Gemeente Franekeradeel


Officiële bekendmakingen 22 december 2009, Franeker Courant

Bouwaanvragen

* Burgemeester en wethouders maken overeenkomstig de Woningwet bekend dat in de periode van 03-12-2009 t/m 16-12-2009 de volgende lichte en reguliere bouwaanvragen zijn binnengekomen:
* Lou Seerdenlaan 29 t/m 133, 8802 BZ te Franeker, slopen onderdelen Lou Seerdenlaan (Groot Lankum) ten behoeve van de verbouw;
* Bethaniëleane nabij 3, 8851 RD, te Tzummarum bouwen van een woning;

* Boargemaster Dukerstraat 23 te Sexbierum vergroten van de woning;
* IJsbaanweg 4, 8801 ER te Franeker geheel oprichten van een nieuwe school;

* Kerkstraat 30 en 32,8812 JP te Peins plaatsen van een bijkeuken;
* Meester Klaas Douwesstraat 11, 8804 NV te Tzum bouwen van een garage;

* Siccamastraat 5 en 7, 8807 PM te Herbaijum, plaatsen van een bijkeuken;

* 't Nebke 8, 8854 AZ te Oosterbierum, plaatsen van een bijkeuken.

Deze bouwaanvragen worden behandeld in de Welstandscommissie. De vergaderingen van de Welstandscommissie zijn openbaar en vinden op maandagmorgen in de even weken van
9.30 - ± 12.00 uur plaats in het gemeentehuis. U bent hierbij van harte welkom! Wilt u weten wanneer een bouwplan wordt behandeld dan kunt u hiervoor bellen met de front-office van afd. Bouwen en Milieu, tel. 0517-380449. U kunt ook kijken op de website www. franekeradeel.nl.

Wij attenderen u er op dat tegen een aanvraag om bouwvergunning geen bezwaarschrift kan worden ingediend. Een bezwaarschrift kan pas worden ingediend na het verlenen van de bouwvergunning.

Verleende vergunningen periode 03-12-2009 t/m 16-12-2009

Reguliere bouwvergunningen

* Turfkade 6, 8801LP te Franeker, bouwen van een berging en een tuinafscheiding 10-12-09;

* Noord 49, 8801 KT te Franeker, veranderen en vergroten van het pand 11-12-09;

* Zevenhuizen 53, 8801AW te Franeker, veranderen/vergroten van de woning 11-12-09;

* Breedeplaats 10, 8801LZ te Franeker, gedeeltelijk veranderen winkelpui 11-12-09;

* Professor Schotanusstraat 8, 8801EK te Franeker, bouwen van een kap op de achteraanbouw 11-12-09.

Lichte bouwvergunningen

* Buorren 61, 8851 EL te Tzummarum, vervangen raamkozijnen en dakraam, dakkapel restaureren, dakgoot aanbrengen en trap plaatsen 3-12-09;

* H J A M Schaepmanplein 23, 8802 RA te Franeker plaatsen van een berging (legaliseren) 4-12-09;

* Voltastraat 1, 8801 PL te Franeker plaatsen van reclame uitingen 10-12-09.

Reguliere bouwvergunningen 1e fase
De Kampen 33, 8855 DA te Sexbierum, vergroten van een garage 11-12-09.

Reguliere bouwvergunningen 2e fase

* Pastorijbuorren 2, 8855 HS te Sexbierum verbouwen van een berging tot logiesgebouw 11-12-09.

Sloopvergunningen

* Lou Seerdenlaan 29 / 113, 8802 BZ Franeker slopen onderdelen Lou Seerdenlaan (Groot Lankum) ten behoeve van de verbouw 15-12-09.

Indien u het niet eens bent met één van bovengenoemde besluiten, kunt u binnen zes weken
na verzending van dit besluit een schriftelijk en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB te Franeker. Het bezwaarschrift dient tenminste te volgende onderdelen te bevatten: a. naam en adres van de indiener;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht; d. de gronden van het bezwaar;
e. een ondertekening

Indien u een bezwaarschrift heeft ingediend, kunt u tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht de President van de Arrondissementsrechtbank te Leeuwarden verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, indien u van mening bent dat de onverwijlde spoed dat, gelet op de betrokken belangen, vereist. Een verzoek om voorlopige voorziening dient u te richten aan de President van de Arrondissementsrechtbank te Leeuwarden, Sector Bestuursrecht, Postbus 1702, 8901 CA te Leeuwarden. Ook dient u een kopie van het besluit op het bezwaarschrift te overleggen.

