Gemeente Franekeradeel
Officiële bekendmakingen 22 december 2009, Franeker Courant
Bouwaanvragen
* Burgemeester en wethouders maken overeenkomstig de Woningwet
bekend dat in de periode van 03-12-2009 t/m 16-12-2009 de volgende
lichte en reguliere bouwaanvragen zijn binnengekomen:
* Lou Seerdenlaan 29 t/m 133, 8802 BZ te Franeker, slopen onderdelen
Lou Seerdenlaan (Groot Lankum) ten behoeve van de verbouw;
* Bethaniëleane nabij 3, 8851 RD, te Tzummarum bouwen van een
woning;
* Boargemaster Dukerstraat 23 te Sexbierum vergroten van de woning;
* IJsbaanweg 4, 8801 ER te Franeker geheel oprichten van een nieuwe
school;
* Kerkstraat 30 en 32,8812 JP te Peins plaatsen van een bijkeuken;
* Meester Klaas Douwesstraat 11, 8804 NV te Tzum bouwen van een
garage;
* Siccamastraat 5 en 7, 8807 PM te Herbaijum, plaatsen van een
bijkeuken;
* 't Nebke 8, 8854 AZ te Oosterbierum, plaatsen van een bijkeuken.
Deze bouwaanvragen worden behandeld in de Welstandscommissie. De
vergaderingen van de Welstandscommissie zijn openbaar en vinden op
maandagmorgen in de even weken van
9.30 - ± 12.00 uur plaats in het gemeentehuis. U bent hierbij van
harte welkom! Wilt u weten wanneer een bouwplan wordt behandeld dan
kunt u hiervoor bellen met de front-office van afd. Bouwen en Milieu,
tel. 0517-380449. U kunt ook kijken op de website www.
franekeradeel.nl.
Wij attenderen u er op dat tegen een aanvraag om bouwvergunning geen
bezwaarschrift kan worden ingediend. Een bezwaarschrift kan pas worden
ingediend na het verlenen van de bouwvergunning.
Verleende vergunningen periode 03-12-2009 t/m 16-12-2009
Reguliere bouwvergunningen
* Turfkade 6, 8801LP te Franeker, bouwen van een berging en een
tuinafscheiding 10-12-09;
* Noord 49, 8801 KT te Franeker, veranderen en vergroten van het
pand 11-12-09;
* Zevenhuizen 53, 8801AW te Franeker, veranderen/vergroten van de
woning 11-12-09;
* Breedeplaats 10, 8801LZ te Franeker, gedeeltelijk veranderen
winkelpui 11-12-09;
* Professor Schotanusstraat 8, 8801EK te Franeker, bouwen van een
kap op de achteraanbouw 11-12-09.
Lichte bouwvergunningen
* Buorren 61, 8851 EL te Tzummarum, vervangen raamkozijnen en
dakraam, dakkapel restaureren, dakgoot aanbrengen en trap plaatsen
3-12-09;
* H J A M Schaepmanplein 23, 8802 RA te Franeker plaatsen van een
berging (legaliseren) 4-12-09;
* Voltastraat 1, 8801 PL te Franeker plaatsen van reclame uitingen
10-12-09.
Reguliere bouwvergunningen 1e fase
De Kampen 33, 8855 DA te Sexbierum, vergroten van een garage 11-12-09.
Reguliere bouwvergunningen 2e fase
* Pastorijbuorren 2, 8855 HS te Sexbierum verbouwen van een berging
tot logiesgebouw 11-12-09.
Sloopvergunningen
* Lou Seerdenlaan 29 / 113, 8802 BZ Franeker slopen onderdelen Lou
Seerdenlaan (Groot Lankum) ten behoeve van de verbouw 15-12-09.
Indien u het niet eens bent met één van bovengenoemde besluiten, kunt
u binnen zes weken
na verzending van dit besluit een schriftelijk en gemotiveerd
bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders
van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB te Franeker. Het bezwaarschrift
dient tenminste te volgende onderdelen te bevatten:
a. naam en adres van de indiener;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
d. de gronden van het bezwaar;
e. een ondertekening
Indien u een bezwaarschrift heeft ingediend, kunt u tevens op grond
van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht de President van de
Arrondissementsrechtbank te Leeuwarden verzoeken om een voorlopige
voorziening te treffen, indien u van mening bent dat de onverwijlde
spoed dat, gelet op de betrokken belangen, vereist. Een verzoek om
voorlopige voorziening dient u te richten aan de President van de
Arrondissementsrechtbank te Leeuwarden, Sector Bestuursrecht, Postbus
1702, 8901 CA te Leeuwarden. Ook dient u een kopie van het besluit op
het bezwaarschrift te overleggen.
