Gemeente Oldebroek


Besluiten & Plannen uit het gemeentenieuws van dinsdag 22 december 2009

TIJDELIJKE VERKEERSMAATREGELEN

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten in verband met de voetbalwedstrijd WHC - Ajax 2007 op woensdag 23 december 2009:
- de Verlengde Kerkweg, tussen de Hoeloosweg en de Voskuilersteeg af te sluiten voor alle verkeer in verband met het opstellen van de pendelbussen. Deze afsluiting vindt plaats voor de wedstrijd;
- de Zuiderzeestraatweg, tussen de Veluwelaan en rontonde Willem de Zwijger af te sluiten voor alle verkeer, met dien verstande dat de lijnbus lijn 100 en de hulpdiensten wel van dit weggedeelte gebruik mogen maken. Deze afsluiting vindt plaats na afloop van de wedstrijd;
- de Hoeloosweg af te sluiten voor alle verkeer, wanneer de pendelbussen na de wedstrijd terugkomen en de passagiers uit laten stappen op de Zuiderzeestraatweg. Ook deze afsluiting vindt plaats na de wedstrijd;
- de aansluiting van de Verlengde Kerkweg op de Hoeloosweg (westzijde) af te sluiten voor doorgaand verkeer evenals en de aanlsuiting van de Achterkamp op de Hoeloosweg af te sluiten voor doorgaand verkeer;
- een verplichte rijrichting voor autoverkeer vast te stellen dat na de wedstrijd de parkeerplaats van het WHC-terrein verlaat. Zij moeten rijden via de route Verlengde Kerkweg-Voskuilersteeg.

INGEKOMEN BOUW- EN SLOOPPLANNEN

BOUWAANVRAAG
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een aanvraag om bouwvergunning is ingediend voor het:
-geheel oprichten van een carport, Tulpstraat 22 te Oldebroek (20090343/RO - 11 december 2009);
- gedeeltelijk veranderen van een garage in een slaapkamer, Zuiderzeestraatweg 399 te Oldebroek (20090347/RO - 16 december 2009).

SLOOPMELDING
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een sloopmelding is ingediend voor het:
-verwijderen van asbesthoudende materialen, Verlengde Kerkweg 55 te Wezep (20090344/RO - 11 december 2009).

Het dossiernummer en de datum van binnenkomst staan tussen haakjes achter de aanvraag/melding vermeld. Deze bekendmaking is bedoeld als informatie over de nog te behandelen aanvragen. Be­langhebbenden worden hiermee in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van de inhoud van de aanvragen. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen tijdens openingsuren, contact opnemen met de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.

AANVRAAG KAPVERGUNNING
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een aanvraag om een kapvergunning is ingediend voor het:
-kappen van één eik, drie fijnsparren en zeven grove dennen, Prinses Margrietlaan 19 te Wezep (54194);
-kappen van vier coniferen en twintig fijnsparren, Prinses Irenelaan 7 te Wezep (53776);
-kappen van diverse bomen, Zomerdijk 1 te Oosterwolde (54720).

Voor deze kapaanvraag is nog geen vergunning verleend. De aanvraag ligt ter inzage, tijdens openingsuren, bij de informatiebalie, gevestigd aan het Raadhuisplein 1 te Oldebroek. Binnen twee weken na deze publicatie kan iedere belanghebbende schriftelijk of mondeling een zienswijze op de kapaanvraag indienen bij burgemeester en wethouders van Oldebroek, Postbus 2, 8096 ZG Oldebroek. Voor het indienen van een mondelinge zienswijze moet binnen de genoemde termijn van twee weken telefonisch een afspraak worden gemaakt via (0525) 63 82 54.