Voorgenomen ontheffing bestemmingsplan

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij voornemens zijn om ontheffing te verlenen van het geldende bestemmingsplan voor:

het gebruiken van een woning ten behoeve van recreatieve verhuur op het perceel plaatselijk bekend Hofstraat 2, 8801 MA te Franeker; met toepassing van artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening. Op grond van het bepaalde in artikel 3.24 van de Wet ruimtelijke ordening ligt het ontwerpbesluit met de hierop betrekking hebbende stukken met ingang van 23 december 2009 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage.

De stukken liggen voor een ieder ter inzage tijdens de openingstijden van het gemeentehuis bij de balie van de afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker.
Tijdens de termijn van terinzageligging van het ontwerpbesluit kunnen belanghebbenden schriftelijk dan wel mondeling hun zienswijze omtrent het voornemen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB te Franeker. Degene die mondeling zijn zienswijze kenbaar wil maken, kan zich gedurende de termijn van terinzageligging van het plan wenden tot de heer N. la Crois (tel. 0517 - 380403).

Verleende bouwvergunning eerste fase (vrijstelling)

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij op 22 december 2009 besloten hebben met toepassing van artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling van de vigerende bestemmingsplannen en een bouwvergunning eerste fase te verlenen voor:
* Het oprichten van twee supermarkten met commerciële ruimte aan de Leeuwarderweg 8, 8801 BV te Franeker en het uitbreiden van het bestaande parkeerterrein aan de Leeuwarderweg te Franeker.

Het besluit is verzonden op 23 december 2009. Voor belanghebbenden bestaat de mogelijkheid tegen het besluit van het college binnen zes weken na de dag van
bekendmaking van het besluit een schriftelijk en gemotiveerd bezwaarschrift in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB te Franeker. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient tenminste de volgende onderdelen te bevatten:

- naam en adres van de indiener;

- de dagtekening;

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
- de gronden van het bezwaar.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht. Als u een bezwaarschrift heeft ingediend, is het - indien, gelet op de betrokken belangen onverwijlde spoed dat vereist - eveneens mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de rechtbank. In dat geval bent u griffierecht verschuldigd. Een verzoek om voorlopige voorziening dient u te richten aan de President van de Arrondissementsrechtbank te Leeuwarden, Sector Bestuursrecht, Postbus 1702, 8901 CA te Leeuwarden. Ook dient u een kopie van het bezwaarschrift te overleggen.

Ontheffing Bestemmingsplan en Bouwvergunning

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij voornemens zijn om ontheffing te verlenen van het geldende bestemmingsplan en een bouwvergunning te verlenen voor:

* het bouwen van een autowerkplaats op het perceel plaatselijk bekend Leeuwarderweg 10, 8801 BV te Franeker;

met toepassing van artikel 3.6 lid 1 sub c van de Wet ruimtelijke ordening.
Op grond van het bepaalde in artikel 3.6 lid 5 van de Wet ruimtelijke ordening ligt het ontwerpbesluit met de hierop betrekking hebbende stukken met ingang van 23 december 2009 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage.

De stukken liggen ter inzage tijdens de openingstijden van het gemeentehuis bij de balie van de afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker.
Tijdens de termijn van terinzageligging van het ontwerpbesluit kunnen belanghebbenden schriftelijk dan wel mondeling hun zienswijze omtrent het voornemen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB te Franeker. Degene die mondeling zijn zienswijze kenbaar wil maken, kan zich gedurende de termijn van terinzageligging van het plan wenden tot de heer N. la Crois (0517-380403).

Beoordelingsnotitie milieueffectrapportage F. Jukema, Pastorijreed 1 te Sexbierum

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij, naar aanleiding van de door F. Jukema ingediende beoordelingsnotitie betreffende de door hen voorgenomen activiteiten aan de Pastorijreed 1 te Sexbierum hebben besloten dat:

* ter voorbereiding op het besluit op de aanvraag voor een milieuvergunning geen milieueffectrapport behoeft te worden opgesteld.