Voorgenomen ontheffing bestemmingsplan
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij voornemens zijn om
ontheffing te verlenen van het geldende bestemmingsplan voor:
het gebruiken van een woning ten behoeve van recreatieve verhuur op
het perceel plaatselijk bekend Hofstraat 2, 8801 MA te Franeker;
met toepassing van artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening.
Op grond van het bepaalde in artikel 3.24 van de Wet ruimtelijke
ordening ligt het ontwerpbesluit met de hierop betrekking hebbende
stukken met ingang van 23 december 2009 gedurende zes weken voor een
ieder ter inzage.
De stukken liggen voor een ieder ter inzage tijdens de openingstijden
van het gemeentehuis bij de balie van de afdeling Bouwen en Milieu,
Harlingerweg 18 te Franeker.
Tijdens de termijn van terinzageligging van het ontwerpbesluit kunnen
belanghebbenden schriftelijk dan wel mondeling hun zienswijze omtrent
het voornemen naar voren brengen bij het college van burgemeester en
wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB te Franeker. Degene
die mondeling zijn zienswijze kenbaar wil maken, kan zich gedurende de
termijn van terinzageligging van het plan wenden tot de heer N. la
Crois (tel. 0517 - 380403).
Verleende bouwvergunning eerste fase (vrijstelling)
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij op 22 december 2009
besloten hebben met toepassing van artikel 19 lid 1 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening vrijstelling van de vigerende bestemmingsplannen
en een bouwvergunning eerste fase te verlenen voor:
* Het oprichten van twee supermarkten met commerciële ruimte aan de
Leeuwarderweg 8, 8801 BV te Franeker en het uitbreiden van het
bestaande parkeerterrein aan de Leeuwarderweg te Franeker.
Het besluit is verzonden op 23 december 2009. Voor belanghebbenden
bestaat de mogelijkheid tegen het besluit van het college binnen zes
weken na de dag van
bekendmaking van het besluit een schriftelijk en gemotiveerd
bezwaarschrift in te dienen bij het college van burgemeester en
wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB te Franeker. Het
bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient tenminste de volgende
onderdelen te bevatten:
- naam en adres van de indiener;
- de dagtekening;
- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
- de gronden van het bezwaar.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst niet de werking van het
besluit waartegen het is gericht. Als u een bezwaarschrift heeft
ingediend, is het - indien, gelet op de betrokken belangen onverwijlde
spoed dat vereist - eveneens mogelijk een voorlopige voorziening te
vragen bij de president van de rechtbank. In dat geval bent u
griffierecht verschuldigd. Een verzoek om voorlopige voorziening dient
u te richten aan de President van de Arrondissementsrechtbank te
Leeuwarden, Sector Bestuursrecht, Postbus 1702, 8901 CA te Leeuwarden.
Ook dient u een kopie van het bezwaarschrift te overleggen.
Ontheffing Bestemmingsplan en Bouwvergunning
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij voornemens zijn om
ontheffing te verlenen van het geldende bestemmingsplan en een
bouwvergunning te verlenen voor:
* het bouwen van een autowerkplaats op het perceel plaatselijk
bekend Leeuwarderweg 10, 8801 BV te Franeker;
met toepassing van artikel 3.6 lid 1 sub c van de Wet ruimtelijke
ordening.
Op grond van het bepaalde in artikel 3.6 lid 5 van de Wet ruimtelijke
ordening ligt het ontwerpbesluit met de hierop betrekking hebbende
stukken met ingang van 23 december 2009 gedurende vier weken voor een
ieder ter inzage.
De stukken liggen ter inzage tijdens de openingstijden van het
gemeentehuis bij de balie van de afdeling Bouwen en Milieu,
Harlingerweg 18 te Franeker.
Tijdens de termijn van terinzageligging van het ontwerpbesluit kunnen
belanghebbenden schriftelijk dan wel mondeling hun zienswijze omtrent
het voornemen naar voren brengen bij het college van burgemeester en
wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB te Franeker. Degene
die mondeling zijn zienswijze kenbaar wil maken, kan zich gedurende de
termijn van terinzageligging van het plan wenden tot de heer N. la
Crois (0517-380403).