VERGUNNINGEN
(besluiten waartegen bezwaar mogelijk is)


*van college B en W

VERGUNNINGEN/TOEKENNINGEN WONINGWET

BOUWVERGUNNING
Burgemeester en wethouders hebben bouwvergunning verleend voor het:
-geheel vernieuwen en verplaatsen van een woning, Bovendwarsweg 60A te Oldebroek (20070487/RO - 11 december 2009);
-vergroten en veranderen van een winkelpand, Mheneweg Noord 20 te Oosterwolde (20090229/RO - 14 december 2009);
-vergroten van een woonhuis, Feithenhofsweg 5 te Oldebroek (20090259/RO - 14 december 2009);
-veranderen van een woning in kantoor, Zuiderzeestraatweg 498 te Wezep (20090299/RO - 14 december 2009);
-oprichten van een twee-onder-één-kapwoning, Vosbergen 3 en 5 te Oldebroek (20090310/RO - 14 december 2009);
-plaatsen van een dakkapel, Klompenmakersweg 52 te Wezep (20090314/RO - 14 december 2009);
-plaatsen van een dakkapel, Klompenmakersweg 54 te Wezep (20090315/RO - 14 december 2009);
-plaatsen van een blokhut, Kooiveen 2 te Oldebroek (20090319/RO - 14 december 2009).

SLOOPVERGUNNING
Burgemeester en wethouders hebben sloopvergunning verleend voor het:
-gedeeltelijk slopen van een winkelruimte, Mheneweg Noord 20 te Oosterwolde (20090298/RO - 15 december 2009).

SLOOPMELDING
Burgemeester en wethouders hebben sloopmelding verleend voor het:
-verwijderen van asbesthoudende materialen, Verlengde Kerkweg 55 te Wezep (20090344/RO - 15 december 2009). Het dossiernummer en de datum van verzending staan tussen haakjes achter de aanvraag/melding vermeld. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen tijdens openingsuren, contact opnemen met de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende binnen zes weken na de dag van toezending van dit besluit hiertegen bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders van Oldebroek, postbus 2, 8096 ZG Oldebroek. In afwachting van een beslissing op het bezwaarschrift kan schorsing van het besluit of een andere voorlopige voorziening worden gevraagd bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht, postbus 205, 7200 AE te Zutphen. Daarvoor is in het algemeen griffierecht verschuldigd.

VERGUNNING
De volgende vergunning is verleend aan:

- de heer L. van Enk namens de Hervormde gemeente Wezep-Hattemerbroek voor het houden van een openluchtkerkdienst op donderdag 24 december 2009 van 18.45 tot 20.00 uur op het schoolplein van de Nassauschool in Hattemerbroek. Ontheffing wordt verleend op het verbod om tijdens deze dienst een geluidsinstallatie te gebruiken.


*van de burgemeester

VERGUNNING
De volgende vergunningen zijn verleend aan:

- mevrouw H. Veldman namens volleybalvereniging Blauw Wit voor het organiseren van een kersttoernooi op dinsdag 22 december van 18.00 tot 23.30 uur in het Kulturhus de Talter in Oldebroek;
- de heer K. van de Put namens Fietswereld Koos van der Put uit Wezep voor het plaatsen van een Twins Rodeostier op 29, 30 en 31 december 2009 op het Meidoornplein in Wezep. Ontheffing wordt verleend op het verbod om op deze dagen tussen 11.00 en 20.00 uur een geluidsinstallatie te gebruiken;
- de heer E. Schoonhoven namens dorpshuis De Heerdt uit Oosterwolde voor het houden van een oud en nieuw feest in dorpshuis De Heerdt in Oosterwolde op vrijdag 1 januari 2010 van 00.30 tot 05.30 uur. Ontheffing wordt verleend op het verbod om tijdens dit feest een geluidsinstallatie te gebruiken.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende tegen bovengenoemde besluiten binnen zes weken, nadat het besluit aan de aanvrager is toegezonden of anderszins bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. Het indienen van een bezwaar schorst de werking niet. Een voorlopige voorziening kan gevraagd worden bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht, Postbus 205, 7200 AE, Zutphen. Hiervoor is in het algemeen griffierecht verschuldigd. Voor meer inlichtingen hierover: telefoon (0525) 638 200.