De voorgenomen activiteiten en uitbreidingen zijn:
- het uitbreiden van het aantal te houden vleeskuikens van 70.000 naar 149.000 stuks (uitbreiding met 79.000 stuks);

- het installeren van een houtgestookte verwarmingsinstallatie;
- het bouwen van twee nieuwe stallen en het verbouwen van de bestaande stallen tot emissiearme stallen.

De betreffende stukken liggen met ingang van 28 december 2009 voor de duur van zes weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis aan de balie van de afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker. Op werkdagen liggen de stukken van 8.30 tot 12.00 uur ter inzage en op woensdags van 8.30 tot 18.00 uur en eventueel buiten de genoemde tijden, na telefonisch verzoek, op afspraak. Gedurende genoemde termijn kunt u nadere informatie verkrijgen bij de heer P.D. van der Ploeg van de afdeling Bouwen en Milieu of telefonisch op nummer 0517-380438.

Een beoordelingsbesluit waarbij is bepaald dat geen milieu-effectrapportage nodig is, moet worden aangemerkt als een Besluit inzake de procedure tot voorbereiding van een Besluit (artikel 6:3 Algemene wet bestuursrecht). Het Besluit is op zichzelf niet appellabel. Indien derden van mening zijn dat er wel een milieu-effectrapportage zou moeten worden gemaakt kunnen zij dit kenbaar maken in het kader van de Wet milieubeheer procedure.

Wet Milieubeheer

Ontwerpbeschikking
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat er een aanvraag voor een veranderingsvergunning ingevolge de Wet Milieubeheer is ingekomen van:

* Profile Vuurwerk Techniek, Oud Kaatsveld 11a - 13/ D J Bangastraat
1,5,7 en 9, 8801 AA te Franeker. Het betreft een uitbreiding van de hoeveelheid opgeslagen vuurwerk met 954 kg. Er zullen geen wijzigingen plaatsvinden aan de reeds aanwezig vuurwerkbewaarplaats en bufferbewaarplaats.

Wij zijn voornemens de gevraagde vergunning te verlenen. De aanvraag, de ontwerpbeschikking en de bijlagen, liggen met ingang van 23 december 2009 voor de duur van zes weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, aan de balie van de afdeling Bouwen en Milieu, Har­ lingerweg 18 te Franeker. Op werkdagen liggen de stukken van 8.30 tot 12.00 uur ter inzage en op woensdags van 8.30 tot 16.30 uur en eventueel buiten de genoemde tijden, na telefonisch verzoek, op afspraak.

Gedurende de termijn van ter inzage ligging kan een ieder gemotiveerd zijn/haar zienswijzen schriftelijk indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 58, 8800 AB FRANEKER. Tevens kan een ieder gedurende deze termijn aan de balie van de afdeling Bouwen en Milieu nadere informatie verkrijgen en/of mondeling zienswijzen naar voren brengen en/of verzoeken om een gelegenheid tot een gedachtewisseling over het ontwerpbesluit of telefonisch bij de heer P. van der Ploeg van de afdeling Bouwen en Milieu op nummer 0517-380438.

Een afschrift van de zienswijze zal worden verzonden aan de aanvrager. Degene die een zienswijze indient kan door middel van een aparte brief verzoeken zijn/haar persoonlijke gegevens niet kenbaar te maken.

Alleen zij die tijdig schriftelijk of mondeling zienswijzen hebben ingediend tegen de ontwerpbeschikking kunnen later beroep instellen bij de Raad van State, tenzij wordt aangetoond dat men redelijkerwijs niet eerder in staat is geweest (tijdig) zienswijzen in te brengen dan wel dat de definitieve besluitvorming afwijkt van het ontwerpbesluit. De aanvraag voor deze vergunning geldt tevens als een melding op grond van het Activiteitenbesluit. Omdat het Activiteitenbesluit gebaseerd is op algemeen geldende regels en voorschriften (8.40 amvb) die het milieu beschermen, bestaat er tegen het Activiteitenbesluit geen mogelijkheid voor het indienen van zienswijzen en het instellen van beroep.

