Ingezonden persbericht


persbericht

Grootste prentenaankoop ooit: ingekleurde houtsneden

Dankzij de bijdragen van een viertal fondsen is Museum Boijmans Van Beuningen in staat twee bijzondere reeksen ingekleurde houtsneden aan te kopen uit een particuliere collectie. De series met voorstellingen van landsknechten en Turken vormen een belangrijke toevoeging aan de prentencollectie van het museum, die behoort tot de belangrijkste ter wereld. De aankoop is voor het museum financieel gezien zelfs de grootste ooit op het gebied van de prentkunst. Dankzij de Mondriaan Stichting, de Vereniging Rembrandt, het VSBfonds en Stichting Lucas van Leyden kunnen twee series ingekleurde houtsneden uit de periode rond 1530 worden aangekocht. De prenten zijn gemaakt door Sebald Beham, Erhard Schön, Niklas Stoer en Peter Flötner. Deze kunstenaars, werkzaam in Neurenberg, zijn de voornaamste vertegenwoordigers van de generatie na Dürer. Hun werk illustreert de ongekende bloei van de prentkunst tijdens de Duitse renaissance. In het Prentenkabinet worden de bijzondere reeksen voor het eerst getoond aan publiek (tot en met 7 maart 2010). Landsknechten en Turken
De ene reeks bestaat uit twintig bladen met landsknechten: Zwitserse en Duitse huursoldaten die een belangrijke rol speelden in de oorlogsvoering van die tijd. Ze trokken ten strijde in nauwsluitende broeken met opvallende kruisstukken, doorsneden mouwen en breedgerande hoeden met enorme pluimen. De kleurrijke kleding komt tot leven in de met felle tinten ingekleurde prenten.
De tweede reeks, met achttien voorstellingen van Turkse soldaten en hun leiders, is van grote cultuurhistorische waarde. Het Ottomaanse Rijk was in opkomst en de Turkse strijdkrachten rukten op naar het centrum van Europa. De reeks laat de fascinatie voor de machtige vijand zien, met exotisch geklede soldaten, te paard of op een dromedaris. Verloren schatten
Nagenoeg alle exemplaren van deze houtsneden zijn in de loop der tijd verloren gegaan. Behalve de nu tentoongestelde series bleven slechts enkele losse bladen bewaard, verspreid over de diverse Europese prentenkabinetten. De twee series maakten ooit deel uit van de verzameling van de vorsten van Liechtenstein en zijn na decennia weer teruggevonden in een privécollectie die onlangs is aangeboden aan het museum. Wens
Ter completering van dit nieuw verworven ensemble, wil het museum graag ook een houtsnede van Urs Graf uit 1524 aankopen, een onbetwist hoogtepunt uit de geschiedenis van de Europese prentkunst. Deze houtsnede, met twee landsknechten vergezeld van een hoertje en met de Dood boven hun hoofd, geldt als zijn grafische meesterwerk. De prent is uit dezelfde particuliere collectie afkomstig als de series houtsneden en is opgenomen in de huidige tentoonstelling.