ONTHEFFING BESTEMMINGSPLAN
OP GROND VAN DE WET OP DE RUIMTELIJKE ORDENING
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken ingevolge het bepaalde in artikel 3.24 van de Wet ruimtelijke ordening juncto afdeling 3.4 van de Awb bekend dat zij voornemens zijn om op basis van artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening juncto artikel 4.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening gegeven mogelijheid ontheffing te verlenen van het ter plaatse geldende bestemmingsplan en om de bouwvergunning te verlenen:
- "Hattemerbroek Dorp 2005"; het vervangen van bijgebouwen door een kapschuur op het perceel Zuiderzeestraatweg 666 te Hattemerbroek, bouwplan 20090037/RO;
- ''Hattemerbroek Dorp 2005''; het vervangen van een bijgebouw door het oprichten van een hooischuur met buitenberging op het perceel Zuiderzeestraatweg 638 te Hattemerbroek, bouwplan 20090021/RO. Het ontwerpbesluit en de ontwerpbouwvergunning, met de bijbehorende stukken liggen met ingang van 23 december 2009 gedurende zes weken voor een ieder tijdens de openingstijden ter inzage in het gemeentehuis te Oldebroek, bij het loket op de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk zienswijzen omtrent het voornemen om ontheffing te verlenen en het bouwplan naar voren brengen. De zienswijze dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek, Postbus 2, 8096 ZG Oldebroek. Gedurende deze termijn kan een ieder ook mondeling hun zienswijze naar voren brengen. Daartoe kan tijdens kantooruren een afspraak worden gemaakt met de heer J.W. van Hoorn van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling (0525) 638333.

INSPRAAKPROCEDURE VOORONTWERPBESTEMMINGSPLAN
'WEZEP, BOVENHEIGRAAF'
Burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek maken bekend, dat met ingang van 23 december 2009 gedurende 6 weken voor de inspraak ter inzage ligt het voorontwerpbestemmingsplan "Wezep, Bovenheigraaf". Het plan ligt ter inzage:
1.in het gemeentehuis Oldebroek tijdens werkdagen tussen 9.00 - 12.00 uur en iedere woensdag van 17.00 tot 20.00 uur en
2.in het dorpskantoor in Wezep tijdens werkdagen tussen 13.00 - 16.00 uur en iedere dinsdag van 17.00 - 20.00 uur. Het bestemmingsplan heeft betrekking op het juridisch-planologisch mogelijk maken van een zevental woningen: één vrijstaande woning en zes rijenwoningen. Het plangebied is gelegen tussen de Oranjeboomlaan en de Bovenheigraaf te Wezep. Concreter gezien ligt de locatie naast Bovenheigraaf 170. Voor een verdere toelichting van het plan wordt verwezen naar onze internetpagina www.oldebroek.nl, kopje Wonen / Bestemmingsplannen / bp. Wezep. Gedurende de termijn van de ter inzage ligging wordt een ieder in de gelegenheid gesteld om over dit voorontwerpbestemmingsplan een schriftelijke en/of mondelinge inspraakreactie bij ons college in te dienen. Uw schriftelijke reactie kunt u richten aan burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek, Postbus 2, 8096 ZG te Oldebroek. Voor het indienen van een mondelinge reactie kan tijdens kantooruren een afspraak worden gemaakt met één van de medewerkers van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, telefoonnummer: (0525) 638333. In januari 2010 wordt in het dorpshuis te Wezep een inloopavond gehouden. De datum en het tijdstip van de inloopavond wordt nog kenbaar gemaakt via de Huis-aan-Huis courant en de gemeentelijke internetpagina. Tijdens de inloopavond bestaat de mogelijkheid om over dit plan met ons van gedachten te wisselen en om vragen te stellen over het plan.