Beoordelingsnotitie milieueffectrapportage F. Jukema, Pastorijreed 1
te Sexbierum
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij, naar aanleiding van
de door F. Jukema ingediende beoordelingsnotitie betreffende de door
hen voorgenomen activiteiten aan de Pastorijreed 1 te Sexbierum hebben
besloten dat:
* ter voorbereiding op het besluit op de aanvraag voor een
milieuvergunning geen milieueffectrapport behoeft te worden
opgesteld.
De voorgenomen activiteiten en uitbreidingen zijn:
- het uitbreiden van het aantal te houden vleeskuikens van 70.000 naar
149.000 stuks (uitbreiding met 79.000 stuks);
- het installeren van een houtgestookte verwarmingsinstallatie;
- het bouwen van twee nieuwe stallen en het verbouwen van de bestaande
stallen tot emissiearme stallen.
De betreffende stukken liggen met ingang van 28 december 2009 voor de
duur van zes weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis aan
de balie van de afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te
Franeker. Op werkdagen liggen de stukken van 8.30 tot 12.00 uur ter
inzage en op woensdags van 8.30 tot 18.00 uur en eventueel buiten de
genoemde tijden, na telefonisch verzoek, op afspraak. Gedurende
genoemde termijn kunt u nadere informatie verkrijgen bij de heer P.D.
van der Ploeg van de afdeling Bouwen en Milieu of telefonisch op
nummer 0517-380438.
Een beoordelingsbesluit waarbij is bepaald dat geen
milieu-effectrapportage nodig is, moet worden aangemerkt als een
Besluit inzake de procedure tot voorbereiding van een Besluit (artikel
6:3 Algemene wet bestuursrecht). Het Besluit is op zichzelf niet
appellabel. Indien derden van mening zijn dat er wel een
milieu-effectrapportage zou moeten worden gemaakt kunnen zij dit
kenbaar maken in het kader van de Wet milieubeheer procedure.
Wet Milieubeheer
Ontwerpbeschikking
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat er een
aanvraag voor een veranderingsvergunning ingevolge de Wet Milieubeheer
is ingekomen van:
* Profile Vuurwerk Techniek, Oud Kaatsveld 11a - 13/ D J Bangastraat
1,5,7 en 9, 8801 AA te Franeker. Het betreft een uitbreiding van
de hoeveelheid opgeslagen vuurwerk met 954 kg. Er zullen geen
wijzigingen plaatsvinden aan de reeds aanwezig
vuurwerkbewaarplaats en bufferbewaarplaats.
Wij zijn voornemens de gevraagde vergunning te verlenen. De aanvraag,
de ontwerpbeschikking en de bijlagen, liggen met ingang van 23
december 2009 voor de duur van zes weken voor een ieder ter inzage in
het gemeentehuis, aan de balie van de afdeling Bouwen en Milieu, Har
lingerweg 18 te Franeker. Op werkdagen liggen de stukken van 8.30 tot
12.00 uur ter inzage en op woensdags van 8.30 tot 16.30 uur en
eventueel buiten de genoemde tijden, na telefonisch verzoek, op
afspraak.
Gedurende de termijn van ter inzage ligging kan een ieder gemotiveerd
zijn/haar zienswijzen schriftelijk indienen bij het college van
burgemeester en wethouders, Postbus 58, 8800 AB FRANEKER. Tevens kan
een ieder gedurende deze termijn aan de balie van de afdeling Bouwen
en Milieu nadere informatie verkrijgen en/of mondeling zienswijzen
naar voren brengen en/of verzoeken om een gelegenheid tot een
gedachtewisseling over het ontwerpbesluit of telefonisch bij de heer
P. van der Ploeg van de afdeling Bouwen en Milieu op nummer
0517-380438.
Een afschrift van de zienswijze zal worden verzonden aan de aanvrager.
Degene die een zienswijze indient kan door middel van een aparte brief
verzoeken zijn/haar persoonlijke gegevens niet kenbaar te maken.
Alleen zij die tijdig schriftelijk of mondeling zienswijzen hebben
ingediend tegen de ontwerpbeschikking kunnen later beroep instellen
bij de Raad van State, tenzij wordt aangetoond dat men redelijkerwijs
niet eerder in staat is geweest (tijdig) zienswijzen in te brengen dan
wel dat de definitieve besluitvorming afwijkt van het ontwerpbesluit.
