haar dochter in Cinecittà aan een filmrol wil helpen.

De tweede week staat in het teken van Vincente Minnelli. Zijn films The Bad and the Beautiful (1952) en Two Weeks in Another Town (1962), beide met Kirk Douglas in de hoofdrol, schetsen de minder frisse facetten van de Amerikaanse en Italiaanse filmwereld. Ook Minnelli's musical The Band Wagon (1953, met Fred Astaire en Cyd Charisse) is te zien, naast een film uit hetzelfde genre: Stanley Donens musical Singin' in the Rain (1952). Een recenter titel in het programma is Robert Altmans succesvolle comebackfilm The Player (1992, met Tim Robbins als duivelse producer), waarin Hollywood genadeloos op de hak wordt genomen.

De week erna vertoont het Filmmuseum drie films van Robert Aldrich: The Big Knife (1955), What Ever Happened to Baby Jane (1962) en The Legend of Lylah Clare (1968) rekenen alledrie op wrede wijze af met de mythe van Hollywood. Acteur Jack Palance, in The Big Knife te zien als populaire filmster die zijn ziel aan de studio heeft verkocht, speelt ook een hoofdrol in Jean-Luc Godards tragedie Le mépris (1963), die dezelfde week wordt vertoond. In Le mépris is Palance een tirannieke studiomagnaat die Michel Piccoli en Brigitte Bardot het leven zuur maakt.

In de vierde week staan klassieke en recente komedies op het programma. Te zien zijn Preston Sturges' satire Sullivan's Travels (1941), de cultfilm Living in Oblivion (Tom DiCillo, 1995), Woody Allens klucht Hollywood Ending (2002) en Tropic Thunder (2008), Ben Stillers parodie op pompeuze oorlogsfilms met hoofdrollen voor Jack Black en Robert Downey Jr.

Het programma wordt afgesloten met twee klassiekers: het met een Oscar bekroonde La nuit Américaine (1973) van François Truffaut en George Cukors A Star is Born (1954) met Judy Garland en James Mason.

Voorfilms
Een groot aantal films in het programma wordt voorafgegaan door een korte film uit de collectie van het Filmmuseum. Ook deze korte - gerestaureerde - films hebben de filmwereld tot onderwerp (zie titellijst).

Bijlage: titellijst (filmbeschrijvingen zijn op aanvraag beschikbaar)

Titellijst

Sunset Boulevard - Billy Wilder (VS 1950) - 1 + 4 jan 19.15 Voorfilm: The Picture Company (1910)

Fedora - Billy Wilder (DU//FR 1978) - 3 jan 19.15; 4 jan 21.45 Voorfilm: Ein Neuer Apparat zur Verhütung von Kinobränden (1912)

Bellissima - Luchino Visconti (IT 1951) - 5 + 6 jan 19.15

S.O.B. - Blake Edwards (VS 1981) - 2 jan 19.15; 5 + 6 jan 21.45 Voorfilm: Movie Mad (1931)

The Bad and the Beautiful - Vincente Minnelli (VS 1952) - 7 + 9 + 10 jan 19.15 Voorfilm: Huwelijksreis van Amerikaansche filmsterren Mary Pickford en Douglas Fairbanks (1920)

The Band Wagon - Vincente Minnelli (VS 1953) - 7 jan 21.45; 11 jan 19.15; 13 jan 17.00 Voorfilm: Hollywood Extra Girl (1935)

Two Weeks in Another Town - Vincente Minnelli (VS 1962) - 8 jan 19.15; 9 + 11 jan 21.45 Voorfilm: Meet the Stars. vol. 6, Stars at Play (1941)

Singin' in the Rain - Stanley Donen & Gene Kelly (VS 1952) - 8 + 10 + 13 jan 21.45 Voorfilm: Meet the Stars. vol. 8, Stars Past and Present (1941)

The Player - Robert Altman (VS 1991) - 9 jan 17.00; 13 jan 19.15

The Big Knife - Robert Aldrich (VS 1955) - 15 jan 21.30; 18 jan 18.00 Voorfilm: Meet the Stars. vol. 3, Variety Reel (1941)

What Ever Happened to Baby Jane? - Robert Aldrich (VS 1962) - 16 + 19 jan 21.30

The Legend of Lylah Clare - Robert Aldrich (VS 1968) - 17 + 20 jan 21.30

Le mépris - Jean-Luc Godard (FR/IT 1963) - 14 + 29 jan 21.30

Sullivan's Travels - Preston Sturges (VS 1941) - 21 + 25 + 27 jan 19.00

Hollywood Ending - Woody Allen (VS 2002) - 22 jan 19.00; 23 jan 17.00

Living in Oblivion - Tom Dicillo (VS 1995) - 23 + 26 jan 19.00 Voorfilm: The Picture Idol (1912)

Tropic Thunder - Ben Stiller (VS 2008) - 24 jan 19.00; 27 jan 17.00 Voorfilm: Mutt and Jeff in the Movies (1920)

La nuit Américaine - François Truffaut (FR/IT 1973) - 28 + 31 jan Voorfilm: Professor Pienter (1935)

A Star is Born - George Cukor (VS 1954) - 30 jan 21.30