INSPRAAKPROCEDURE
WONINGBOUWPROJECT COMPANJEN ZUIDERZEESTRAATWEG OLDEBROEK Burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek maken bekend, dat met ingang van 23 december 2009 gedurende 6 weken op de volgende plaatsen en tijden voor inspraak ter inzage ligt het voorontwerpbestemmingsplan ´partiële herziening Oldebroek Kom, woningbouwproject Companjen 2009`:
1. in het gemeentehuis Oldebroek tijdens werkdagen tussen 9.00 - 12.00 uur en iedere woensdag van 17.00 tot 20.00 uur en
2. in het dorpskantoor in Wezep tijdens werkdagen tussen 13.00 - 16.00 uur en iedere dinsdag van 17.00 - 20.00 uur. Het plan Companjen betreft een inbreidingslocatie voor woningbouw ter plaatse van de voormalige bedrijfslocatie Companjen aan de Zuiderzeestraatweg (N308). Het plan voorziet in een planologisch en juridisch kader voor:
- het oprichten van een appartementencomplex met 15 woningen (huur en koop), waarbij op de begane grondverdieping de mogelijkheid wordt geboden voor maatschappelijke en commerciële functies;
-het oprichten van twee half vrijstaande woningen;
-het oprichten van 6 rijtjes woningen;

- het oprichten van 4 senioren woningen en;

- inrichting van de openbare ruimte (groen, verkeersdoeleinden, et cetera). Voor een verder toelichting wordt verwezen naar onze internetpagina www.oldebroek.nl waar het bestemmingsplan digitaal kan worden geraadpleegd. Gedurende de termijn van de ter inzage ligging wordt een ieder in de gelegenheid gesteld om over dit voorontwerpbestemmingsplan een schriftelijke en/of mondelinge inspraakreactie bij ons college in te dienen. Uw schriftelijke reactie kunt u richten aan burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek, Postbus 2, 8096 ZG te Oldebroek. Voor het indienen van een mondelinge reactie kan tijdens kantooruren een afspraak worden gemaakt met één van de medewerkers van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, telefoonnummer: (0525) 638333. Op dinsdagavond 12 januari 2010 wordt in het gemeentehuis van Oldebroek een informatieavond gehouden. Tijdens deze avond heeft u de mogelijkheid over dit plan met ons van gedachten te wisselen. De aanvang van de avond is 19.30 uur. Ontvangst met koffie vanaf 19.15 uur.

VASTSTELLING UITVOERINGSBESLUIT
AFVALSTOFFENVERDERORDENING
Het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek heeft in zijn vergadering van 8 december 2009 vastgesteld het Uitvoeringsbesluit bij de Afvalstoffenverordening. Het uitvoeringsbesluit gaat in per 1 januari 2010. In het Uitvoeringsbesluit bij de Afvalstoffenverordening wordt ondermeer geregeld welke inzamelende instanties naast ACONOV afval mogen inzamelen. Deze zijn bijvoorbeeld Het Leger des Heils voor de inzameling van textiel en Vereniging Old´Papier voor de inzameling van oud papier en karton. Verder wordt onder andere de frequentie van inzamelen van de verschillende categorieën van afvalstoffen en plaatsen en wijzen van aanbieden van afvalstoffen geregeld. Het Uitvoeringsbesluit bij de Afvalstoffenverordening ligt, tijdens de openingstijden, voor een ieder kosteloos ter inzage op het gemeentehuis. Op verzoek kan een ieder tegen betaling van de kosten een afschrift van het Uitvoeringsbesluit bij de Afvalstoffenverordening krijgen.

VASTSTELLING VERORDENING
RIOOLAANSLUIT- EN AFKOPPELINGVERORDENING 2010
De gemeenteraad van de gemeente Oldebroek heeft in haar vergadering van 15 december 2009 vastgesteld de Rioolaansluit- en afkoppelverordening 2010. Deze verordening gaat in per 1 januari 2010. Een aansluit- en afkoppelverordening regelt de verhouding tussen de burger en de gemeente inzake de aansluiting op het gemeentelijk rioolstelsel, en het afkoppelen van hemelwater. In een aansluit- en afkoppelverordening worden voorwaarden gesteld aan de wijze waarop een aansluiting op het gemeenteriool kan worden verkregen. Daarnaast wordt geregeld wie verantwoordelijk is voor het beheer van de perceelaansluiting. Dit strekt tot voordeel van alle betrokken partijen, omdat er dan duidelijkheid bestaat over de verwachtingen die burgers en de gemeente van elkaar mogen hebben. De Rioolaansluit- en afkoppelverordening ligt, tijdens de openingstijden, voor een ieder kosteloos ter inzage op het gemeentehuis. Op verzoek kan een ieder tegen betaling van de kosten een afschrift van het Uitvoeringsbesluit bij de Afvalstoffenverordening krijgen.