VERKIEZINGEN GEMEENTE
KANDIDAATSTELLING

De burgemeester van Franekeradeel maakt het volgende bekend:

Op dinsdag 19 januari 2010 zal de kandidaatstelling voor de verkiezing van de leden van de raad van de gemeente plaatshebben. Op die dag kunnen op het gemeentehuis, Harlingerweg 18 in Franeker, bij het daar gevestigde hoofdstembureau van 9.00 tot 15.00 uur de lijsten van kandidaten worden ingeleverd.
De benodigde formulieren voor:


- de lijsten van kandidaten (model H 1)

- de verklaringen van instemming van de kandidaten met hun kandidaatstelling (model H 9)

- de machtigingen tot het plaatsen van de aanduiding van de politieke groepering boven een kandidatenlijst (model H 3-1)
- de machtigingen tot het plaatsen van een aanduiding, gevormd door samenvoeging van de aanduidingen van politieke groeperingen of afkortingen daarvan, boven een kandidatenlijst (model H 3-2)
- de verklaringen van ondersteuning van een kandidatenlijst (model H 4)

- de verklaringen betreffende het verbinden van de kandidatenlijsten tot een lijstencombinatie (model I 10)

zijn tot en met de dag van de kandidaatstelling op het gemeentehuis kosteloos voor de kiezers verkrijgbaar.

Nadere inlichtingen omtrent de wettelijke voorschriften betreffende de inlevering van kandidatenlijsten worden op het gemeentehuis verstrekt.

Franeker, 22 december 2009.
De burgemeester voornoemd,
M.J. Haveman.

Besluiten college b&w 15-12-2009

Uitvoeringsovereenkomsten 2010.
Besluit:
Akkoord te gaan met de aangepaste uitvoeringsovereenkomsten voor het jaar 2010.

Dagverzorging Dienstencentrum SWO.
Besluit:

1. Voor huidige (9) cliënten dagverzorging te blijven aanbieden.
2. Het hiervoor benodigde budget toe te voegen aan SWO-subsidie.
3. Via begrotingswijziging het benodigde geld beschikbaar te stellen t.l.v. onvoorzien structureel 2010

4. Beleid te ontwikkelen t.a.v. deze voorziening

Vervangingsinvestering tractor benodigd voor de continuering van het jaarlijks onderhoud op de grassportvelden.
Besluit:

1. Een krediet beschikbaar te stellen van 42.785,00 euro voor de vervanging van de Lindnertractor behorende bij de maaicombinatie die ingezet wordt op de grassportvelden (kapitaallast 8.679,00 euro).

2. Hiervoor het budget van 29.500,00 te gebruiken uit het investeringsprogramma 2010 ter vervanging van de tractor John Deere D 3200 (kapitaallast 5.984,00 euro).

3. Het tekort aan kapitaallasten à 2.695,00 euro ( 8.679,00 euro-
5.984,00 euro) te dekken uit de post "Onvoorzien structureel". 4. De inruilwaarde à 15.850,00 euro toe te voegen aan de post "onvoorzien éénmalig".
5. Afwijkend te besluiten van het in 2007 vastgestelde aanbestedingsbeleid waarin met dit gemoeide investeringsbedrag meerdere aanbieders gevraagd behoren te worden.

Ondertekenen convenant paraplusloopvergunning
Besluit:

1. Akkoord te gaan met het convenant tussen de friese corporatie(s) en de friese gemeenten over asbestverwijdering en de paraplusloopvergunning.

2. Over te gaan tot het ondertekenen van het convenant op 7 januari 2010 tijdens het fries handhavingsoverleg (FHO).

Verslag archiefinspectie 2009
Besluit:

1. De bevindingen van de archiefinspecteur tijdens het inspectiebezoek op 26 oktober 2009 voor kennisgeving aan te nemen
2. De brief te versturen aan Gedeputeerde Staten.

Franeker, 22 december 2009,
Burgemeester en wethouders voornoemd,
M.J. Haveman, burgemeester.
H.J.J. de Jong, secretaris.