De aanvraag voor deze vergunning geldt tevens als een melding op grond
van het Activiteitenbesluit. Omdat het Activiteitenbesluit gebaseerd
is op algemeen geldende regels en voorschriften (8.40 amvb) die het
milieu beschermen, bestaat er tegen het Activiteitenbesluit geen
mogelijkheid voor het indienen van zienswijzen en het instellen van
beroep.
VERKIEZINGEN GEMEENTE
KANDIDAATSTELLING
De burgemeester van Franekeradeel maakt het volgende bekend:
Op dinsdag 19 januari 2010 zal de kandidaatstelling voor de verkiezing
van de leden van de raad van de gemeente plaatshebben. Op die dag
kunnen op het gemeentehuis, Harlingerweg 18 in Franeker, bij het daar
gevestigde hoofdstembureau van 9.00 tot 15.00 uur de lijsten van
kandidaten worden ingeleverd.
De benodigde formulieren voor:
- de lijsten van kandidaten (model H 1)
- de verklaringen van instemming van de kandidaten met hun
kandidaatstelling (model H 9)
- de machtigingen tot het plaatsen van de aanduiding van de politieke
groepering boven een kandidatenlijst (model H 3-1)
- de machtigingen tot het plaatsen van een aanduiding, gevormd door
samenvoeging van de aanduidingen van politieke groeperingen of
afkortingen daarvan, boven een kandidatenlijst (model H 3-2)
- de verklaringen van ondersteuning van een kandidatenlijst (model H
4)
- de verklaringen betreffende het verbinden van de kandidatenlijsten
tot een lijstencombinatie (model I 10)
zijn tot en met de dag van de kandidaatstelling op het gemeentehuis
kosteloos voor de kiezers verkrijgbaar.
Nadere inlichtingen omtrent de wettelijke voorschriften betreffende de
inlevering van kandidatenlijsten worden op het gemeentehuis verstrekt.
Franeker, 22 december 2009.
De burgemeester voornoemd,
M.J. Haveman.
Besluiten college b&w 15-12-2009
Uitvoeringsovereenkomsten 2010.
Besluit:
Akkoord te gaan met de aangepaste uitvoeringsovereenkomsten voor het
jaar 2010.
Dagverzorging Dienstencentrum SWO.
Besluit:
1. Voor huidige (9) cliënten dagverzorging te blijven aanbieden.
2. Het hiervoor benodigde budget toe te voegen aan SWO-subsidie.
3. Via begrotingswijziging het benodigde geld beschikbaar te stellen
t.l.v. onvoorzien structureel 2010
4. Beleid te ontwikkelen t.a.v. deze voorziening
Vervangingsinvestering tractor benodigd voor de continuering van het
jaarlijks onderhoud op de grassportvelden.
Besluit:
1. Een krediet beschikbaar te stellen van 42.785,00 euro voor de
vervanging van de Lindnertractor behorende bij de maaicombinatie
die ingezet wordt op de grassportvelden (kapitaallast 8.679,00
euro).
2. Hiervoor het budget van 29.500,00 te gebruiken uit het
investeringsprogramma 2010 ter vervanging van de tractor John
Deere D 3200 (kapitaallast 5.984,00 euro).
3. Het tekort aan kapitaallasten à 2.695,00 euro ( 8.679,00 euro-
5.984,00 euro) te dekken uit de post "Onvoorzien structureel".
4. De inruilwaarde à 15.850,00 euro toe te voegen aan de post
"onvoorzien éénmalig".
5. Afwijkend te besluiten van het in 2007 vastgestelde
aanbestedingsbeleid waarin met dit gemoeide investeringsbedrag
meerdere aanbieders gevraagd behoren te worden.
Ondertekenen convenant paraplusloopvergunning
Besluit:
1. Akkoord te gaan met het convenant tussen de friese corporatie(s)
en de friese gemeenten over asbestverwijdering en de
paraplusloopvergunning.
2. Over te gaan tot het ondertekenen van het convenant op 7 januari
2010 tijdens het fries handhavingsoverleg (FHO).
Verslag archiefinspectie 2009
Besluit:
1. De bevindingen van de archiefinspecteur tijdens het
inspectiebezoek op 26 oktober 2009 voor kennisgeving aan te nemen
2. De brief te versturen aan Gedeputeerde Staten.
Franeker, 22 december 2009,
Burgemeester en wethouders voornoemd,
M.J. Haveman, burgemeester.
H.J.J. de Jong, secretaris.