WET MILIEUBEHEER
BEKENDMAKING MELDING
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken, ingevolge artikel 8.41, vierde lid van de Wet milieubeheer en artikel 6.1 van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer, bekend dat zij een melding hebben ontvangen vanvoor

1.J. Kragt
Duivendansweg 18
8091 PC Wezephet wijzigen van een agrarisch bedrijf (zorgboerderij)
3.H. Ruitenberg
Jan Boerswegje 6
8091 PD Wezephet uitbreiden / wijzigen van een agrarisch bedrijf
4.R.H.J. Vrolijken
Jan Boerswegje 5
8091 PD Wezephet uitbreiden / wijzigen van een agrarisch bedrijf De meldingen zijn ingevolge het Besluit Landbouw milieubeheer. De stukken die betrekking hebben op bovengenoemde melding liggen van 23 december 2009 tot en met 5 januari 2010 ter inzage: a.in het gemeentehuis te Oldebroek en het Dorpskantoor te Wezep op werkdagen tijdens openingstijden; b. in het gemeentehuis na telefonische afspraak op woensdagen van 17.00 tot 20.00 uur gedurende de genoemde termijn van tervisielegging. Voor afspraken en informatie kunt u contact opnemen met de heer C. van der Graaf of mevrouw A. Groote Stroek, tel. (0525) 638333.

BESLUITEN GEMEENTELIJKE BELASTINGEN
Op 15 december 2009 heeft de gemeenteraad vastgesteld:
-het besluit tot intrekking van de verordening reinigingsrecht 2009;
-de legesverordening 2010;

-de verordening rechten gemeentelijke begraafplaatsen 2010. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 15 december 2009 nieuw vastgesteld:
-beleidsregels voor het aanwijzen van een belastingplichtige in een keuzesituatie;
-de Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Oldebroek. De bekendmaking van de besluiten heeft plaatsgevonden in het register van besluiten/verordeningen gemeentelijke belastingen op 16 december 2009, onder de nummers 2A, 3F, 8S, 10J en 13J. De legesverordening en de Uitvoeringsregeling treden in werking op de achtste dag na die van de bekendmaking. De verordening rechten gemeentelijke begraafplaatsen treedt met ingang van de eerste dag na bekendmaking in werking. In het besluit tot intrekking van de verordening reinigingsrecht is alsnog opgenomen dat de verordening blijft gelden voor belastbare feiten die zich vóór 1 januari 2010 hebben voorgedaan. De hoogte van de legestarieven voor 2010 is gebaseerd op de kosten die voor de werkzaamheden worden gemaakt. In de legesverordening zijn de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en de Europese Dienstenrichtlijn verwerkt. Het is nog niet bekend wanneer de Wabo in werking treedt. In de verordening rechten gemeentelijke begraafplaatsen zijn enkele tekstuele wijzigingen aangebracht. Voor een aantal heffingen kunnen verschillende belastingplichtigen worden aangewezen. Daarom gelden beleidsregels voor het aanwijzen van een belastingplichtige in een keuzesituatie. Deze beleidsregels zijn aangepast. In de Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Oldebroek staan regels voor het doen van aangifte, voorlopige aanslagen en rente. De modellen van de aangiftebiljetten, die bij de Uitvoeringsregeling horen, zijn gewijzigd. De datum van ingang van heffing is voor de legesverordening en de verordening rechten gemeentelijke begraafplaatsen 1 januari 2010. Voor de legesverordening geldt echter dat de artikelen die onder de Wabo vallen in werking treden als de Wabo in werking treedt. De onderdelen in de legesverordening die onder de Europese Dienstenrichtlijn vallen treden in werking op 28 december 2009. U kunt de besluiten op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur kosteloos inzien bij de voorlichter in het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 in Oldebroek. Op verzoek en tegen betaling kunt u er een kopie van krijgen. De besluiten staan ook op de website van de gemeente: www.oldebroek.nl.