Ingezonden persbericht
persbericht
Grootste prentenaankoop ooit: ingekleurde houtsneden
Dankzij de bijdragen van een viertal fondsen is Museum Boijmans Van Beuningen
in staat twee bijzondere reeksen ingekleurde houtsneden aan te kopen uit een
particuliere collectie. De series met voorstellingen van landsknechten en Turken
vormen een belangrijke toevoeging aan de prentencollectie van het museum, die
behoort tot de belangrijkste ter wereld. De aankoop is voor het museum financieel
gezien zelfs de grootste ooit op het gebied van de prentkunst.
Dankzij de Mondriaan Stichting, de Vereniging Rembrandt, het VSBfonds en Stichting
Lucas van Leyden kunnen twee series ingekleurde houtsneden uit de periode rond 1530
worden aangekocht. De prenten zijn gemaakt door Sebald Beham, Erhard Schön, Niklas
Stoer en Peter Flötner. Deze kunstenaars, werkzaam in Neurenberg, zijn de voornaamste
vertegenwoordigers van de generatie na Dürer. Hun werk illustreert de ongekende bloei
van de prentkunst tijdens de Duitse renaissance. In het Prentenkabinet worden de
bijzondere reeksen voor het eerst getoond aan publiek (tot en met 7 maart 2010).
Landsknechten en Turken
De ene reeks bestaat uit twintig bladen met landsknechten: Zwitserse en Duitse
huursoldaten die een belangrijke rol speelden in de oorlogsvoering van die tijd. Ze
trokken ten strijde in nauwsluitende broeken met opvallende kruisstukken, doorsneden
mouwen en breedgerande hoeden met enorme pluimen. De kleurrijke kleding komt tot
leven in de met felle tinten ingekleurde prenten.
De tweede reeks, met achttien voorstellingen van Turkse soldaten en hun leiders, is van
grote cultuurhistorische waarde. Het Ottomaanse Rijk was in opkomst en de Turkse
strijdkrachten rukten op naar het centrum van Europa. De reeks laat de fascinatie voor de
machtige vijand zien, met exotisch geklede soldaten, te paard of op een dromedaris.
Verloren schatten
Nagenoeg alle exemplaren van deze houtsneden zijn in de loop der tijd verloren gegaan.
Behalve de nu tentoongestelde series bleven slechts enkele losse bladen bewaard,
verspreid over de diverse Europese prentenkabinetten. De twee series maakten ooit deel
uit van de verzameling van de vorsten van Liechtenstein en zijn na decennia weer
teruggevonden in een privécollectie die onlangs is aangeboden aan het museum.
Wens
Ter completering van dit nieuw verworven ensemble, wil het museum graag ook een
houtsnede van Urs Graf uit 1524 aankopen, een onbetwist hoogtepunt uit de
geschiedenis van de Europese prentkunst. Deze houtsnede, met twee landsknechten
vergezeld van een hoertje en met de Dood boven hun hoofd, geldt als zijn grafische
meesterwerk. De prent is uit dezelfde particuliere collectie afkomstig als de series
houtsneden en is opgenomen in de huidige tentoonstelling.