Kerstmis 2009: minder commercieel, minder stress en leuker

22/12/2009 11:54

Trendbox BV

Ten opzichte van zeven jaar geleden ervaren minder Nederlanders het aankomende kerstfeest als een commerciële gebeurtenis. Vond in 2002 nog 80% kerstmis een commercieel feest, anno 2009 is dit gedaald naar 69%. Ook de veramerikanisering van kerstmis neemt af. Was tweederde van de Nederlanders het in 2002 nog eens met de uitspraak "Kerstmis in Nederland wordt steeds Amerikaanser", zeven jaar later onderschrijft circa 10% minder deze stelling. En ook voor onszelf worden we minder commercieel rondom de kerst zo lijkt het. Nog geen 10% zegt ieder jaar meer geld aan kerst uit te geven, terwijl 4% zelfs op de kerstuitgaven bespaart om zo het verschil aan een goed doel te kunnen geven. Dit blijkt uit een online onderzoek dat marktonderzoek Trendbox zowel in 2002 als dit jaar heeft verricht onder een representatieve steekproef van 503 personen in de leeftijd van 16 jaar en ouder.

Kerstmis wordt leuker

Een substantieel aantal Nederlanders, 40%, vond het kerstfeest als kind leuker dan nu. En toch wordt de stelling "Kerstmis is niet meer zo leuk als vroeger" slechts door een kwart van de Nederlanders onderschreven. Hetgeen zelfs licht is gedaald ten opzichte van zeven jaar geleden. Beginnen we kerst soms wat leuker te vinden? Feit is dat minder Nederlanders december teveel feestdagen vinden hebben (gedaald van 21% in 2002 naar 18% nu), de animo om kerstmis niet ieder jaar te vieren afneemt (van 13% naar 10%) en slechts 5% kerstmis wil verplaatsen naar januari of februari. Bovendien vinden iets meer Nederlanders dat de Kerstman vaker Sinterklaas verslaat (van 33% naar 34%). Wel staat tweede kerstdag enigszins onder druk; meer Nederlanders (gestegen van 9% naar 11%) zijn te porren voor het idee om deze dag af te schaffen.

Kerststress wordt minder

Vond in 2002 nog ruim een derde van de Nederlanders het kerstfeest teveel familieverplichtingen met zich meebrengen, zeven jaar later is dit met 4% afgenomen. En ook met onze kerstinkopen gaan we meer relaxed om dan zeven jaar geleden. Toentertijd vond bijna de helft van de Nederlanders het doen van kerstinkopen "een hoop gedoe". Eind 2009 is dat gedaald naar ongeveer een derde.

Kunstkerstboom rukt op

In de meeste Nederlandse huishoudens (81%) staat momenteel een kerstboom. Dit betreft in de helft van de gevallen een kunstkerstboom. Bij de overige 50% staat derhalve een "echte" boom in huis. Heeft men een kerstboom dan is de top veelal (72%) getooid met een piek. Ook een ster (10%) of "iets anders" (12%) worden in dit kader genoemd. Slechts een klein gedeelte heeft niets in de top. En nee, men heeft geen ruzie gemaakt tijdens het opzetten van de kerstboom, aldus beweert 95%. Maar tussen een bewering en de praktijk zit natuurlijk een groot verschil.

Tot slot: in een derde van de Nederlandse huishoudens staat een kerststal. In het zuiden van ons land is dit zelfs anderhalf keer zo veel.

Over Trendbox

Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is te vinden op www.trendbox.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Trendbox

Tel.: 020 - 669 44 14

Lex de Witt

onderzoeksdirecteur

lex.dewitt@trendbox.nl