De klant heeft in 2010 hoogste prioriteit


Organisaties verleggen de focus naar de klant

ROTTERDAM, 20091222 -- Organisaties verleggen de focus naar de klant. Dit blijkt uit een landelijke enquête uitgevoerd door organisatieadviesbureau NewRatio onder ruim 400 managers en medewerkers van zowel profit- als non profit organisaties. Deelnemers aan de enquête werd gevraagd wat voor hun organisatie in 2010 de hoogste prioriteit heeft. Naast de klant, wat door 54% van de respondenten als hoogste prioriteit werd aangemerkt, zijn operational excellence (19%) en innovatie (12%) de meest belangrijke organisatiethema's voor aankomend jaar. Kwaliteitsmanagement (9%) en flexibiliteit (6%) staan op basis van de onderzoeksresultaten in 2010 beduidend minder hoog op de agenda.

De uitslag van de enquête toont volgens de onderzoekers aan dat het vertrouwen in de economie zich langzaam aan het herstellen is. "De grenzen van wat bereikt kan worden door kostenverlaging zijn bij veel organisaties inmiddels in zicht. Nu is het juiste moment aangebroken om de focus te verleggen naar de klant. De economie is nog zwak, maar de anticiperende organisatie is nu al bezig om zich optimaal te positioneren voor het moment dat alles weer beter wordt." Aldus Hans Janssen Managing Partner.

Naast de aantrekkende economie hebben de media, het internet en consumentenprogramma's ook een belangrijke invloed op de toenemende aandacht voor de klant. "Informatie over producten en diensten verspreidt zich steeds sneller en is in toenemende mate van invloed op het resultaat van een onderneming. Organisaties die zich in positieve zin weten te onderscheiden van de concurrentie kunnen enorm profiteren van deze ontwikkeling. Een meer klantgerichte aanpak kan de winstgevendheid al snel met 10-30% verhogen", aldus Wouter Lagendijk, Managing Partner.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.newratio.com.